Close
Mittia är Nordens största fackmässa inom skogstransport.
Close

Störst på skogen!

Mässa. Mitt i landet möts alla som på olika vis får skogstransporterna att rulla. På mässan Mittia Skogstransport i Ljusdal förenades nytta med nöje i slutet av augusti.

Möten på Mittia augusti 2023. Foto: Lars Mikaelsson

Forskning, flismaskiner, föredrag, frakt av rundvirke och mästerskap i skogskrankörning – fackmässan i Hälsingland har blivit den viktigaste mötesplatsen för skogstransportnäringen.

Sedan 1999 har branschens aktörer utbytt erfarenheter, diskuterat investeringar och teknik på Mittia Skogstransport, Nordens största fackmässa inom sitt område.

På plats 18–19 augusti fanns aktörer som skogsåkerier och transportköpare, liksom sågverk, massabruk och energiverk representerade – och självklart facket; Transport.

Fackligt aktive Tranportaren Per Svedberg, också aktiv inom folkrace, var med på mässan med sitt fordon – en Volvo 850, som byggts om för att sporten.

Per Svedberg med folkracefordon på Mittia. Foto: Lars Mikaelsson

Väktaren och skyddsombudet Per Svedberg från Brunkänge utanför Hudiksvall är också ”Månadens Medlem” i Transportarbetarens nummer 8, som kommer ut i månadsskiftet augusti/september.

Mer om Per Svedberg kan du läsa här på transportarbetaren.se.

På Mittia lyfts allt mellan himmel och jord som rör skog. Frågor som hur maskinoperatörer bäst hanterar omlastning och leverans vid terminaler, och om arbetet och lönsamhet.

Under dagarna genomfördes även Rikskonferens Skog av branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Temat för årets konferens var ”hur möter skogslogistiken framtiden?”.

Utbildning och kompetensförsörjning, provkörning av skogskranar med smartcontrol, demonstrationer av helelektrisk timmerbil och framtidens skogslogistik var några av punkterna på programmet i år. Liksom avslutande festkväll!

Den 18 augusti rullade mässan igång. Foto: Lars Mikaelsson

Mittiamässan hålls utomhus, på ett stort område med plats för tävlingar, prova på-aktiviteter och demonstrationer. Och massor av fordon – dagens bilar, men även gamla modeller som tidigare använts för skogstransporter liksom framtidens fordon.

På mässan fanns möjlighet att provköra bland annat tunga, helelektriska Volvo FH Electric. Och att titta på trotjänare från förr, som ”Ormen Långe” – i grunden en dumper BN 860 som byggts om för Volvo för korta transporter på mindre bra vägar.

Eftersom Ormen Långe var anpassad för en smal nisch,  transporter upp till tre mil, var den aldrig en särskilt vanlig, berättar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson som var på plats och fotograferade flera av de äldre fordonen.

Fordon från förr, med den gula, ombyggda dumpern kallad Ormen Långe i bakgrunden. De vita lastbilarna är en Volvo F16 från 1990 respektive en Scania LBS från 1973. Foto: Lars Mikaelsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Martin Eriksson spolar ren den nya slambehållaren i källaren på en fastighet. Varmt vatten löser fett bättre än kallt, tipsar han fastighetsägare.

Så sparar du kroppen

Arbetsmiljö. – Ser man en sådan här installation blir man varm i hela själen! Så säger sug- och spolbilsföraren Martin Eriksson. Annat var det förr.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Spetsutbildning för skyddsombud

Arbetsmiljö. En mentorsdag med regionala skyddsombudet är en chans till fördjupad kunskap för det egna uppdraget. Och har snabbt blivit uppskattat, inte minst av dem som nyligen fått förtroendeuppdrag ute på någon av Värmlandsavdelningens arbetsplatser.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Snabbkoll
Illustration: Mattias Käll

Så mycket får du som jobbar i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men för vissa andra blir det arbete. Så mycket tjänar transportarbetarna som jobbar när andra dansar runt stången.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.