LO håller presskonferens
Close
Samordnade ordföranden på presskonferens: Magnus Pettersson (Fastighets), Malin Ackholt (Hotell och restaurang), Susanna Gideonsson (Handels), LO-ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och Marie Nilsson (IF Metall).
Close

Oenigt LO kommer kräva mer för lägst betalda

Avtalsrörelsen. Satsning på lågavlönade och korta avtal – tolv LO-förbund beslutade i dag om gemensamma krav i kommande avtalsrörelse. Men utan Kommunal och Pappers.

Ett splittrat representantskap, LO:s högsta beslutande organ mellan kongresserna, sammanträdde på onsdagen. Ordförande Karl-Petter Thorwaldsson konstaterade att det inte rådde enighet och beklagade det. Men konstaterade också att det inte är första gången det hänt. Både 2011 och 2016 sprack LO-samordningen.

Dagen innan hade det största förbundet, Kommunal, gått ut med att facket ställer sig utanför. Enligt ledningen skulle förslaget leda till att många kommunalare inte ens får en löneökning motsvarande en Skogaholmslimpa, något som också ordförande Tobias Baudin upprepade inför representantskapet i ABF-huset.

Tobias Baudin, Kommunal
Tobias Baudin, Kommunal

– Vi kan inte acceptera LO:s förslag. Det ligger varken i linje med Kommunals lönepolitik eller målet, som alla LO-förbund ställt sig bakom, att halvera löneskillnaderna mellan män och kvinnor till år 2028, sa han.

– Anledningen är enkel och självklar. Det var inget enkelt beslut och jag är den förste att beklaga.

Men flera företrädare från ett annat kvinnodominerat fack, Handels, underströk vikten av att hålla ihop och stödde LO-förslaget. Det innebär bland annat krav på en låglönesatsning, ett så kallat knä: Alla med månadslön under 26 100 kronor får ett fast lönepåslag i kronor. Dessutom innehåller förslaget krav på skärpt skydd mot sexuella trakasserier, liksom krav på ordning och reda när det gäller de försäkringar som arbetsgivaren ska betala in till.

–Enigheten är avgörande. Vi är bara starka när vi är enade, sa Susanna Gideonsson, Handels ordförande.

Hon tryckte också på att flera krav, förutom låglönesatsningen, är viktiga för det egna förbundets medlemmar. Ofta handlar det om unga personer med otrygga anställningar och deltider, som har svårt att ensamma ta upp problemen.

I måndags tog Pappers förbundsstyrelse beslutet att inte stödja samordningen. På representantskapet talade ordförande Pontus Georgsson kort om anledningarna. Redan tidigt i höstas gick förbundet ut med att förbundet kräver en löneökning på fyra procent. Motiveringen är att det finns utrymme i branschen, som gör stora vinster.

Från Kommunal framförde flera talare att utbildning måste löna sig. Och att det är hög tid för välfärdens arbetare, som undersköterskor och barnskötare, att få betalt efter förtjänst. Men inte ens om de andra förbunden hade stött Kommunals krav på att sådana grupper ska få extra löneökningar är det säkert att det löst sig. För att skapa ett så kallat märke krävs också att arbetsgivarsidan går med på en uppgörelse.

Också från arbetsgivarhåll beklagar man att LO-samordningen spruckit.

– Det är tråkigt då det är något önskvärt, men inget vi styr över. Och det är glädjande att övriga LO-förbund, förutom Kommunal och Pappers, står bakom industrinormeringen, säger Annika Nordin, förhandlingschef på Transportföretagen.

Där är LO som helhet enigt med Transports främsta motpart: Den konkurrensutsatta industrin sätter märket för löneutrymmet. Hur stort det blir är alltför tidigt att säga något om, betonar Annika Nordin. Och även när det gäller avtalens längd är det därför svårt att säga något om linje i förhandlingar:

– Generellt sett är ju vår inställning att det är bättre med långa avtal, för alla i samhället. Det ger en bättre förutsägbarhet. Men det är helt avgörande var nivån hamnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Lastbilschauffören "Johan Åkerman" och bemanningsanställda "Johanna Lagerberg". Illustration: Michael Schneider

Modernisering eller bara försämring?

Anställningsskydd. Så ska arbetsrätten förändras. Läs om nya las, som ska vara införd till nästa sommar.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.