I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist
Close
I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum.
Close

”Nilsbuss lurar både förarna och länstrafiken”

Färdtjänst. Problemen fortsätter för färdtjänstförarna på Nilsbuss. Företaget tillämpar ett eget flextidssystem som gör att arbetstider och raster ändras godtyckligt. – Vi blir blåsta på massor av timmar varje månad. Vi har också allvarliga brister på fordonen, säger uppretade förare i Gamleby, Västervik och Emmaboda.

Nilsbuss körde tidigare ren busstrafik. Men 2020 vann företaget en upphandling och började köra färdtjänst och andra serviceresor för Kalmar läns trafik (KLT).

I Emmaboda reagerade flera anställda snabbt över arbetstiderna, utebliven lön och brister på fordon och utrustning. En av de kritiska förarna sparkades och Transport kopplades in.

Det var sommaren 2020.

Nu är nya fackliga tvister på gång. Problemen är desamma, förklarar förare som är stationerade på flera olika orter. Nästan hela gruppen i Gamleby och Västervik har kommit till ett improviserat möte med facket.

Bilden är tagen i Emmaboda sommaren 2020. En av Nilsbuss chaufförer visar på problemen med att ensam hantera den otympliga båren.
Bilden är tagen i Emmaboda sommaren 2020. En av Nilsbuss chaufförer visar på problemen med att ensam hantera den otympliga båren. Foto: Jan Lindkvist

Chaufförerna är frustrerade och besvikna. Flera har slutat eller söker andra jobb.

De beskriver ett arbetstidssystem som vore en våt dröm för Svenskt Näringsliv.

De anställda får inget riktigt schema. I stället läggs arbetspassen ut via mobilerna, med kort varsel. Samtidigt är förarna skyldiga att ställa upp en halvtimme före arbetstidspassets början och en halvtimme efter.

För den ständiga jouren betalas ingen ersättning. Skulle en förare bli inkallad en halvtimme tidigare än den ursprungliga starttiden ska föraren ha övertidsbetalning. Anser Transport.

Flexbank

Men Nilsbuss har infört en egen modell. En flexbank. Där hamnar all övertid. Ingen förare får övertidsbetalning, enligt fackets granskning.

Detsamma gäller för ”undertid”. Nilsbuss har bestämt att om det inte finns någon körning den första halvtimmen av arbetspasset så förskjuts arbetstiden. En chaufför som skulle ha börjat låt säga klockan 07.00 får finna sig att passet startar 07.30.

Den anställde kan alltså förlora en halvtimme på morgonen. Den tiden kvittas mot eventuell inarbetad tid i flexbanken. I sämsta fall blir det minus på saldot.

– Det är sjukt, säger en förare. Det försvinner timmar från flexbanken hela tiden och jag ligger ständigt på minus, trots att jag jobbar runt 200 timmar i månaden.

– Företaget kvittar dessutom tid om det blir problem med körningar. Våra bilar stod still en vecka när företaget missat kravet på att taxameter måste monteras in i alla fordon. Då drog Nilsbuss av massor av timmar för chaufförerna.

Förarna berättar att rasterna är ett stort problem. På Nilsbuss är en del av färdtjänstfordonen bussregistrerade. Där måste chaufförerna följa kör- och vilotidsreglerna, som bland annat stadgar 45 minuters rast efter 4,5 timmars körning.

– Men företaget drar systematiskt av en och en halv timme i rast. Det gäller även om man bara tagit 45 minuter. Det märkliga är att länstrafiken, KLT, betalar för att bilen ska vara inloggad hela passet, minus 45 minuter. Företaget får alltså en intäkt, samtidigt som föraren står utan lön.

Fusk med raster

På bilar som är registrerade som taxifordon är problemet likartat. Förarna ska enligt kollektivavtalet ha minst 30 minuters rast, efter sex timmars arbete. Även länstrafiken kalkylerar med en halvtimmes rast. För övrig tid får Nilsbuss full ersättning för bilarna.

Ändå drar företaget av en och en halv timme för chaufförerna – även när de inte kunnat ta någon rast alls.

– I snitt förlorar vi runt 16 timmar i månaden, bara genom fusket med rasterna. För taxiförarna kan det bli ännu mer, säger en av bussförarna.

Flera kollegor påpekar att företaget aldrig redovisar arbetade timmar för de anställda. Förarna kan inte se hur stora rastavdrag som gjorts och inte om man verkligen fått in arbetade övertidstimmar på kompbanken. På lönebeskedet finns bara en klumpsumma och ett saldo för flextiden.

Flera förare berättar att de försökt få ut uppgifter om arbetstiderna, utan att lyckas. Andra berättar om konstigheter med sjuklön. En chaufför var sjukskriven en längre tid, och då försvann ändå komptimmar.

– Den slutsats man kan dra är att Nilsbuss lurar både sina chaufförer och uppdragsgivaren, KLT. Dessutom lurar man faktiskt andra taxiföretag som la seriösa anbud vid upphandlingen och följer spelreglerna. Det skulle vara intressant att veta vad KLT anser, säger en facklig röst.

Kalt krypin

Vid mötet i Gamleby visar förarna ett trångt kalt krypin, som är deras rast- och lunchrum. Det saknas fönster och känslan är närmast klaustrofobisk.

Den psykisk arbetsmiljön är dålig, med en arbetsgivare som i princip aldrig visar sig på stationen, uppger de anställda.

– Det går ut över personalen, men också bilarna. Servicen på fordon är eftersatt. Och vem tvättar och städar sin bil, när man inte vet om man får betalt?

Förarna reagerar också mot att Nilsbuss bryter mot flera krav som ställs i avtalet med KLT. Bland annat att det ska finnas en miljögodkänd tvättanläggning. Någon sådan finns inte i Gamleby. Inte heller någon plats där bussar kan städas och dammsugas.

Förarna berättar att KLT ställer högre krav på däckens mönsterdjup än lagens bokstav. Men den som rapporterar om slitna däck kan ändå få vänta länge på nya.

Förargruppen ger en känga även till KLT. Under pandemin har chaufförerna haft krav på sig att hela tiden bära munskydd. Men reglerna har inte gällt resenärerna, och det har heller inte funnits någon begränsning för antalet passagerare. Minibussarna har kunnat rulla fullsatta.

Bristfällig utrustning

När Transportarbetaren skrev om Nilsbuss i Emmaboda förra sommaren riktades särskild kritik mot bårtransporterna. Utrustningen var bristfällig och förarna saknade ofta utbildning.

Samma problem vittnar man om i Gamleby. Förarna har ibland fått åka dubbelt någon enstaka dag, för att lära sig. Men det har hänt att det inte varit en enda bårkörning just det passet. Vissa bilar har haft smala bakgavelliftar med ont om plats för båren.

– Jag fattar inte att företaget vågar slarva med det här. Händer det nåt kan konsekvenserna bli förödande, säger en chaufför.

I Emmaboda uppger en anställd att stämningen är uppgiven:

– Det är svårt att skapa en bra stämning när alla förare känner sig lurade på timmar. Man samlar ihop komptid, som bara försvinner. Alla hamnar på minus på något oförklarligt sätt.

Den kritiske föraren berättar att de flesta är anställda på 75 procent, men jobbar heltid. Utan att få heltidslön.

– Fordonen är ett stort problem också. Vi kör tills de går sönder. I vissa bilar är värmen väldigt dålig, i andra är bromsarna slut. Det skrapar när man kör. Ändå händer inget. Eller så sker det i sista sekunden. Nilsbuss riskerar livet på både oss och resenärerna. I mina ögon är det allvarliga problem.

Länstrafiken reagerar över tidsavdragen

Färdtjänst. På länstrafiken, KLT, är de ansvariga väl medvetna om den hårda kritiken från förarna.

– Vi försöker få ordning på problemen, säger affärsutvecklingschef Conny Karlsson.

Tidsavdragen är en sak som KLT och Conny Karlsson reagerar över:

– Vi köper tid av Nilsbuss för varje fordon och förare. Om vi betalar för exempelvis tio timmar och föraren bara får lön för nio timmar, så rimmar det illa.

– KLT har inte varit involverat i flextidssystemet som företaget använder. Vi har velat ha viss flexibilitet när det gäller köruppdragen, men vi förutsätter att det inte drabbar chaufförerna ekonomiskt. Är man schemalagda från ett visst klockslag, och det inte kommer någon körning, är det rimligt att förarna utför annat arbete. Exempelvis tvätt eller bilvård.

Vilka åtgärder kommer KLT att vidta?

– Vi har en dialog med Transport. I processen som pågår mellan facket och företaget stöttar vi och bistår med information. Det som framkommit hittills känns konstigt.

Förarna pekar också på andra brister som låter allvarliga. På fordon och utrustning. Vad säger KLT om det?

– På den punkten tycker jag att vi har en bra kontrollfunktion. Vi har folk ute som kontinuerligt tittar på däck, uniformer och annan utrustning. Vi hittar brister hos de omkring 20 företag vi samarbetar med, och då utgår viten. Men på rak arm kan jag inte se att Nilsbuss sticker ut.

Transportarbetaren har sökt Nilsbuss vd Anders Fransson ett antal gånger, både på telefon och via mejl. Han har inte varit anträffbar och inte besvarat våra mejl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    8 juni, 2021

    Från färdtjänsten intet nytt. Ännu en aktör som inte sköter sig, dvs följer avtal och eventuellt lagar.
    Kommuner och regioner måste bli bättre på att hantera transportföretag som inte följer avtal och lagar.

  2. Pelle Axner:
    6 juni, 2021

    En sådan arbetsgivare ska inte ha anställda. De borde skämmas som inte vårdar den anställde!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Transportarbetarens logga

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.