I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster
Close
I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva.
Close

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

– Kunder som hört talas om idén säger spontant att det är tråkigt om personalen försvinner, säger en av de anställda på OK-stationen som ligger i området Teg i Umeå.

Under lång tid har servicen försämrats i glesbygderna. Affärer och bankkontor läggs ner. Tusentals mackar har försvunnit, och fler är hotade.

Det har lett till en ny växande trend – butiker utan personal.

I samhället Norsjö i Västerbottens inland startade en entreprenör en obemannad butik för två år sedan. Där säljs mat och fritidsartiklar. Kunderna loggar in sig med bank-id och betalar med Swish.

QR-kod och bank-id

Fem mil från Norsjö ligger Malå. Där har ägarna till den eldhärjade gummiverkstadskoncernen startat ytterligare ett bolag, med sikte på butik och livsmedel.

I Sverige finns redan matbutiker utan personal. Den här ligger i Malå och är nyöppnad.
I Sverige finns redan matbutiker utan personal. Den här ligger i Malå och är nyöppnad. Foto: Justina Öster

På en grå husfasad i centrum sitter skylten ”Dygnet runt i Malå”. Vid dörren finns en elektronisk tavla. Kunder som vill gå in scannar av en så kallad QR-kod och loggar sedan in med bank-id.

Det krävs ingen mobilapp eller annan registrering. Även två reportrar på genomresa kan enkelt komma in i butiken, som än så länge fokuserar på godis, chips, dricka, konserver, toapapper, mjölk och andra basvaror med skapligt lång hållbarhet.

Inne i den personallösa butiken sitter flera övervakningskameror. Fast Adam Linder, huvudman i bolaget, sticker inte under stol med att konceptet bygger på förtroende. Att invånarna ska tycka att samhällsservicen är tillräckligt viktig för att inte missbruka systemet.

Fungerar förtroende även i större sammanhang?

Det kommer möjligen att visa sig i Umeå. Vid den södra infarten har OK Västerbotten en station. Här har OK infört självscanning. Kunderna kan plocka varor och betala med kort, precis som i många andra affärer och varuhus.

Första obemannade

Fast planerna sträcker sig längre än så. Stationen kan bli den första som håller butiken öppen, även utan personal på plats.

I mitten av juni satt föreningen i MBL-förhandlingar med Transports Umeåavdelning. Facket ser ett antal problem som kan komma när stationer hålls öppna utan personal.

– Risken är att macken blir en värmestuga. En person loggar in med bank-id och ett helt gäng går in. Vem blir ansvarig om det fattas 20 torkarblad i hyllan? undrar ombudsman Mikael Danielsson Sjöstam.

På OK Västerbotten poängterar de ansvariga att det inte finns planer på att dra ner på bemanningen i Teg. Personal ska finnas på dagarna även i fortsättningen. Genom att butiken blir tillgänglig hela dygnet, genom inloggning nattetid, utökas servicen, argumenterar OK.

David Persson är affärsutvecklare:

– Vi testar lösningen med så kallad semi-bemannad station för att se hur den fungerar. Faller testet väl ut kan vi applicera den på orter där vi i dag bara har automatstationer utan bemanning. Eller utöka öppettiderna på våra bemannade stationer.

– Det finns med andra ord inga planer på att dra ner på eller ta bort personal, vilket personalen och facket informerats om.

”Något som kommer”

På stationen säger en av de anställda:

– Vi har inte fått besked om hur det blir än. För egen del tänker jag att obemannade butiker antagligen är något som kommer mer och mer. Det är den väg samhället går.

– Jag har funderat över riskerna. Kanske borde man ha en sluss, så att det inte kan komma in många på en gång.

Redan nu kan kunderna scanna varorna själva. Hur många utnyttjar möjligheten?

– Väldigt få, kanske fem om dagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Svår start på året för trafiken

Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.

okq8 foto: John Antonsson

Nya löner på OKQ8

Bensinstation. Transport och Fremia har kommit överens om nya löner för anställda på OKQ8-mackar i riksavtalet för bilvårdsanläggningar.

Hej! Är du nöjd med ditt nya avtal?

Åkeri & mackar. Transport förhandlar 26 olika kollektivavtal. Förbundets tidning åkte ut och träffade några av dem vars kollektivavtal är klara för kommande två år – anställda på mackar och chaufförer.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.