Bild från Arlanda
Close
Pilotprojekt: För att köra ut gods till flygplanen på Arlanda räcker det med B-kort även om det görs av chaufförer i tunga fordon.
Close

Oklart om krav på flygplatser

Flyg. Sänkta krav på körkortsbehörighet vid Arlanda upprör. Om området inte räknas som inhägnat gäller samma regler som utanför. Men vad flygplatsområden räknas som kan bara avgöras i domstol.

Körkortsbehörighet är en het fråga på Arlanda. Transportarbetaren skrev i februari om Gate gourmets pilotprojekt: Det räcker nu med B-körkort för att köra ut gods till flygplanen. De tunga lastbilarna är strypta för en maxfart på 30 kilometer i timmen.

– Det är galenskap. Du kan inte lära dig köra lastbil på två extraveckor på introduktionskursen – det är farligt för både dig själv och andra, säger en anställd på företaget.

Han vill vara anonym, men berättar att Gate gourmets ledning valt att genomföra projektet trots att de är väl medvetna om kritiken.

Det sänkta kravet är också tänkt att genomföras på Landvetter.

– Det känns som att de inte längre uppskattar ens kompetens, som chaufför med C-kort.

Inom flera fackklubbar vid Arlanda finns åsikten att det öppnar för andra aktörer att sänka behörighetskraven. Statliga Swedavia, som driver de stora flygplatserna i landet, har gett klartecken ”inom inhägnat område”. Men det är inte Swedavia som avgör saken. Det är inte ens säkert att området kan räknas som inhägnat. Ytterst är det en juridisk fråga som prövas i rätten.

– Vad som räknas som inhägnat område måste prövas i varje enskilt fall, i domstol, säger Karin Michaelsson, utredare och förvaltningsledare på Transportstyrelsens enhet för yrkestrafik.

– Att det finns bommar eller liknande som hindrar inpassering innebär inte att det är ett inhägnat område.

Få fall prövade

För Arlandas del prövades saken i hovrätten. 1961, i samband med bygget av flygplatsen. Då bedömdes flygplatsområdet vara inhägnat. Men i en annan hovrättsdom, från 1985, slogs fast att flygflottiljens område i Ängelholm inte är att betrakta som inhägnat. I det ärendet spelade det in vilket slags trafik det var, och att det var mycket trafik.

Ledningen som går att finna i rättspraxis är både relativt begränsad och gammal. Men Transportstyrelsen ser i dag ingen anledning att anta att motiven för undantag har förändrats över tiden.

– Varken Transportstyrelsen, eller exempelvis Polismyndigheten, kan uttala sig generellt – eller specifikt, för den delen – om ett visst flygplatsområde, säger Transportstyrelsens Karin Michaelsson.

Hon påpekar att det i sammanhanget ändå kan finnas regler som Arbetsmiljöverket ställt upp, och som rör säkerheten på arbetsplatsen. Liksom att en arbetsgivare kan ha tuffare krav än vad lagstiftningen kräver, till exempel att generellt kräva B-kort även om minimikravet är traktorkort.

Transports flygavdelning är starkt emot sänkta krav. Både för de befarade ökade riskerna i arbetsmiljön och till själva omregistreringen av de tunga fordonen.

– Det handlar fortfarande om lastbilar, även om farten är strypt. Vi anser inte att det är ok att en person som kanske aldrig kört lastbil tidigare ska arbeta nära planen, har Transports ombudsman Johan Einarsson tidigare sagt.

Enklare rekrytering

Företaget Gate gourmet motiverar förändringen med ökade chanser att rekrytera personal. Något som blivit allt svårare då chaufförsbristen är stor. En effekt av slopat krav på C-kort skulle också bli att de som jobbar på Arlanda slipper mycket övertid, enligt företaget. Senare i mars ska frågan upp till central förhandling.

Även när det gäller krav på yrkeskompetensbevis (YKB) är det svårt att generellt säga något. Det är en fråga som bland andra flygtankarna försökt få svar på. Om YKB krävs ska arbetsgivaren betala utbildningen, enligt avtalet. Men om flygplatsen räknas som inhägnad så krävs det inte. I teorin krävs då inte ens traktorkort.

Om området inte räknas som inhägnat gäller däremot lagen om yrkesförarkompetens. Dock finns undantag som är aktuella på en flygplats. Det gäller till exempel för den som kör fordon vars högsta tillåtna hastighet är 45 kilometer i timmen. Det gäller också fordon som kontrolleras av tull, polis och räddningstjänst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Taxi Stockholm vill ha plexiskydd i alla bilar till sista april

Taxi. Efter Arbetsmiljöverkets beslut om smittsäker arbetsmiljö. Taxi Stockholm vill att alla installerar plexiskydd mellan fram- och baksätet innan månadens slut.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.