Bild från Arlanda
Close
Pilotprojekt: För att köra ut gods till flygplanen på Arlanda räcker det med B-kort även om det görs av chaufförer i tunga fordon.
Close

Oklart om krav på flygplatser

Flyg. Sänkta krav på körkortsbehörighet vid Arlanda upprör. Om området inte räknas som inhägnat gäller samma regler som utanför. Men vad flygplatsområden räknas som kan bara avgöras i domstol.

Körkortsbehörighet är en het fråga på Arlanda. Transportarbetaren skrev i februari om Gate gourmets pilotprojekt: Det räcker nu med B-körkort för att köra ut gods till flygplanen. De tunga lastbilarna är strypta för en maxfart på 30 kilometer i timmen.

– Det är galenskap. Du kan inte lära dig köra lastbil på två extraveckor på introduktionskursen – det är farligt för både dig själv och andra, säger en anställd på företaget.

Han vill vara anonym, men berättar att Gate gourmets ledning valt att genomföra projektet trots att de är väl medvetna om kritiken.

Det sänkta kravet är också tänkt att genomföras på Landvetter.

– Det känns som att de inte längre uppskattar ens kompetens, som chaufför med C-kort.

Inom flera fackklubbar vid Arlanda finns åsikten att det öppnar för andra aktörer att sänka behörighetskraven. Statliga Swedavia, som driver de stora flygplatserna i landet, har gett klartecken ”inom inhägnat område”. Men det är inte Swedavia som avgör saken. Det är inte ens säkert att området kan räknas som inhägnat. Ytterst är det en juridisk fråga som prövas i rätten.

– Vad som räknas som inhägnat område måste prövas i varje enskilt fall, i domstol, säger Karin Michaelsson, utredare och förvaltningsledare på Transportstyrelsens enhet för yrkestrafik.

– Att det finns bommar eller liknande som hindrar inpassering innebär inte att det är ett inhägnat område.

Få fall prövade

För Arlandas del prövades saken i hovrätten. 1961, i samband med bygget av flygplatsen. Då bedömdes flygplatsområdet vara inhägnat. Men i en annan hovrättsdom, från 1985, slogs fast att flygflottiljens område i Ängelholm inte är att betrakta som inhägnat. I det ärendet spelade det in vilket slags trafik det var, och att det var mycket trafik.

Ledningen som går att finna i rättspraxis är både relativt begränsad och gammal. Men Transportstyrelsen ser i dag ingen anledning att anta att motiven för undantag har förändrats över tiden.

– Varken Transportstyrelsen, eller exempelvis Polismyndigheten, kan uttala sig generellt – eller specifikt, för den delen – om ett visst flygplatsområde, säger Transportstyrelsens Karin Michaelsson.

Hon påpekar att det i sammanhanget ändå kan finnas regler som Arbetsmiljöverket ställt upp, och som rör säkerheten på arbetsplatsen. Liksom att en arbetsgivare kan ha tuffare krav än vad lagstiftningen kräver, till exempel att generellt kräva B-kort även om minimikravet är traktorkort.

Transports flygavdelning är starkt emot sänkta krav. Både för de befarade ökade riskerna i arbetsmiljön och till själva omregistreringen av de tunga fordonen.

– Det handlar fortfarande om lastbilar, även om farten är strypt. Vi anser inte att det är ok att en person som kanske aldrig kört lastbil tidigare ska arbeta nära planen, har Transports ombudsman Johan Einarsson tidigare sagt.

Enklare rekrytering

Företaget Gate gourmet motiverar förändringen med ökade chanser att rekrytera personal. Något som blivit allt svårare då chaufförsbristen är stor. En effekt av slopat krav på C-kort skulle också bli att de som jobbar på Arlanda slipper mycket övertid, enligt företaget. Senare i mars ska frågan upp till central förhandling.

Även när det gäller krav på yrkeskompetensbevis (YKB) är det svårt att generellt säga något. Det är en fråga som bland andra flygtankarna försökt få svar på. Om YKB krävs ska arbetsgivaren betala utbildningen, enligt avtalet. Men om flygplatsen räknas som inhägnad så krävs det inte. I teorin krävs då inte ens traktorkort.

Om området inte räknas som inhägnat gäller däremot lagen om yrkesförarkompetens. Dock finns undantag som är aktuella på en flygplats. Det gäller till exempel för den som kör fordon vars högsta tillåtna hastighet är 45 kilometer i timmen. Det gäller också fordon som kontrolleras av tull, polis och räddningstjänst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Transportarbetarens logga

Öppning för tillfälliga svenska YKB-regler i pandemin

(UPPDATERAD) Åkeri. Förslag från EU om dispens kring yrkeskompetensbevis (YKB) på grund av pandemin dröjer. Nu gläntar infrastrukturdepartementet på dörren till att införa tillfälliga svenska regler för yrkesförarna, som går i väntans tider.

Transportarbetarens logga

Globalt fackligt nätverk mot cateringjätte på gång

Flyg. Transports flygombudsman Johan Einarsson och internationella chef Peter Lövkvist har haft videomöte med amerikanska Teamsters. Ett fackförbund med 1,4 miljoner medlemmar. Bakgrunden är fackförbund i flera länder tvistar med Gate gourmet. USA också.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.