En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Det var 2010 som riksdagen beslutade att dåvarande Vägverket produktion och Banverket produktion skulle bolagiseras. Eftersom Vägverket och Banverket var både beställare och utförare ansågs konkurrensen drabbas negativt. Därför skapades i stället två statligt helägda aktiebolag: SveviaAB och Infranord AB. Målen var bland annat ökad konkurrens, ökad produktivitet och att bolagen skulle nå nya kundgrupper utanför staten. 

Riksrevisionens granskning visar att målen bara delvis uppnåtts. Rapporten visar att aktörer med god kunskap har haft ett närmast ointagligt försprång vid upphandlingar och därmed klarat av att lägga låga men lönsamma anbud vid ett flertal tillfällen. Enligt rapporten finns det indikationer på att Svevia lägger sig 23 procent under konkurrenterna vid Trafikverkets upphandlingar. 

Ett viktigt mål för bolagiseringen var att få till en bättre konkurrens på marknaden. Men i de två bolagens fyra delmarknader är det bara för investering järnväg som konkurrensen har blivit bättre. 

Hur gick det med priserna då? De sköt i höjden efter bolagiseringen och har ökat dubbelt så mycket som de generella konsumentpriserna. Exakt vad det beror på är inte fastställt, men anläggningsbranschen påverkas mycket av priser på drivmedel och metall. 

Varken Svevia eller Infranord behöver statliga anslag, de tjänar sina egna pengar. Men inte tillräckligt, om man ska utgå från de avkastningsmål som regeringen beslutat om. Svevia har klarat målen under 7 av 14 år, medan Infranord klarade det enbart tre gånger. Bolagen säger att det är olönsamma projekt som är huvudsakliga förklaringen. Riksrevisionen konstaterar dock att Svevia inte utvärderar sina åtgärder mot olönsamma projekt tillräckligt väl. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans Nilsson:
    30 maj, 2024

    Rejält dåliga beslut att bolagisera Vägverket Produktion samt Banverket. Senast för två veckor sedan släppet en rapport och det diskuteras om det egentligen var en bra idé att splittra Vägverket.

    Just i detta, då Svevia och InfraNord bildades, delades även Vägverket upp i Trafikverket samt Transportstyrelsen. Detta har visat sig vara en av tidernas dummaste beslut som nu revideras.

    Vi kommer således snart se Vägverket och Banverket på nytt. Vilket förhoppningsvis innebär att även underhåll av vägarna och järnvägen förstatligas igen.

    Privatisering är bra mot den privata sektorn.
    Men infrastruktur ska ligga på staten.

    Medlem, Avd 12

Lästips:

Illustration elvägar

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.