SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Hävd uteslutning och ett skadestånd på 100 000 kronor. Det kräver yrkesföraren och sverigedemokraten Mats Fredlund i Kiruna. I dag hölls de förberedande förhandlingarna i Stockholms rådhus.

– Vi tar allvarligt på det här. Det är ett principiellt viktigt mål, och det är också  viktigt att vårt fackförbund har rätt att utesluta personer som motarbetar våra mål och inte delar vår värdegrund, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare.

Transports hårda linje har hela tiden varit klar: Det är inte förenligt med förbundets stadgar att ha politiska förtroendeuppdrag för Sverigedemokraterna. Lars Mikaelsson understryker att det handlar om politiskt aktiva personer i SD, ett parti vars värdegrund strider mot Transports. Förbundets arbete ska ske på grundval av alla människors lika värde.

– Jag har inga problem med att det prövas rättsligt. Fredlund har också gjort flera viktiga, aktiva val tidigare som visar vad som ligger närmast hans hjärta.

Rättegången kommer att hållas i februari 2021, nästan två år efter att Transports förbundsstyrelse tog beslutet om uteslutning.

Förhandling via länk

Under dagens förberedande förhandlingar i tingsrätten var både Mats Fredlund och hans juridiska ombud Anders Elvingsson med via länk, från Kiruna respektive Malmö.

– Egentligen var det i dag bara en genomgång och titt på hur lång tid det kommer ta, nu går processen vidare. Det har jag också förklarat för min klient tidigare. Att det kommer att ta så lång tid är ju tråkigt i sig, men något varken vi eller Transport kan göra något åt, säger Anders Elvingsson.

Däremot reagerade han på att LO-TCO Rättsskydd:s jurist Annett Olofsson tog upp vad i Sverigedemokraternas partiprogram som står i strid med Transports stadgar, och som skulle motivera uteslutningen.

– Det har vi försökt få ta del av tidigare. Det fungerar inte att lämna det först under den muntliga förberedelsen, och förvänta sig att vi ska bemöta det då. Vi ska ta del av det materialet nu, efteråt, säger Anders Elvingsson, som protesterade under dagens förhandling.

Det är markerade stycken ur Sverigedemokraternas partiprogram – principprogrammet – så som det såg ut vid tidpunkten för uteslutningen. Det är också uttalande från ledande Sverigedemokrater under åren 2017 – 2018. Här ryms alltifrån homofobiska uttalanden på SD:s landsdagar till tal om muslimer som inte fullt ut människor. I partiprogrammet finns ett förprickat stycke om människors olika ”essens” och som gör att vissa grupper aldrig kommer att passa in i det svenska samhället.

De negativa konsekvenserna av att inte vara med i facket är också något som tas upp i stämningsansökan. Mats Fredlund menar att Transport missbrukar sin ställning som helt dominerande arbetstagarorganisation.

Annett Olofsson från LO-TCO Rättsskydd framhöll i tingsrätten att kollektivavtalet på en arbetsplats omfattar alla anställda, inte bara fackmedlemmar, och att även skyddet i trygghetsförsäkringarna gäller alla.

Transport står fast

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ser inte något skäl att göra avsteg från den hårda linjen. Sverigedemokrater med politiska uppdrag kan inte vara medlemmar i Svenska Transportarbetareförbundet. Det kom också upp i tingsrätten i dag att det är en linje som gällt sedan 2004.

En del fack har valt att stoppa aktiva sverigedemokrater från att ha fackliga förtroendeuppdrag. Men Lars Mikaelsson framhåller likaprincipen: Den som är medlem bör också kunna ta förtroendeuppdrag.

Rättegången äger rum i Stockholms tingsrätt den 10 februari nästa år.

Fotnot: Att rösta på Sverigedemokraterna eller vara medlem i partiet är inget hinder för att vara medlem i Transport. Däremot är det inte förenligt att aktivt arbeta för SD politiskt och vara Transportmedlem. I Transports a-kassa kan dock även aktiva sverigedemokrater vara medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    30 januari, 2021

    Folk som ändå röstar på partier som vill försvaga fackförbunden och byta ut det mot något som staten ska kunna kontrollera i förmån till arbetsgivarna.
    Så stå på er, släng ut förrädarna med huvudet förre.

  2. P-O Brogren:
    16 juni, 2020

    spännande med definitionen att den som har ett uppdrag inom SD utesluts, men tydligen inte
    den som delar ut flygblad eller knackar dörr?
    Vad exakt är det som personen gjort och som strider mot Transports stadgar?
    Det måste vara detta som avgör möjligheterna att utesluta någon.
    Hittills har jag inte kunnat läsa mig till detta i Transports svar till tingsrätten och därmed kommer
    de att förlora tvisten och stå där som översittare.
    En som inte delar SD:s värderingar men som hävdar att rätt ska vara rätt och inte fel.
    P-O Brogren

  3. Richard Wikström:
    15 juni, 2020

    Högintressant. Hoppas på högre instans med pgs jurist och ej lekmän etc. Hur ställer sig Transport till om SD nummer ett i EU söker medlemskap innan valet? Även det ärendet är intressant. #itisbeingwrittenaswespeak

  4. Jan Nilsson:
    7 juni, 2020

    Hoppas folk tar sitt förnuft till fånga och lämnar Transport, finns andra alternativ.

Lästips:

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

I en tidigare artikel skrev vi om flisbilsföraren Johan (fingerat namn) som skakade sönder rygg och nacke i en dålig förarstolstol på knaggliga norrländska vägar. I dag är han sjukskriven med ständig värk. Han längtar tillbaka ut på vägen och får juridisk hjälp av Transport och fackets juridiska byrå LO-TCO Rättsskydd för att få ut ersättning från Försäkringskassan.

Bra förarstol kan rädda ryggen

Arbetsmiljö. Dåliga förarstolar och skakiga vägar är en skadlig kombination. Men mätningar av vibrationer är ingen het fråga i transportbranschen. ”Satsa på bra stolar. Chaufförer som mår bra gör ett bättre jobb”, råder Volvos Göran Bergqvist. Läs andra delen i vår granskning av helkroppsvibrationer.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Davids krönika. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.