LO håller presskonferens
Close
Samordnade ordföranden på presskonferens: Magnus Pettersson (Fastighets), Malin Ackholt (Hotell och restaurang), Susanna Gideonsson (Handels), LO-ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och Marie Nilsson (IF Metall).
Close

Oenigt LO kommer kräva mer för lägst betalda

Avtalsrörelsen. Satsning på lågavlönade och korta avtal – tolv LO-förbund beslutade i dag om gemensamma krav i kommande avtalsrörelse. Men utan Kommunal och Pappers.

Ett splittrat representantskap, LO:s högsta beslutande organ mellan kongresserna, sammanträdde på onsdagen. Ordförande Karl-Petter Thorwaldsson konstaterade att det inte rådde enighet och beklagade det. Men konstaterade också att det inte är första gången det hänt. Både 2011 och 2016 sprack LO-samordningen.

Dagen innan hade det största förbundet, Kommunal, gått ut med att facket ställer sig utanför. Enligt ledningen skulle förslaget leda till att många kommunalare inte ens får en löneökning motsvarande en Skogaholmslimpa, något som också ordförande Tobias Baudin upprepade inför representantskapet i ABF-huset.

Tobias Baudin, Kommunal
Tobias Baudin, Kommunal

– Vi kan inte acceptera LO:s förslag. Det ligger varken i linje med Kommunals lönepolitik eller målet, som alla LO-förbund ställt sig bakom, att halvera löneskillnaderna mellan män och kvinnor till år 2028, sa han.

– Anledningen är enkel och självklar. Det var inget enkelt beslut och jag är den förste att beklaga.

Men flera företrädare från ett annat kvinnodominerat fack, Handels, underströk vikten av att hålla ihop och stödde LO-förslaget. Det innebär bland annat krav på en låglönesatsning, ett så kallat knä: Alla med månadslön under 26 100 kronor får ett fast lönepåslag i kronor. Dessutom innehåller förslaget krav på skärpt skydd mot sexuella trakasserier, liksom krav på ordning och reda när det gäller de försäkringar som arbetsgivaren ska betala in till.

–Enigheten är avgörande. Vi är bara starka när vi är enade, sa Susanna Gideonsson, Handels ordförande.

Hon tryckte också på att flera krav, förutom låglönesatsningen, är viktiga för det egna förbundets medlemmar. Ofta handlar det om unga personer med otrygga anställningar och deltider, som har svårt att ensamma ta upp problemen.

I måndags tog Pappers förbundsstyrelse beslutet att inte stödja samordningen. På representantskapet talade ordförande Pontus Georgsson kort om anledningarna. Redan tidigt i höstas gick förbundet ut med att förbundet kräver en löneökning på fyra procent. Motiveringen är att det finns utrymme i branschen, som gör stora vinster.

Från Kommunal framförde flera talare att utbildning måste löna sig. Och att det är hög tid för välfärdens arbetare, som undersköterskor och barnskötare, att få betalt efter förtjänst. Men inte ens om de andra förbunden hade stött Kommunals krav på att sådana grupper ska få extra löneökningar är det säkert att det löst sig. För att skapa ett så kallat märke krävs också att arbetsgivarsidan går med på en uppgörelse.

Också från arbetsgivarhåll beklagar man att LO-samordningen spruckit.

– Det är tråkigt då det är något önskvärt, men inget vi styr över. Och det är glädjande att övriga LO-förbund, förutom Kommunal och Pappers, står bakom industrinormeringen, säger Annika Nordin, förhandlingschef på Transportföretagen.

Där är LO som helhet enigt med Transports främsta motpart: Den konkurrensutsatta industrin sätter märket för löneutrymmet. Hur stort det blir är alltför tidigt att säga något om, betonar Annika Nordin. Och även när det gäller avtalens längd är det därför svårt att säga något om linje i förhandlingar:

– Generellt sett är ju vår inställning att det är bättre med långa avtal, för alla i samhället. Det ger en bättre förutsägbarhet. Men det är helt avgörande var nivån hamnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Avtalsrörelsen går in i ett avgörande skede

Ordförandeord. Just nu pågår avtalsrörelsen för fullt och jag får ibland frågan om hur man hinner med och hur man orkar.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.