En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Det var 2010 som riksdagen beslutade att dåvarande Vägverket produktion och Banverket produktion skulle bolagiseras. Eftersom Vägverket och Banverket var både beställare och utförare ansågs konkurrensen drabbas negativt. Därför skapades i stället två statligt helägda aktiebolag: SveviaAB och Infranord AB. Målen var bland annat ökad konkurrens, ökad produktivitet och att bolagen skulle nå nya kundgrupper utanför staten. 

Riksrevisionens granskning visar att målen bara delvis uppnåtts. Rapporten visar att aktörer med god kunskap har haft ett närmast ointagligt försprång vid upphandlingar och därmed klarat av att lägga låga men lönsamma anbud vid ett flertal tillfällen. Enligt rapporten finns det indikationer på att Svevia lägger sig 23 procent under konkurrenterna vid Trafikverkets upphandlingar. 

Ett viktigt mål för bolagiseringen var att få till en bättre konkurrens på marknaden. Men i de två bolagens fyra delmarknader är det bara för investering järnväg som konkurrensen har blivit bättre. 

Hur gick det med priserna då? De sköt i höjden efter bolagiseringen och har ökat dubbelt så mycket som de generella konsumentpriserna. Exakt vad det beror på är inte fastställt, men anläggningsbranschen påverkas mycket av priser på drivmedel och metall. 

Varken Svevia eller Infranord behöver statliga anslag, de tjänar sina egna pengar. Men inte tillräckligt, om man ska utgå från de avkastningsmål som regeringen beslutat om. Svevia har klarat målen under 7 av 14 år, medan Infranord klarade det enbart tre gånger. Bolagen säger att det är olönsamma projekt som är huvudsakliga förklaringen. Riksrevisionen konstaterar dock att Svevia inte utvärderar sina åtgärder mot olönsamma projekt tillräckligt väl. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans Nilsson:
    30 maj, 2024

    Rejält dåliga beslut att bolagisera Vägverket Produktion samt Banverket. Senast för två veckor sedan släppet en rapport och det diskuteras om det egentligen var en bra idé att splittra Vägverket.

    Just i detta, då Svevia och InfraNord bildades, delades även Vägverket upp i Trafikverket samt Transportstyrelsen. Detta har visat sig vara en av tidernas dummaste beslut som nu revideras.

    Vi kommer således snart se Vägverket och Banverket på nytt. Vilket förhoppningsvis innebär att även underhåll av vägarna och järnvägen förstatligas igen.

    Privatisering är bra mot den privata sektorn.
    Men infrastruktur ska ligga på staten.

    Medlem, Avd 12

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Rekordbeslag av heroin i falska Clas Ohlson-kartonger

Åtal. En uppenbart nervös lastbilschaufför stoppades natten till den 11 april av tullen i Helsingborg. Nu är han åtalad, misstänkt för att ha försökt smuggla ett halvt ton knark i kartonger som påstods innehålla hushållsapparater på väg till en Clas Ohlson-butik.