En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Det var 2010 som riksdagen beslutade att dåvarande Vägverket produktion och Banverket produktion skulle bolagiseras. Eftersom Vägverket och Banverket var både beställare och utförare ansågs konkurrensen drabbas negativt. Därför skapades i stället två statligt helägda aktiebolag: SveviaAB och Infranord AB. Målen var bland annat ökad konkurrens, ökad produktivitet och att bolagen skulle nå nya kundgrupper utanför staten. 

Riksrevisionens granskning visar att målen bara delvis uppnåtts. Rapporten visar att aktörer med god kunskap har haft ett närmast ointagligt försprång vid upphandlingar och därmed klarat av att lägga låga men lönsamma anbud vid ett flertal tillfällen. Enligt rapporten finns det indikationer på att Svevia lägger sig 23 procent under konkurrenterna vid Trafikverkets upphandlingar. 

Ett viktigt mål för bolagiseringen var att få till en bättre konkurrens på marknaden. Men i de två bolagens fyra delmarknader är det bara för investering järnväg som konkurrensen har blivit bättre. 

Hur gick det med priserna då? De sköt i höjden efter bolagiseringen och har ökat dubbelt så mycket som de generella konsumentpriserna. Exakt vad det beror på är inte fastställt, men anläggningsbranschen påverkas mycket av priser på drivmedel och metall. 

Varken Svevia eller Infranord behöver statliga anslag, de tjänar sina egna pengar. Men inte tillräckligt, om man ska utgå från de avkastningsmål som regeringen beslutat om. Svevia har klarat målen under 7 av 14 år, medan Infranord klarade det enbart tre gånger. Bolagen säger att det är olönsamma projekt som är huvudsakliga förklaringen. Riksrevisionen konstaterar dock att Svevia inte utvärderar sina åtgärder mot olönsamma projekt tillräckligt väl. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans Nilsson:
    30 maj, 2024

    Rejält dåliga beslut att bolagisera Vägverket Produktion samt Banverket. Senast för två veckor sedan släppet en rapport och det diskuteras om det egentligen var en bra idé att splittra Vägverket.

    Just i detta, då Svevia och InfraNord bildades, delades även Vägverket upp i Trafikverket samt Transportstyrelsen. Detta har visat sig vara en av tidernas dummaste beslut som nu revideras.

    Vi kommer således snart se Vägverket och Banverket på nytt. Vilket förhoppningsvis innebär att även underhåll av vägarna och järnvägen förstatligas igen.

    Privatisering är bra mot den privata sektorn.
    Men infrastruktur ska ligga på staten.

    Medlem, Avd 12

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."