”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Intresseavvägningen handlar om att den som vill installera kameraövervakning behöver avväga vad som väger tyngst, intresset av att bevaka eller den enskildes integritet och önskan om att slippa bli övervakad. Intresseavvägningen ska dokumenteras och göras innan övervakningskameror sätts upp.

Ett 30-tal bevakningsanställda på Securitas i Örebro och Skövde/Skaraborg liksom Transports ombudsman i Örebro har anmält Securitas till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för misstänkt brott mot GDPR. IMY meddelade den 4 juni att man kommer att inleda en granskning av det övervakningssystem med kameror som Securitas installerat i sina rondbilar. Kameror som, enligt Transport och anställda, både filmar väktarna som kör bilarna och omgivningen.

Inte fått intresseavvägning

Innan anmälningarna lämnades in till IMY förhandlade Transportarbetareförbundet lokalt och centralt med Securitas. Facket begärde att kameraövervakningen skulle stoppas eftersom den, enligt Transport, innebar ett alltför stort intrång i den personliga integriteten.

Gustaf Järsberg
Gustaf Järsberg, central arbetsmiljö-ombudsman på Transport. Foto: Lilly Hallberg

Förbundets arbetsmiljöombudsman Gustaf Järsberg förhandlade centralt.

– Jag begärde att Securitas skulle visa sin intresseavvägning, som de var skyldiga att göra innan de implementerade kamerasystemet, men jag har fortfarande inte fått någon, säger han.

Gustaf Järsberg efterfrågar även en så kallad dataskyddskonsekvensbedömning (DPIA) som han uppger krävs enligt GDPR. Det är en bedömning av konsekvensen av att behandla en personuppgift. Alltså en bedömning av de eventuella konsekvenser som behandlingen kan medföra för människorna, vars uppgifter behandlas. DPIA ska göras när en behandling av uppgifter innebär hög risk för dem som registreras.

– Ständig realtidsövervakning är bara tillåten om den klarar GDPR:s krav på nödvändighet och om en proportionalitetsbedömning gjorts och dokumenterats. Finns ingen intresseavvägning och DPIA saknas laglig grund för en så ingripande övervakning, säger Gustaf Järsberg.

Securitas syfte med övervakning i rondbilarna var, enligt Transport och väktare, att förbättra körstilen bland förarna, få ner skadorna på bilarna och minska kostnaden för försäkringspremier. Övervakningen gjordes inom ramen för ett försöksprojekt som skulle avslutas  den 31 maj. Efter det skulle kamerasystemet monteras ner ur bilarna och försöket utvärderas, men  enligt nya uppgifter till Transportarbetaren har alla kameror ännu inte tagits bort.

Alternativ till övervakning

Gustaf Järsberg, ombudsmän och regionala skyddsombud vid avdelningarna i Örebro och Skövde-Borås är glada över att IMY, efter en lång tid av fackliga påtryckningar, nu ska granska om Securitas övervakning strider mot GDPR.

– Vi får hoppas att IMY har bättre påtryckningsmedel och vi erbjuder myndigheten vårt fulla stöd i undersökningen, säger Gustaf Järsberg.

En av frågorna som IMY begärt svar på från Securitas är om företaget vidtagit några andra alternativa åtgärder än övervakning för att uppnå syftet att minska skadorna på bilarna,

– Den frågan har vi också ställt och föreslagit exempelvis bonussystem och förbättrade körscheman så att väktarna slipper stressa så mycket för att hinna med.

Transportarbetaren har sökt ansvarig på Securitas för att ställa en rad frågor om kameraövervakningen. Företaget svarar i mejl via Elin Lundin på pressavdelningen:

”Vi välkomnar att IMY genomför granskningar, det är en viktig del i att säkerställa att vi som säkerhetsföretag upprätthåller ett starkt integritetsskydd. I nuläget har vi inga ytterligare kommentarer”.

Reprimand eller sanktionsavgift

Anders Haag är jurist på IMY. Han säger att myndigheten inlett granskningen av Securitas eftersom klagomål kommit in från företagets anställda. Och att arbetsgivarnas behandling av medarbetarnas personuppgifter i år är en prioriterad fråga för tillsynsmyndigheten.

Transports ombudsman Clas Hellsing på Örebroavdelningen finns med bland dem som skickat in anmälningar. Han blev besviken över att IMY först inte inledde någon granskning och överklagade beslutet till förvaltningsrätten.

– Vi brukar göra så att vi börjar med att informera berörda om vilka regler som gäller så att de har möjlighet att ändra sin övervakning. Om de inte gör det och vi misstänker att det föreligger brister kan vi utfärda en reprimand eller en sanktionsavgift, säger Anders Haag.

Hur hög sanktionsavgiften skulle kunna bli vill Anders Haag inte svara på med hänvisning till att tillsynen just inletts.

– Men de kan vara ganska höga i och med att det här är EU-lagstiftning och inte vanliga svenska böter, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.

Avtal 2025
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

Norwegian-klubbens ordförande stolt över nytt avtal

Kabinavtalet. Norwegian-klubbens ordförande Danijel Kovacic har varit med under hela vägen till Transports första avtal för kabinpersonal. – För mig är det extra speciellt eftersom det var jag, Susanne Kindblad, Karen Paz Vasquez och vår kabinklubb som startade resan från Unionen till Transport.

Obehörig i varselväst stoppad bland planen

Bevakning. Säkerhetspersonal på Arlanda upptäckte tidigt på söndagsmorgonen en obehörig man i varselväst ute vid flygplanen. Mannen greps kort senare av polis och är nu misstänkt för sabotage.