Therese Thörner
Close
Nära toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skog.
Close

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

– Jag har tänkt mycket på hur mycket transportledaren påverkar ens liv. Det handlar om arbetsmiljön, om hur stressigt det är och hur körningarna fördelas, säger Therese Thörner.

Tillsammans med två kurskamrater från Teknikhögskolan i Uddevalla håller hon på med sitt examensarbete. Det handlar om transportledarens påverkan på chaufförens liv och hälsa. Therese Thörner och kursarna hoppas få svar på en rad frågor. Hur realistiska är förväntningarna din transportledare har på dig? Har du känt oro eller ångest på grund av din transportledning? Brukar du ofta hoppa över rast på grund av transportledarens planering?

– Idén till arbetet föddes efter landsvägen. Vi är tre tjejer från utbildningen som pratat mycket, det är roligt att samarbeta, säger Therese Thörner, som framför allt pluggat i hytten.

Therese Thörner Flisa
Therese med Flisa i hemmet på Värmlandsnäs.

Hon bor tillsammans med maken i Norra Averstad på Värmlandsnäs, utanför Säffle.

Rättvis fördelning

Hennes studiekamrater bor i Eksjö respektive Ystad. Att utbildningen var på distans var en förutsättning för att Therese skulle läsa till transportledare. Frågan hur hon själv trivs på jobbet hemma i Säffle känns överflödig.

– Jag trivs med att ligga ute i lastbil, det är gött. Jag är praktiskt taget uppvuxen i bil, säger hon.

Therese Thörner tror också att hon är privilegierad när det gäller den egna arbetsledningen. Hon kör för ett mindre åkeri där arbetsmiljön är bra och där åkaren lyckas pussla ihop flödet så väl ”så man kan tro att han är kvinna”. Det är sällan stressigt och körningarna fördelas rättvist.

Staffan Thörner
Therese pappa, Staffan Thörner, svänger förbi med hunden Thessie.

– Flis är ju på ett vis också behändigt att köra. Många av sågverken går skift och man kan oftast lasta mer eller mindre dygnet runt, säger Therese Thörner.

– När semestern var slut kände jag absolut ingen ångest. Tvärtom, det var skönt att komma tillbaka till rutinerna. Nu kör vi igen!

Även hos ett tidigare, mindre organiserat, åkeri upplevde hon att det fanns lyhördhet och respekt för chaufförerna. Med en transportledare som tog sig tid och behöll lugnet även när hon körde vilse i början.

I dag kör Therese Thörner mycket på Norge, på schema som innebär att hon ofta är borta från hemmet flera dagar i sträck. Senare på dagen ska hon åka in till stan – Säffle – för att hämta lastbilen, och gå på ett pass. Förmodligen blir det övernattning i Skövde i natt.

Men Therese Thörner vet att långt ifrån alla upplever arbetet på samma vis. Ett arbete som skulle kunnat fungera så mycket bättre, om arbetsledningen gjorde det. På nära håll har hon bevittnat hur plågsamt det kan vara för andra chaufförer. När planeringen gör att det blir omöjligt att vila eller ta rast, när stressen leder till sömnlöshet och problem också med familjelivet.

Så ämnet för examensarbetet engagerar.

– Det handlar ju inte bara om gods som transporteras. Det handlar också om människor som kör, hur de mår, säger Therese.

– Vi kanske inte kan lösa världsproblemen med vår undersökning. Men vi vill lyfta upp något, bidra till att få veta mer om vad folk tycker och hur man upplever situationen.

Lite skrivet

Therese Thörner sökte information om tidigare undersökningar och forskning om transportledarens roll. Utan att finna mycket. Hon vände sig också till flera branschorganisationer. Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) tyckte att ämnet var intressant, och försökte hjälpa till med bakgrundsinformation men utan att finna material som specifikt rörde frågan.

Inte heller Transportarbetaren kunde hjälpa henne med tidigare artiklar. Många tangerar dock det Therese och hennes kurskamrater undersöker. De har hittat ett eget, nytt område. Samtidigt som många känner igen sig och har egna historier att berätta. Och förhoppningsvis gör det i undersökningen.

Therese Thörner Värmlandsnäs
Lastningsställe i Värmlandsnäs skog.

Till sin avdelning, Transports avdelning 6 Värmland, vill Therese Thörner skicka med en fråga: Är det här något ombudsmännen kommer i kontakt med; hur ofta hör de chaufförer berätta om problem med transportledare som stressar och skapar dålig arbetsmiljö?

Med sedan länge

Hon är sedan många är medlem i Transportarbetareförbundet. Therese arbetade tidigare inom bevakningsbranschen och har bland annat jobbat som vakt på Oslos flygplats Gardermoen. När hon för snart tio år sedan tagit körkort för tunga fordon behövde hon inte byta fack. ”Praktiskt”, tycker Therese Thörner.

Hon visar var hon ibland hämtar last: En imponerande plats, med jättelika flishögar, i närheten av hemmet ute på Värmlands näs. En intensiv grandoft slår emot en ute i skogen:

– Härligt! Som att ha en jätte-Wunderbaum i bilen. En kan inte klaga på lukten på lasten!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Framtidens chaufförer utbildas i Sunne

Prisad. Årets Transportskola är Södra Viken i Sunne, Värmland. Priset får skolan för sitt systematiska värdegrundsarbete, upparbetade samverkan med branschen och sitt goda rykte bland åkarna.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.