SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Hävd uteslutning och ett skadestånd på 100 000 kronor. Det kräver yrkesföraren och sverigedemokraten Mats Fredlund i Kiruna. I dag hölls de förberedande förhandlingarna i Stockholms rådhus.

– Vi tar allvarligt på det här. Det är ett principiellt viktigt mål, och det är också  viktigt att vårt fackförbund har rätt att utesluta personer som motarbetar våra mål och inte delar vår värdegrund, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare.

Transports hårda linje har hela tiden varit klar: Det är inte förenligt med förbundets stadgar att ha politiska förtroendeuppdrag för Sverigedemokraterna. Lars Mikaelsson understryker att det handlar om politiskt aktiva personer i SD, ett parti vars värdegrund strider mot Transports. Förbundets arbete ska ske på grundval av alla människors lika värde.

– Jag har inga problem med att det prövas rättsligt. Fredlund har också gjort flera viktiga, aktiva val tidigare som visar vad som ligger närmast hans hjärta.

Rättegången kommer att hållas i februari 2021, nästan två år efter att Transports förbundsstyrelse tog beslutet om uteslutning.

Förhandling via länk

Under dagens förberedande förhandlingar i tingsrätten var både Mats Fredlund och hans juridiska ombud Anders Elvingsson med via länk, från Kiruna respektive Malmö.

– Egentligen var det i dag bara en genomgång och titt på hur lång tid det kommer ta, nu går processen vidare. Det har jag också förklarat för min klient tidigare. Att det kommer att ta så lång tid är ju tråkigt i sig, men något varken vi eller Transport kan göra något åt, säger Anders Elvingsson.

Däremot reagerade han på att LO-TCO Rättsskydd:s jurist Annett Olofsson tog upp vad i Sverigedemokraternas partiprogram som står i strid med Transports stadgar, och som skulle motivera uteslutningen.

– Det har vi försökt få ta del av tidigare. Det fungerar inte att lämna det först under den muntliga förberedelsen, och förvänta sig att vi ska bemöta det då. Vi ska ta del av det materialet nu, efteråt, säger Anders Elvingsson, som protesterade under dagens förhandling.

Det är markerade stycken ur Sverigedemokraternas partiprogram – principprogrammet – så som det såg ut vid tidpunkten för uteslutningen. Det är också uttalande från ledande Sverigedemokrater under åren 2017 – 2018. Här ryms alltifrån homofobiska uttalanden på SD:s landsdagar till tal om muslimer som inte fullt ut människor. I partiprogrammet finns ett förprickat stycke om människors olika ”essens” och som gör att vissa grupper aldrig kommer att passa in i det svenska samhället.

De negativa konsekvenserna av att inte vara med i facket är också något som tas upp i stämningsansökan. Mats Fredlund menar att Transport missbrukar sin ställning som helt dominerande arbetstagarorganisation.

Annett Olofsson från LO-TCO Rättsskydd framhöll i tingsrätten att kollektivavtalet på en arbetsplats omfattar alla anställda, inte bara fackmedlemmar, och att även skyddet i trygghetsförsäkringarna gäller alla.

Transport står fast

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ser inte något skäl att göra avsteg från den hårda linjen. Sverigedemokrater med politiska uppdrag kan inte vara medlemmar i Svenska Transportarbetareförbundet. Det kom också upp i tingsrätten i dag att det är en linje som gällt sedan 2004.

En del fack har valt att stoppa aktiva sverigedemokrater från att ha fackliga förtroendeuppdrag. Men Lars Mikaelsson framhåller likaprincipen: Den som är medlem bör också kunna ta förtroendeuppdrag.

Rättegången äger rum i Stockholms tingsrätt den 10 februari nästa år.

Fotnot: Att rösta på Sverigedemokraterna eller vara medlem i partiet är inget hinder för att vara medlem i Transport. Däremot är det inte förenligt att aktivt arbeta för SD politiskt och vara Transportmedlem. I Transports a-kassa kan dock även aktiva sverigedemokrater vara medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    30 januari, 2021

    Folk som ändå röstar på partier som vill försvaga fackförbunden och byta ut det mot något som staten ska kunna kontrollera i förmån till arbetsgivarna.
    Så stå på er, släng ut förrädarna med huvudet förre.

  2. P-O Brogren:
    16 juni, 2020

    spännande med definitionen att den som har ett uppdrag inom SD utesluts, men tydligen inte
    den som delar ut flygblad eller knackar dörr?
    Vad exakt är det som personen gjort och som strider mot Transports stadgar?
    Det måste vara detta som avgör möjligheterna att utesluta någon.
    Hittills har jag inte kunnat läsa mig till detta i Transports svar till tingsrätten och därmed kommer
    de att förlora tvisten och stå där som översittare.
    En som inte delar SD:s värderingar men som hävdar att rätt ska vara rätt och inte fel.
    P-O Brogren

  3. Richard Wikström:
    15 juni, 2020

    Högintressant. Hoppas på högre instans med pgs jurist och ej lekmän etc. Hur ställer sig Transport till om SD nummer ett i EU söker medlemskap innan valet? Även det ärendet är intressant. #itisbeingwrittenaswespeak

  4. Jan Nilsson:
    7 juni, 2020

    Hoppas folk tar sitt förnuft till fånga och lämnar Transport, finns andra alternativ.

Lästips:

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Transportarbetarens logga

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Transportarbetarens logga

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.