Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.
Close
Oscarsgymnasiet i Oskarshamn är en av de skolor som lockar allt fler tjejer till transportutbildningar. Här Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson som Transportarbetaren träffade förra läsåret. Arkivbild.
Close
Internationella kvinnodagen

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.

I dag, den 8 mars, uppmärksammas kvinnors situation över hela världen. Mycket återstår att göra för få ett jämställt samhälle, mycket har hänt sedan FN 1978 upptog dagen som internationell kvinnodag på sin lista över högtidsdagar.

Transportarbetaren har i år tittat på utbildningar som leder till jobb inom transportnäringen.

Den senaste Skolledarrapporten från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) visar att andelen tjejer i transportprogrammets årskurs 2 stadigt ökat, från 16 procent år 2015 till 33 procent i år.

– Utvecklingen visar att det här inte bara är en trend. Flera av landets skolor har nu hälften kvinnliga och hälften manliga elever. Vi har fått en jämställdhet på utbildningen som är unik bland yrkesprogrammen, säger Sigalit Slutbäck, vd på Tya, i en kommentar till rapporten.

Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.
Sigalit Slutbäck, vd på Tya.

Skolledarrapporten visar också att söktrycket på gymnasieskolans fordons- och transportprogram. Till läsåret i år var det mer än 4 300 sökande till 2 300 platser.

– Det är glädjande att så många vill bli lastbilschaufförer. Samtidigt är det problematiskt mär betygskraven ökar och många som skulle bli fantastiska lastbilschaufförer inte kommer in på utbildningen, säger Sigalit Slutbäck.

– Fler utbildningsplatser skulle ge fler unga möjligheten att komma in på arbetsmarknaden, och samtidigt tillgodose behovet av arbetskraft i en pressad bransch.

Behovet av lastbilschaufförer är fortsatt stort. När Tya frågade åkerierna om behovet svarade 41 procent att de ville nyanställda, samtidigt som 55 procent av företagen sa att de hade svårt att hitta förare.

– Även med de utmaningar vi har i samhället, med inflation och oroligheter, ser vi inga tecken på nedgång, tvärtom. Det är stor brist på arbetskraft i hela transportbranschen, inte bara i Sverige utan i hela Europa, säger Sigalit Slutbäck.

Den årliga skolledarrapporten från Tya visar också att de som väljer en transportutbildning har mycket goda chanser att få jobb. Andelen elever som fick jobb direkt efter examen 2022 var 82 procent.I Norrbotten och Jämtland var siffran ännu högre, hela 97 procent av eleverna som tog studenten förra året hade jobb direkt efter gymnasiet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.