Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

– De som jobbat länge, 20–30 år, säger att det aldrig varit så dåligt som nu, säger en fast anställd.

De som jobbar hos serviceföretaget kör bland annat ut cateringmat till flygplanen. Det görs med 18-tons lastbilar, nyligen omgjorda för att maximalt gå i 30 kilometer i timmen. Från de så kallade mobila enheterna, som lastbilarna nu kallas, lyfts sedan gods upp till planen.

– Men vi fraktar fortfarande godset. Mesta tiden sitter vi i bilen och kör, hissning upp och ner till planen är bara en kort tid, säger den anställda.

Personalomsättningen är stor och många slutar efter kort tid, enligt honom. Stressen har ökat när färre saknar tung behörighet.

– Att leverera mat snabbt och säkert är en konst. Jag känner att det blivit allt svårare.

Det har redan skett flera olyckor. Folk har ramlat från bilarna, brutit händer och någon har blivit biten av giftspindlar.

Transportklubben på företaget har åter blivit aktiv: Största striden gäller just körkortsbehörighet. Tidigare var det krav på C-körkort men Gate Gourmet vid Arlanda har omregistrerat fordonen efter att ha justerat dem, ”strypt” lastbilarnas maxfart till 30 kilometer i timmen.

Företagets motivering är att det ska bli enklare att rekrytera folk. Ett skyddsombud Transportarbetaren talat med beklagar utvecklingen.

– Jag trivs där och känner stor lojalitet, men det är ett problem att ingen ordentlig riskbedömning gjorts före förändringen, säger han.

Svårt att rekrytera

Kimmo Piri är vd (’general manager’) på Gate Gourmet Arlanda. Omregistreringen av lastbilarna har inget att göra med lönenivå, enligt honom. Det handlar i stället om svårigheter att hitta personal. Att det räcker med B-körkort breddar rekryteringspoolen.

– Det har blivit allt svårare att rekrytera chaufförer med C-kort. Det gäller inte bara oss utan också våra kollegor. Men vi anställer fortfarande C-kortsförare, säger han.

Att godta lägre körkortsbehörighet öppnar även för fler kvinnor på jobbet, påpekar Kimmo Piri.

– Det minskar också övertiden, vill jag påstå, säger han.

Arlanda är pilotprojekt men även på Landvetter planerar Gate Gourmet att genomföra förändringen. De med B-körkort som anställs får gå en längre introduktionskurs hos Gate Gourmet, sex i stället för fyra veckor.

Frågan om krav på tung behörighet gäller inte bara Gate Gourmet. Statliga bolaget Swedavia, som driver de stora flygplatserna, har gett klarttecken för B-kort inom så kallat inhägnat område. Men Transport är helt emot.

– Det handlar fortfarande om lastbilar, även om farten är strypt. Vi anser inte att det är ok att en person som kanske aldrig kört lastbil tidigare ska arbeta nära planen – det kanske inte ser så trångt ut, men kan innebära stora arbetsmiljörisker, säger Johan Einarsson, ombudsman på Transports flygavdelning.

Han påpekar att det mesta arbetet enbart sker från flygplanets ena sida: Tankare, lastare, städare och cateringpersonal utför arbete. Ofta under stor tidspress vid korta så kallade turn around-tider, innan planet ska iväg igen.

– Alla moment måste klaffa, säger Johan Einarsson.

– Men det finns flera andra skäl till att vi är emot. Ett är att det sänker kunskapskraven på våra medlemmar.

Transports flygavdelning är också kritisk till själva omregistreringen av lastbilarna, liksom att företaget Gate Gourmet själv håller i utbildningen för dem som ska köra fordonen på flygplatsområdet. Dessutom anser facket att Gate Gourmet bryter mot Trafikverkets föreskrifter för omregistrering av motorfordon, något som också är polisanmält.

Transportklubben på Gate Gourmet har den senaste tiden haft tät kontakt med sin avdelning.
Nu har det gått till central förhandling, som kommer att ske i mars.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. M:
    17 februari, 2020

    Ingen som mår bra längre på jobbet, personalomsättning är för högt, alla går hem direkt när de slutar, ingen vill står för företaget längre, inte ens 1 min, man ger och ger men man får aldrig en tack tillbaka, det är mycket press på jobbet, vårt chef har blivit duktiga senaste åren att hitta på små saker, skriva på papper en varning och lämna framför anställda att de ska skriva under, och när anställda förklarar de lyssnar ingenting, de vill inte höra, jag kan säga att jag aldrig haft så mycket timledare på en arbetsplats och jobbat aldrig på en diktatorisk ställe., det är för att Våran chef blivit chef från ingenstans.

  2. Mathilda:
    17 februari, 2020

    Vilket skämt! Om man började värna om sin personal ist för att hela tiden straffa dom kanske dom inte skulle ha sån brist på personal! Samt betala vad dom förtjänar! Jäkl slav löner! Vi ser det åter igen! Ett skitföretag som ska spara för att rika ska bli rikare och personalen blir offer för det! Snälla vakna och sätt stopp för denna psykiska misär av att behandla sin personal!

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Vibrationer – illustration och grafik

Den dolda faran

Arbetsmiljö. Flisbilsföraren Johan skakade sönder rygg och nacke på dåliga norrländska vägar. Vibrationer i hytten kan ge värk, problem med ländryggen och ischias. Transportarbetaren granskar skadliga helkroppsvibrationer i en artikelserie som avslutas nästa månad.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.