Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.
Close
Oscarsgymnasiet i Oskarshamn är en av de skolor som lockar allt fler tjejer till transportutbildningar. Här Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson som Transportarbetaren träffade förra läsåret. Arkivbild.
Close
Internationella kvinnodagen

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.

I dag, den 8 mars, uppmärksammas kvinnors situation över hela världen. Mycket återstår att göra för få ett jämställt samhälle, mycket har hänt sedan FN 1978 upptog dagen som internationell kvinnodag på sin lista över högtidsdagar.

Transportarbetaren har i år tittat på utbildningar som leder till jobb inom transportnäringen.

Den senaste Skolledarrapporten från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) visar att andelen tjejer i transportprogrammets årskurs 2 stadigt ökat, från 16 procent år 2015 till 33 procent i år.

– Utvecklingen visar att det här inte bara är en trend. Flera av landets skolor har nu hälften kvinnliga och hälften manliga elever. Vi har fått en jämställdhet på utbildningen som är unik bland yrkesprogrammen, säger Sigalit Slutbäck, vd på Tya, i en kommentar till rapporten.

Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.
Sigalit Slutbäck, vd på Tya.

Skolledarrapporten visar också att söktrycket på gymnasieskolans fordons- och transportprogram. Till läsåret i år var det mer än 4 300 sökande till 2 300 platser.

– Det är glädjande att så många vill bli lastbilschaufförer. Samtidigt är det problematiskt mär betygskraven ökar och många som skulle bli fantastiska lastbilschaufförer inte kommer in på utbildningen, säger Sigalit Slutbäck.

– Fler utbildningsplatser skulle ge fler unga möjligheten att komma in på arbetsmarknaden, och samtidigt tillgodose behovet av arbetskraft i en pressad bransch.

Behovet av lastbilschaufförer är fortsatt stort. När Tya frågade åkerierna om behovet svarade 41 procent att de ville nyanställda, samtidigt som 55 procent av företagen sa att de hade svårt att hitta förare.

– Även med de utmaningar vi har i samhället, med inflation och oroligheter, ser vi inga tecken på nedgång, tvärtom. Det är stor brist på arbetskraft i hela transportbranschen, inte bara i Sverige utan i hela Europa, säger Sigalit Slutbäck.

Den årliga skolledarrapporten från Tya visar också att de som väljer en transportutbildning har mycket goda chanser att få jobb. Andelen elever som fick jobb direkt efter examen 2022 var 82 procent.I Norrbotten och Jämtland var siffran ännu högre, hela 97 procent av eleverna som tog studenten förra året hade jobb direkt efter gymnasiet.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.