Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Nedgång till Rådmansgatans tunnelbanestation. Foto: Justina Öster
Nedgång till Rådmansgatans tunnelbanestation. Foto: Justina Öster

Händelsen inträffade när en manlig och en kvinnlig ordningsvakt ingrep mot en våldsam man vid tunnelbanestationen Rådmansgatan den 31 juli förra året. Vid rättegången i Stockholms tingsrätt framförde åklagaren att de två ordningsvakterna, genom grov oaktsamhet, orsakade den 47-årige mannens död.

Domen innebär att ordningsvakterna döms till villkorlig dom och dagsböter. De har förlorat sina ordningsvaktsförordnanden och ska även betala skadestånd till den omkomne mannens mamma.

En av rättens nämndemän hade en annan åsikt och ville i stället frikänna de bägge ordningsvakterna.

– Hela händelsen är olycklig och djupt tragisk, både för den som gick bort och hans anhöriga, för ordningsvakterna som ingrep och för alla kollegor som är ute och jobbar och får läsa och höra om det här, säger Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson.

Perrongen vid Rådmansgatan i Stockholm. Foto: Justina Öster
Perrongen vid Rådmansgatan i Stockholm. Foto: Justina Öster

Slår en kvinna

Vi backar bandet till sommarnatten den 31 juli 2022. Klockan är omkring halv två på natten när 47-åringen går ner i tunnelbanan vid Rådmansgatans station i centrala Stockholm. Han är väldigt stökig och svår att få kontakt med, berättar vittnen. Videoinspelningar från övervakningskameror visar också att han slår eller puttar omkull en kvinna på perrongen. Strax därpå slår han, enligt förundersökningen, även en man i ansiktet och de två ordningsvakterna anländer till platsen.

Den ena är en kvinna på 24 år med två års erfarenhet som ordningsvakt. Den andra är en 31-årig man, som knappt tre månader före ingripandet, fått behörighet att arbeta i tunnelbanan (efter tre dagars extra utbildning). De jobbar sitt första pass tillsammans och kvinnan är mentor till mannen. Vid polisförhören beskriver de båda situationen som otäck och 47-åringen som en tungviktare, stor och hotfull. Situationen var chockartad, ”som en skräckfilm”.

De utdelar batongslag men uppfattar inte att det har någon effekt, så den manliga ordningsvakten fattar ett grepp om mannens hals för att tvinga ner honom på golvet. Det går fort och de hjälps åt att hålla fast honom, på mage mot golvet. Polisens utredning visar vidare att den kvinnliga vakten sätter sig på mannens ”svank eller rumpa” och att 47-åringen först rör på benen. Han blir sedan stilla, men ordningsvakten håller kvar sitt halsgrepp i någon dryg minut medan den liggande mannens hy skiftar färg.

När den manliga ordningsvakten släpper sitt grepp faller 47-åringens huvud livlöst mot golvet och han har blod i ansiktet, enligt förundersökningen. Ordningsvakterna sätter på honom handfängsel och han ligger kvar, stilla, med huvudet mot golvet. Film från ett vittnes mobiltelefon visar att ordningsvakterna inte påbörjar några livräddande insatser. Däremot kommer en annan ordningsvakt till platsen och påbörjar hjärt- och lungräddning.

Det har då gått över fyra minuter och fyra sekunder sedan ordningsvakten först fattade ett grepp om 47-åringens hals. Ambulans anländer och mannen förs till Karolinska sjukhuset, där han förklaras död omkring klockan 02.30.

Varnas för stryptag

Åklagaren har i sin bevisning intervjuat utbildare och poängterade vid rättegången att ordningsvakter varnas för och att det inte är tillåtet att ta stryptag och att ”långvarigt tryck mot bålen” innebär en risk.

De båda ordningsvakterna förnekar däremot att de gjort sig skyldiga till brott. De hänvisar till att de handlade i nödvärn och fruktade för sina liv. Den kvinnliga ordningsvakten uppgav vid förhör att hennes kollega ”strypt ut” 47-åringen så att han blev medvetslös, men att hon kontrollerade att han andades.

Hennes manliga kollega hävdade att han agerade i panik, ”var i halvchock” och inte hade för avsikt att strypa den avlidna.

I domen håller tingsrätten med ordningsvakterna om att de inledningsvis handlat i nödvärn. Men invänder att deras nödvärn upphörde när de väl fått kontroll över mannen. Åklagaren bedömde händelsen som grovt vållande till annans död och yrkade på fängelse.

Tingsrätten ger i sin dom åklagaren rätt i att nödvärnssituationen upphörde när 47-åringen inte längre gjorde motstånd. Rätten anser också att ordningsvakterna brustit och inte haft tillräcklig kontroll över om den gripne andades och var vid medvetande. De har agerat oaktsamt men inte grovt, enligt tingsrätten.

Handla med ryggmärgen

Transports ombudsman Jerker Nilsson vet inte hur stämningen är bland andra ordningsvakter, men på sociala medier har han sett att många funderar över om domen kommer att överklagas.

Är domen för hård eller för mild?

– Det är svårt att sätta sig till doms över rättsväsendet och jag har bara läst domen som hastigast. Man behöver väga in vilka känslor ordningsvakterna hade i kroppen. Var de rädda handlade det om nödvärn. Men har man tränat på en sak praktiskt och det dyker upp en sån här situation, när man inte hinner tänka, så är det bra att kunna handla med ryggmärgen, säger han.

Vad anser du om stryptag?

– Jag är själv utbildad ordningsvakt och har aldrig fått lära mig något sådant grepp som självskydd. Du kan behöva ta till nödvärn, men så fort du fått kontroll över en situation får du inte använda nödvärn längre.

Träna självskydd kontinuerligt

Jerker Nilsson efterlyser mer utbildning varvad med praktik, plus att självskydd tränas kontinuerligt.

– Som ordningsvakt har du bara 80 timmar under totalt två veckor.  Det är fyra dagar mindre än väktare har och de har dessutom 160 timmar praktisk yrkesträning.  Efter 80 timmar ska du kunna allt som folk förväntar sig, skapa trygghet, ordning och reda, lösa konflikter, hjälpa människor som behöver vård, folk som gått vilse, är aggressiva eller påverkade av alkohol och droger.

Varför hände olyckan?

– Det vill jag inte svara på. Berodde det på individerna, arbetsgivaren, politiken eller samhället? Nu finns i alla fall ordningsvaktsutredningen och en proposition i riksdagen. Om förslaget antas kommer utbildningstiden för ordningsvakter att bli dubbelt så lång.

Räcker dubblerad utbildning?

– Först måste samhället ställa sig frågan: Vad förväntar vi oss att ordningsvakter ska klara av? När vi fått svar kan vi utforma utbildningen efter behovet. Frågan är varför det inte gjorts för länge sen? Vi har tagit upp det här i tidigare avtalsrörelser, men arbetsgivarna vill inte ta kostnaden. Då krävs lagstiftning eller att kunderna ställer krav på mer utbildning, säger Jerker Nilsson.

Fotnot: Domen föll den 23 maj 2023 vid Stockholms tingsrätt och målnumret är B 112218-22.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.