I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster
Close
I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva.
Close

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

– Kunder som hört talas om idén säger spontant att det är tråkigt om personalen försvinner, säger en av de anställda på OK-stationen som ligger i området Teg i Umeå.

Under lång tid har servicen försämrats i glesbygderna. Affärer och bankkontor läggs ner. Tusentals mackar har försvunnit, och fler är hotade.

Det har lett till en ny växande trend – butiker utan personal.

I samhället Norsjö i Västerbottens inland startade en entreprenör en obemannad butik för två år sedan. Där säljs mat och fritidsartiklar. Kunderna loggar in sig med bank-id och betalar med Swish.

QR-kod och bank-id

Fem mil från Norsjö ligger Malå. Där har ägarna till den eldhärjade gummiverkstadskoncernen startat ytterligare ett bolag, med sikte på butik och livsmedel.

I Sverige finns redan matbutiker utan personal. Den här ligger i Malå och är nyöppnad.
I Sverige finns redan matbutiker utan personal. Den här ligger i Malå och är nyöppnad. Foto: Justina Öster

På en grå husfasad i centrum sitter skylten ”Dygnet runt i Malå”. Vid dörren finns en elektronisk tavla. Kunder som vill gå in scannar av en så kallad QR-kod och loggar sedan in med bank-id.

Det krävs ingen mobilapp eller annan registrering. Även två reportrar på genomresa kan enkelt komma in i butiken, som än så länge fokuserar på godis, chips, dricka, konserver, toapapper, mjölk och andra basvaror med skapligt lång hållbarhet.

Inne i den personallösa butiken sitter flera övervakningskameror. Fast Adam Linder, huvudman i bolaget, sticker inte under stol med att konceptet bygger på förtroende. Att invånarna ska tycka att samhällsservicen är tillräckligt viktig för att inte missbruka systemet.

Fungerar förtroende även i större sammanhang?

Det kommer möjligen att visa sig i Umeå. Vid den södra infarten har OK Västerbotten en station. Här har OK infört självscanning. Kunderna kan plocka varor och betala med kort, precis som i många andra affärer och varuhus.

Första obemannade

Fast planerna sträcker sig längre än så. Stationen kan bli den första som håller butiken öppen, även utan personal på plats.

I mitten av juni satt föreningen i MBL-förhandlingar med Transports Umeåavdelning. Facket ser ett antal problem som kan komma när stationer hålls öppna utan personal.

– Risken är att macken blir en värmestuga. En person loggar in med bank-id och ett helt gäng går in. Vem blir ansvarig om det fattas 20 torkarblad i hyllan? undrar ombudsman Mikael Danielsson Sjöstam.

På OK Västerbotten poängterar de ansvariga att det inte finns planer på att dra ner på bemanningen i Teg. Personal ska finnas på dagarna även i fortsättningen. Genom att butiken blir tillgänglig hela dygnet, genom inloggning nattetid, utökas servicen, argumenterar OK.

David Persson är affärsutvecklare:

– Vi testar lösningen med så kallad semi-bemannad station för att se hur den fungerar. Faller testet väl ut kan vi applicera den på orter där vi i dag bara har automatstationer utan bemanning. Eller utöka öppettiderna på våra bemannade stationer.

– Det finns med andra ord inga planer på att dra ner på eller ta bort personal, vilket personalen och facket informerats om.

”Något som kommer”

På stationen säger en av de anställda:

– Vi har inte fått besked om hur det blir än. För egen del tänker jag att obemannade butiker antagligen är något som kommer mer och mer. Det är den väg samhället går.

– Jag har funderat över riskerna. Kanske borde man ha en sluss, så att det inte kan komma in många på en gång.

Redan nu kan kunderna scanna varorna själva. Hur många utnyttjar möjligheten?

– Väldigt få, kanske fem om dagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Minnessten invigdes Holmsund finska vinterkriget

Hyllning till isvägens hjältar

Historia. Under finska vinterkriget medverkade Svenska Transportarbetareförbundet till att upprätthålla trafiken på isvägen Holmsund – Vasa, över Kvarken. Nu har minnesmärket på den svenska sidan återinvigts.

”Det skulle inte gå att vara trevlig mot kunderna om man inte är det mot de andra som jobbar. Alla här ställer upp för varandra”, säger Peter Svensson på OKQ8:s anläggning söder om Varberg. Foto: Lilly Hallberg

Får vi be om lite hövlighet på jobbet, tack!

Arbetsmiljö. Om hövlighetsforskaren Kristoffer Holm får bestämma blir alla vänligt bemötta på sin arbetsplats. Nu ska han skapa metoder som hjälper arbetsgivare att se till att så sker.

”Det är som en oskriven regel att man är trevlig mot varandra, annars skulle det inte fungera att arbeta här”, säger Peter Svensson (till vänster) på OKQ8-macken strax söder om Varberg. Kollegan Mattias Andersson håller med. Foto: Lilly Hallberg

Skönt tonläge på macken

Arbetsmiljö. Hövlighet gentemot varandra är en förutsättning för att klara jobbet. Det säger personal vid bensinstationen utmed E6:an söder om Varberg.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.