Therese Thörner
Close
Nära toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skog.
Close

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

– Jag har tänkt mycket på hur mycket transportledaren påverkar ens liv. Det handlar om arbetsmiljön, om hur stressigt det är och hur körningarna fördelas, säger Therese Thörner.

Tillsammans med två kurskamrater från Teknikhögskolan i Uddevalla håller hon på med sitt examensarbete. Det handlar om transportledarens påverkan på chaufförens liv och hälsa. Therese Thörner och kursarna hoppas få svar på en rad frågor. Hur realistiska är förväntningarna din transportledare har på dig? Har du känt oro eller ångest på grund av din transportledning? Brukar du ofta hoppa över rast på grund av transportledarens planering?

– Idén till arbetet föddes efter landsvägen. Vi är tre tjejer från utbildningen som pratat mycket, det är roligt att samarbeta, säger Therese Thörner, som framför allt pluggat i hytten.

Therese Thörner Flisa
Therese med Flisa i hemmet på Värmlandsnäs.

Hon bor tillsammans med maken i Norra Averstad på Värmlandsnäs, utanför Säffle.

Rättvis fördelning

Hennes studiekamrater bor i Eksjö respektive Ystad. Att utbildningen var på distans var en förutsättning för att Therese skulle läsa till transportledare. Frågan hur hon själv trivs på jobbet hemma i Säffle känns överflödig.

– Jag trivs med att ligga ute i lastbil, det är gött. Jag är praktiskt taget uppvuxen i bil, säger hon.

Therese Thörner tror också att hon är privilegierad när det gäller den egna arbetsledningen. Hon kör för ett mindre åkeri där arbetsmiljön är bra och där åkaren lyckas pussla ihop flödet så väl ”så man kan tro att han är kvinna”. Det är sällan stressigt och körningarna fördelas rättvist.

Staffan Thörner
Therese pappa, Staffan Thörner, svänger förbi med hunden Thessie.

– Flis är ju på ett vis också behändigt att köra. Många av sågverken går skift och man kan oftast lasta mer eller mindre dygnet runt, säger Therese Thörner.

– När semestern var slut kände jag absolut ingen ångest. Tvärtom, det var skönt att komma tillbaka till rutinerna. Nu kör vi igen!

Även hos ett tidigare, mindre organiserat, åkeri upplevde hon att det fanns lyhördhet och respekt för chaufförerna. Med en transportledare som tog sig tid och behöll lugnet även när hon körde vilse i början.

I dag kör Therese Thörner mycket på Norge, på schema som innebär att hon ofta är borta från hemmet flera dagar i sträck. Senare på dagen ska hon åka in till stan – Säffle – för att hämta lastbilen, och gå på ett pass. Förmodligen blir det övernattning i Skövde i natt.

Men Therese Thörner vet att långt ifrån alla upplever arbetet på samma vis. Ett arbete som skulle kunnat fungera så mycket bättre, om arbetsledningen gjorde det. På nära håll har hon bevittnat hur plågsamt det kan vara för andra chaufförer. När planeringen gör att det blir omöjligt att vila eller ta rast, när stressen leder till sömnlöshet och problem också med familjelivet.

Så ämnet för examensarbetet engagerar.

– Det handlar ju inte bara om gods som transporteras. Det handlar också om människor som kör, hur de mår, säger Therese.

– Vi kanske inte kan lösa världsproblemen med vår undersökning. Men vi vill lyfta upp något, bidra till att få veta mer om vad folk tycker och hur man upplever situationen.

Lite skrivet

Therese Thörner sökte information om tidigare undersökningar och forskning om transportledarens roll. Utan att finna mycket. Hon vände sig också till flera branschorganisationer. Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) tyckte att ämnet var intressant, och försökte hjälpa till med bakgrundsinformation men utan att finna material som specifikt rörde frågan.

Inte heller Transportarbetaren kunde hjälpa henne med tidigare artiklar. Många tangerar dock det Therese och hennes kurskamrater undersöker. De har hittat ett eget, nytt område. Samtidigt som många känner igen sig och har egna historier att berätta. Och förhoppningsvis gör det i undersökningen.

Therese Thörner Värmlandsnäs
Lastningsställe i Värmlandsnäs skog.

Till sin avdelning, Transports avdelning 6 Värmland, vill Therese Thörner skicka med en fråga: Är det här något ombudsmännen kommer i kontakt med; hur ofta hör de chaufförer berätta om problem med transportledare som stressar och skapar dålig arbetsmiljö?

Med sedan länge

Hon är sedan många är medlem i Transportarbetareförbundet. Therese arbetade tidigare inom bevakningsbranschen och har bland annat jobbat som vakt på Oslos flygplats Gardermoen. När hon för snart tio år sedan tagit körkort för tunga fordon behövde hon inte byta fack. ”Praktiskt”, tycker Therese Thörner.

Hon visar var hon ibland hämtar last: En imponerande plats, med jättelika flishögar, i närheten av hemmet ute på Värmlands näs. En intensiv grandoft slår emot en ute i skogen:

– Härligt! Som att ha en jätte-Wunderbaum i bilen. En kan inte klaga på lukten på lasten!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.

Tommy Jonsson.

”Chauffören blev misshandlad, polisen körde honom till sjukhus”

Åkeri. Tommy Jonsson håller i Transportarbetareförbundets verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen. Han har redan kontaktat det nya a-krimcentrumet i Umeå med tips om åtta misstänkt fifflande åkerier, som facket anser borde granskas.

Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.