Tommy Wreeth förvånad över Kommunals avhopp

Avtalsrörelsen. LO:s största fackförbund, Kommunal, hoppar av från samordnade löneförhandlingar i nästa års stora avtalsrörelse. Transport förbundsordförande Tommy Wreeth är förvånad. – Inte över själva avhoppet, utan mest över tidpunkten. Utspelet kom ju redan innan LO beslutat om vilka principer som ska gälla vid en samordning, säger han.

Omkring tre miljoner löntagare berörs av lönerörelsen som drar i gång på allvar efter årsskiftet.

Vid dagens representantskap i LO beslutade fackförbunden om grundläggande ramar för de förbund som ställer upp på samordnande förhandlingar. Exakt hur stora lönekrav som ska drivas, själva siffersättningen, bestäms i början av november.

Kräver kort avtal

Utgångsbudet vid förhandlingsborden blir ett kort avtal, tolv månader. Det tycker Tommy Wreeth är bra:

– Under rådande förhållanden vill Transport inte ha ett långt avtal. Arbetsgivarna har generellt motsatt uppfattning, men jag anser att facket är som vassast och viktigast för medlemmarna just när kollektivavtalen omförhandlas.

LO:s egna ekonomer bedömer att utrymmet för lönehöjningar ligger i spannet 2,5 till 3,5 procent. Pappers gick tidigt i höstas ut med att förbundet kommer att kräva 4 procent.

Tommy Wreeth säger:

– De två senaste avtalsrörelserna har givit förhållandevis låga löneökningar. Till och med arbetsgivarna erkänner att det blev så efter de treåriga avtal som tecknades 2017. Företagen gör enorma vinster och nu måste LO-medlemmarna får del av det.

Kritik mot industrimärket

I mer än 20 års tid har industrin varit normerande för löneökningarna på hela arbetsmarknaden. Ofta har IF Metall tecknat ett första avtal som sedan upphöjts till ”märke” av LO-styrelsen.

Det är en princip som backats upp hårt av arbetsgivarna och även av statliga Medlingsinstitutet. Andra fackförbund som försökt få ut mer har mött stenhårt motstånd.

Förra året ställde sig alla LO-förbund bakom samordningen. I år har Kommunal hoppat av redan innan kraven spikats. Och även Pappers. Förbunden i 6F och Handels har också riktat kritik mot industrins dominans.

Transportbasen Tommy Wreeth är kluven:

– Det är olyckligt att vi inte kan hålla ihop. Samtidigt förstår jag Pappers. Det är högtryck i skogsindustrin. Jag har faktiskt svårt att se att det skulle vara en djup lågkonjunktur på ingång.

– Och även om det nu blir en lågkonjunktur kan jag tycka att det i så fall vore bra att stimulera efterfrågan, genom ordentliga lönehöjningar.

Transport avvaktar

I Transport är det förbundsstyrelsen och ytterst förbundsrådet som avgör om Transport ska ställa sig bakom LO-samordningen. Tommy Wreeth ser det som naturligt att förbundet avvaktar med beslutet till dess samordningsprinciperna är klara.

Kommunal motiverar sitt avhopp med att löneutjämningen mellan män och kvinnor går för långsamt. Förbundet vill ha mer till kommunalarna än vad andra får.

I den kravspecifikation som LO:s representantskap beslutade om i dag ingår återigen ett så kallat knä. Den här gången sätts det till 26 100 kronor.

Knäet fungerar automatiskt som en låglönesatsning. Alla som ligger över får ett lönepåslag i procent. De under får i stället ett fast påslag i kronor.

Skulle LO-förbunden lyckas förhandla fram exempelvis 3 procent mer på ett år, så innebär det 783 mer i lön – för alla som tjänar under 26 100 kronor.

Tommy Wreeth är positiv till knätanken:

– Fast jag hade hellre sett att knäet sattes högre, till åtminstone 27 000-28 000 kronor. Då skulle fler lågavlönade gynnas och klyftorna minska snabbare.

Förhandlingar om las

Parallellt med de interna avtalsdiskussionerna i LO pågår förhandlingar mellan LO och Svenskt Näringsliv, om förändringar i lagen om anställningsskydd (las).

När Socialdemokraterna i januari gjorde upp med Centern, Liberalerna och Miljöpartiet om förändringar i las öppnade man samtidigt för fack och arbetsgivare att själva lösa frågan.

Går parterna i mål slipper man en lagstiftning som skulle vara djupt impopulär i de fackliga leden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rasmus:
    24 oktober, 2019

    Bra på dom!

    Ska vara helt ärlig här till ni som jobbar på Transport, Jag är så jädrans trött på er, på hela den här branchen.

    Inget personlig, specielt inte till er på mer avdelinings nivå, de få gånger jag har kontaktat er så har det varit trevligt.

    Men det är mer hela transport i sig själv, avtalen, lyx resor, utteslutning av medlemar för Fel synpunkter och sånt.

    Det är stor brist på Lastbils chaufförer, det har ni erkänt ni med, men jag har nog alldrig hört eller sett er göra något med det, det är samma ca 3% löne ök per år, Seriösa företag betalade redan YKB't osv. vet att ni har jobbat en hel del med Cyckel buden o terminalarna vilket är så klart bra, men ska det betyda att ni inte kan göra något med Lastbils sidan?

    Eller hamn kanske? Att ett annat fackförbund har kommit fram och växt sig så att är nästintill lika stort tyder på att nått är fel, många i hamnen tycker ni inte har sköt er, och jag kan säga att många i lastbils branchen tycker det samma, men vi har inget annat val, för lastbilar är det endast Transport som finns, men jag kan säga om det hade funnits ett annat så hade jag gått dit direkt!

    Ni pratar om att vi måste öka statusen på Chaufförs jobbet, men vad hjälper det när folk slutar för de inte vill håla på med det längre?

    Jag känner runt en 11st chaufförer som har slutat i lastbils branchen nu, 2 st har till och med gått och blivit Buss Chaufförer med lägre lön för att det är tydligen bättre det, av min klasskamrater som gick ur TransportGymnasiet (ca 17st om jag minns rätt) så vet jag bara 2 st + mig som fortfarande jobbar som Lastbilschaufför, dock så har jag inte kontakt med en del av dom, men av de flesta jag vet/mött så är det endast 2 + mig kvar.

    Och när jag pratar med chaufförer så hör jag mest två saker de vill ha, mer lön och mindre stress, möjligtsvis en bulle till fikat.

    Och jag förstår dom, jag sitter här nu, 25 år gammal jobbat i branchen i 7 år har redan gått i vägen 2ggr men jobbar på som vanligt för vad ska man göra? jobbar med folk i andra brancher vars löner nu ligger mer runt 30-35 med möjligheter på ökningar beroende på hur du sköter dig.

    Men jag tror alldrig jag har hört en lastbils chaufför som har fått mer lön en typ 5kr/tim extra, men samtidigt efter mycket snack med gammla chefer så klandrar jag inte dom så mycket heller, den här branchen är så förstörd av osund konkurens från utlandet och politik så det finns helt enkelt inte pengar i stora delar av branchen, och allt måste gå fortare somt kosta mindre, där av stress.

    Det är en krånglig fråga, med krångliga problem som behöver lösningar. I bland önskar jag bara att Transport och dess motpart (som jag glömt namnet på) skulle sätta sig ner och dra halva sveriges transport kedja i strejk tills politikerna som sitter o goar sig i Stockholm 5min från affären att om inte lastbilarna kommer så har de inget mat, ingen värme, ingen el, det de har är en Jädrigt dyr kall o mörk lådor att uggla i.

    Nej jag är trött på det här, sitter och söker aktivt efter något annat vettigare än detta, det svåra är att hitta vad?

    Men iallafall, Mitt råd även om ni totalt skiter i det är att pratta mer med chaufförerna, våga sätta ner foten, kräv mer så att ni vissar för folk att ni faktiskt är där för medlemmarna istället för att bara lalla runt som ni har mer eller mindre gjort de senaste 6 åren.

    Men samtidigt var inte oroliga att gå upp till er motpart och samarbeta, de har problem de vill lösa, vi har problem vi vill lösa, till en viss del så går våra intressen ihop. En bra start är nog att få bort den osunda konkurrensen, The enemy of my enemy is my friend eller vad det är folk säger.

    Så skärp er, gör ert jobb, och lös problemet!

    Mvh
    Rasmus

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Utstationeringsavtalet tecknades den 6 december och gäller från och med årsskiftet. Foto: Samskip

Facket tecknar avtal med lettiska Samskip

Åkeri. Transport har tecknat ett så kallat utstationeringsavtal med lettiska Samskip. Avtalet kommer efter år av förhandlingar

Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.