Nagelbitare när Amazon-arbetare röstar om facket

En bitter kamp mellan fack och företag har utspelat sig på en Amazon-terminal i Alabama, USA. 5 800 arbetare har röstat om facket ska få förhandla om kollektivavtal.

Förra året ökade Amazons vinst med 84 procent. Under en kort period av pandemin fick Amazons terminalarbetare i USA ett risktillägg på två dollar i timmen, men det slopades i juli. I fjol ökade Amazon-grundaren Jeff Bezos personliga rikedom med 70 miljarder dollar på ett år.

Fackförbundet RWDSU har sedan förra året drivit en offensiv kampanj för att få förhandla om kollektivavtal på en av Amazons terminaler i Alabama.

Terminalen ligger utanför Birmingham, mitt i en region som fortfarande minns medborgarrättsrörelsens kamp. Kanske är det därför Amazon har valt att måla av Martin Luther King Jr vid ingången. Under bilden står det: Våga drömma.

Och kanske är det bolagets uppmaning som fått flera arbetare att göra sitt bästa för att organisera. I USA är det dock lite krångligt. Den 29 mars var den sista dagen arbetarna fick rösta. De röstade för, eller mot, att RWDSU skulle få inleda förhandlingar med Amazon. Rösterna skickades till en statlig myndighet.

Amazon har sedan bolaget bildades varit motståndare till att förhandla med facket. Amazon är med sina 800 000 anställda USA:s näst största privata arbetsgivare. Därför håller hela landet ögonen på det som händer. För det som händer på Amazon påverkar allt runtomkring.

Som 2018.

Efter en kampanj ledd av olika fackförbund, sociala organisationer och inte minst den tidigare presidentkandidaten Bernie Sanders, höjdes minimilönen på Amazon till 15 dollar i timmen. Enligt nättidningen The Verge ledde ökningen till att ett antal företag i närheten av Amazons verksamheter också höjde sina löner.

Andra granskningar pekar på att lönerna brukar sjunka i de städer där Amazon etablerar sig, det har affärsmedier som The Economist och Bloomberg rapporterat.

Just den här fackliga kampanjen har väckt stor uppmärksamhet. Och kanske visar den vartåt de amerikanska vindarna blåser. Något förvånande har högerpolitiker som Marco Rubio ställt sig på fackets sida. Amazon-arbetarna har också fått stöd från NFL-spelarnas fackförbund. Och självaste president Joe Biden har varnat Amazon för att ta till fulknep.

Amazon har trots motstånd i den allmänna opinionen gjort allt som står i deras makt för att bekämpa facket. Enligt nättidningen The Intercept har bolaget anlitat en ökänd antifacklig konsultfirma. Amazon har också skickat ut instruktioner till samtliga anställda om hur de ska göra för att rösta nej. Antifacklig information finns också på insidan av toalettbåsens dörrar.

Anställda vittnar om att de tvingats delta vid obligatoriska möten där fackförbundskritisk information har spridits.

I en intervju med tidningen The Guardian berättar en anställd vid namn Jennifer Bates att hon ifrågasatt en överordnads lögner vid ett obligatoriskt antifackligt möte. Efter mötet fotograferade en man hennes henne id-bricka.

– Jag tror det var för att visa att vi kommer i trubbel om ifrågasätter dem, sa Bates.

Konflikten i Alabama är inte den enda mellan Amazon och facket. Förra veckan strejkade italienska Amazonarbetare och under måndagen inledde det tyska facket Verdi en fyra dagar lång strejk i sex städer.

– Amazons orderingång spränger alla gränser. Det är arbetarna som får betala priset, säger Orhan Akman på Verdi, i en artikel publicerad av den internationella fackliga organisationen Uni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Transportarbetarens logga

Amazon-arbetare i Italien strejkar

E-handel. På måndagen gick personalen på e-handelsjätten Amazon i Italien ut i strejk. Uppslutningen blev stor. Även chaufförerna hos de olika underleverantörerna la ner abetet. Bättre organisation av arbetet och mindre stress är några av kraven.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.