Nagelbitare när Amazon-arbetare röstar om facket

En bitter kamp mellan fack och företag har utspelat sig på en Amazon-terminal i Alabama, USA. 5 800 arbetare har röstat om facket ska få förhandla om kollektivavtal.

Förra året ökade Amazons vinst med 84 procent. Under en kort period av pandemin fick Amazons terminalarbetare i USA ett risktillägg på två dollar i timmen, men det slopades i juli. I fjol ökade Amazon-grundaren Jeff Bezos personliga rikedom med 70 miljarder dollar på ett år.

Fackförbundet RWDSU har sedan förra året drivit en offensiv kampanj för att få förhandla om kollektivavtal på en av Amazons terminaler i Alabama.

Terminalen ligger utanför Birmingham, mitt i en region som fortfarande minns medborgarrättsrörelsens kamp. Kanske är det därför Amazon har valt att måla av Martin Luther King Jr vid ingången. Under bilden står det: Våga drömma.

Och kanske är det bolagets uppmaning som fått flera arbetare att göra sitt bästa för att organisera. I USA är det dock lite krångligt. Den 29 mars var den sista dagen arbetarna fick rösta. De röstade för, eller mot, att RWDSU skulle få inleda förhandlingar med Amazon. Rösterna skickades till en statlig myndighet.

Amazon har sedan bolaget bildades varit motståndare till att förhandla med facket. Amazon är med sina 800 000 anställda USA:s näst största privata arbetsgivare. Därför håller hela landet ögonen på det som händer. För det som händer på Amazon påverkar allt runtomkring.

Som 2018.

Efter en kampanj ledd av olika fackförbund, sociala organisationer och inte minst den tidigare presidentkandidaten Bernie Sanders, höjdes minimilönen på Amazon till 15 dollar i timmen. Enligt nättidningen The Verge ledde ökningen till att ett antal företag i närheten av Amazons verksamheter också höjde sina löner.

Andra granskningar pekar på att lönerna brukar sjunka i de städer där Amazon etablerar sig, det har affärsmedier som The Economist och Bloomberg rapporterat.

Just den här fackliga kampanjen har väckt stor uppmärksamhet. Och kanske visar den vartåt de amerikanska vindarna blåser. Något förvånande har högerpolitiker som Marco Rubio ställt sig på fackets sida. Amazon-arbetarna har också fått stöd från NFL-spelarnas fackförbund. Och självaste president Joe Biden har varnat Amazon för att ta till fulknep.

Amazon har trots motstånd i den allmänna opinionen gjort allt som står i deras makt för att bekämpa facket. Enligt nättidningen The Intercept har bolaget anlitat en ökänd antifacklig konsultfirma. Amazon har också skickat ut instruktioner till samtliga anställda om hur de ska göra för att rösta nej. Antifacklig information finns också på insidan av toalettbåsens dörrar.

Anställda vittnar om att de tvingats delta vid obligatoriska möten där fackförbundskritisk information har spridits.

I en intervju med tidningen The Guardian berättar en anställd vid namn Jennifer Bates att hon ifrågasatt en överordnads lögner vid ett obligatoriskt antifackligt möte. Efter mötet fotograferade en man hennes henne id-bricka.

– Jag tror det var för att visa att vi kommer i trubbel om ifrågasätter dem, sa Bates.

Konflikten i Alabama är inte den enda mellan Amazon och facket. Förra veckan strejkade italienska Amazonarbetare och under måndagen inledde det tyska facket Verdi en fyra dagar lång strejk i sex städer.

– Amazons orderingång spränger alla gränser. Det är arbetarna som får betala priset, säger Orhan Akman på Verdi, i en artikel publicerad av den internationella fackliga organisationen Uni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Amazon.com

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.