SD:are formellt utesluten

Facket. Sverigedemokraten i Kirunas fullmäktige har nu uteslutits ur Transport. Han har en månad på sig att överklaga beslutet, och låta fackets förbundsråd ta upp ärendet.

– Sverigedemokraterna har en huvudinriktning som går tvärs emot vår grundinställning om alla människors lika värde, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport.

Lastbilschauffören Mats Fredlund uppmärksammades i höstas när han fick beskedet att han fick välja mellan att vara medlem i Transport och aktiv i Sverigedemokraterna. Han stod på Sverigedemokraternas lista inför valet och valdes in i Kirunas fullmäktige.

– Jag tycker att politik och det fackliga inte har något samband, säger han.

Mats Fredlund vill inte acceptera uteslutningen, som i veckan togs upp och fastställdes av Transports styrelse. Han har överlåtit till en jurist att driva fallet.

Nästa möjliga steg för Mats Fredlund är att överklaga beslutet. Då tar Transports förbundsråd, fackets högsta beslutande organ mellan kongresserna, upp frågan.

– Vi kommer att överklaga, säger Anders Elvingsson, juristen som driver hans fall.

– Sedan får vi se hur vi går vidare om uteslutningen kvarstår. Jag är förvånad över att medlemmen inte fått en specificering av grunden för uteslutning, vad exakt han bryter mot.

Transport har den hårdaste linjen bland de svenska facken: Den medlem som företräder Sverigedemokraterna utesluts ur förbundet.

– Medlemmar får tycka vad de vill, de får rösta på vad de vill och de får var med i vilken förening de vill. Men när någon aktivt företräder en organisation som har en inriktning som går stick i stäv med våra stadgar, då har kongressen beslutat att den personen ska uteslutas, säger Lars Mikaelsson.

I stadgarna står det att medlemmar utesluts om de ”bedriver eller stödjer sådan verksamhet som är oförenlig med organisationens ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt”. Mats Fredlund och andra SD-aktiva blir däremot inte uteslutna ur Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    22 februari, 2019

    Så här står det i partiets allmänna värdegrund: Helt central för oss är också FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Partiet tar
    starkt avstånd ifrån diskriminering av människor på grundval av kön, religiös och politisk
    tillhörighet eller etnisk bakgrund. Kan inte förstå att detta är något som strider mot Transports värdegrund. Finns att hitta på nätet. Att det sedan finns undantag i organisationer är ju inte helt ovanligt, finns säkert i alla partier. Det transport utesluter för ter sig ju ganska konstigt.

  2. Mattias Göransson:
    22 februari, 2019

    Lite hårt att vägra t.o.m. vägra medlemskap. Jag skulle inte ha några problem att *arbetsrättsligt* företräda en fack-medlem som är aktiv i ett parti som jag starkt ogillar - så länge denne inte är med i en organisation som förespråkar brottsliga handlingar eller är motståndare till fria val.
    (Jag har arbetat lokalt som fackligt förtroendevald i 20 år men inte i Transport)

Lästips:

Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.