Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

– De som jobbat länge, 20–30 år, säger att det aldrig varit så dåligt som nu, säger en fast anställd.

De som jobbar hos serviceföretaget kör bland annat ut cateringmat till flygplanen. Det görs med 18-tons lastbilar, nyligen omgjorda för att maximalt gå i 30 kilometer i timmen. Från de så kallade mobila enheterna, som lastbilarna nu kallas, lyfts sedan gods upp till planen.

– Men vi fraktar fortfarande godset. Mesta tiden sitter vi i bilen och kör, hissning upp och ner till planen är bara en kort tid, säger den anställda.

Personalomsättningen är stor och många slutar efter kort tid, enligt honom. Stressen har ökat när färre saknar tung behörighet.

– Att leverera mat snabbt och säkert är en konst. Jag känner att det blivit allt svårare.

Det har redan skett flera olyckor. Folk har ramlat från bilarna, brutit händer och någon har blivit biten av giftspindlar.

Transportklubben på företaget har åter blivit aktiv: Största striden gäller just körkortsbehörighet. Tidigare var det krav på C-körkort men Gate Gourmet vid Arlanda har omregistrerat fordonen efter att ha justerat dem, ”strypt” lastbilarnas maxfart till 30 kilometer i timmen.

Företagets motivering är att det ska bli enklare att rekrytera folk. Ett skyddsombud Transportarbetaren talat med beklagar utvecklingen.

– Jag trivs där och känner stor lojalitet, men det är ett problem att ingen ordentlig riskbedömning gjorts före förändringen, säger han.

Svårt att rekrytera

Kimmo Piri är vd (’general manager’) på Gate Gourmet Arlanda. Omregistreringen av lastbilarna har inget att göra med lönenivå, enligt honom. Det handlar i stället om svårigheter att hitta personal. Att det räcker med B-körkort breddar rekryteringspoolen.

– Det har blivit allt svårare att rekrytera chaufförer med C-kort. Det gäller inte bara oss utan också våra kollegor. Men vi anställer fortfarande C-kortsförare, säger han.

Att godta lägre körkortsbehörighet öppnar även för fler kvinnor på jobbet, påpekar Kimmo Piri.

– Det minskar också övertiden, vill jag påstå, säger han.

Arlanda är pilotprojekt men även på Landvetter planerar Gate Gourmet att genomföra förändringen. De med B-körkort som anställs får gå en längre introduktionskurs hos Gate Gourmet, sex i stället för fyra veckor.

Frågan om krav på tung behörighet gäller inte bara Gate Gourmet. Statliga bolaget Swedavia, som driver de stora flygplatserna, har gett klarttecken för B-kort inom så kallat inhägnat område. Men Transport är helt emot.

– Det handlar fortfarande om lastbilar, även om farten är strypt. Vi anser inte att det är ok att en person som kanske aldrig kört lastbil tidigare ska arbeta nära planen – det kanske inte ser så trångt ut, men kan innebära stora arbetsmiljörisker, säger Johan Einarsson, ombudsman på Transports flygavdelning.

Han påpekar att det mesta arbetet enbart sker från flygplanets ena sida: Tankare, lastare, städare och cateringpersonal utför arbete. Ofta under stor tidspress vid korta så kallade turn around-tider, innan planet ska iväg igen.

– Alla moment måste klaffa, säger Johan Einarsson.

– Men det finns flera andra skäl till att vi är emot. Ett är att det sänker kunskapskraven på våra medlemmar.

Transports flygavdelning är också kritisk till själva omregistreringen av lastbilarna, liksom att företaget Gate Gourmet själv håller i utbildningen för dem som ska köra fordonen på flygplatsområdet. Dessutom anser facket att Gate Gourmet bryter mot Trafikverkets föreskrifter för omregistrering av motorfordon, något som också är polisanmält.

Transportklubben på Gate Gourmet har den senaste tiden haft tät kontakt med sin avdelning.
Nu har det gått till central förhandling, som kommer att ske i mars.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. M:
    17 februari, 2020

    Ingen som mår bra längre på jobbet, personalomsättning är för högt, alla går hem direkt när de slutar, ingen vill står för företaget längre, inte ens 1 min, man ger och ger men man får aldrig en tack tillbaka, det är mycket press på jobbet, vårt chef har blivit duktiga senaste åren att hitta på små saker, skriva på papper en varning och lämna framför anställda att de ska skriva under, och när anställda förklarar de lyssnar ingenting, de vill inte höra, jag kan säga att jag aldrig haft så mycket timledare på en arbetsplats och jobbat aldrig på en diktatorisk ställe., det är för att Våran chef blivit chef från ingenstans.

  2. Mathilda:
    17 februari, 2020

    Vilket skämt! Om man började värna om sin personal ist för att hela tiden straffa dom kanske dom inte skulle ha sån brist på personal! Samt betala vad dom förtjänar! Jäkl slav löner! Vi ser det åter igen! Ett skitföretag som ska spara för att rika ska bli rikare och personalen blir offer för det! Snälla vakna och sätt stopp för denna psykiska misär av att behandla sin personal!

Lästips:

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Transportarbetarens logga

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.