Amazon-arbetare i Italien strejkar

E-handel. På måndagen gick personalen på e-handelsjätten Amazon i Italien ut i strejk. Uppslutningen blev stor. Även chaufförerna hos de olika underleverantörerna la ner abetet. Bättre organisation av arbetet och mindre stress är några av kraven.

För drygt tre år sedan organiserade facken en riksomfattande strejk på Amazon. Men det här är första gången som även anställda hos underleverantörer deltar. Över hälften av dem som arbetar för Amazon är anställda hos underentreprenörer. Till allra största del handlar det om förare som kör ut varorna. Totalt rör det sig om närmare 40 000 personer.

Under måndagen samlades de strejkande på ett stort antal ställen över hela Italien. Överallt var uppslutningen stor med hundratals strejkande som kom, trots covid-restriktioner. Enligt facken strejkade tre fjärdedelar av arbetsstyrkan.

Sandro Paolucci, som kör för en av underleverantörerna i Piacenza i norra Italien, säger att åtminstone hälften av hans kollegor deltar.

– De flesta av dem som jobbar i dag har inga fasta jobb. Jag har själv varnat dem för att strejka, eftersom det kan vändas mot dem när deras kontrakt går ut, förklarar han.

Tillsammans med ett tiotal kollegor har han åkt till Milano, där ett hundratal strejkande samlats utanför ett Amazon-lager.

– Stämningen är lugn, men vi är beslutsamma. Personligen är jag trött på att hela tiden jobba under en sådan enorm press, förklarar Sandro, som inte tvekade en sekund när det gällde att delta i strejken.

Förarna som arbetar för Amazon har oftast arbetsveckor som är betydligt längre än 40 timmar. Något som blivit ännu värre under pandemin, när folk köper alltmer via internet.

– Arbetsrytmen är explosiv för förarna just nu, och likadan för lagerarbetarna. En förare kan vara tvungen att leverera upp till tvåhundra paket på en dag. Lagerarbetarna går mil inne på lagren, berättar Michele De Rose.

Han är ordförande för det största transportfacket, Filt-Cgil, som organiserat strejken tillsammans med förbunden Fit-Cisl och Uiltrasporti.

Facken vill bland annat att arbetstiden minskar med två timmar per vecka för förarna, att fler arbetare får tillsvidareanställningar, att minimilönerna höjs och att alla får extra betalt för denna hektiska period. Facken hävdar också att arbetarna inte sätts in i rätt lönekategori och därför får lägre löner än de borde ha.

Stora säkerhetsrisker

En annan fråga som facken vill diskutera med motparten är säkerheten för arbetarna. Den enorma tidspressen gör att de flesta riskerar olyckor på vägarna, och dessutom böter när de inte har tid att hitta en bra parkering eftersom det måste gå så snabbt.

– Inom Amazon har vi svårt att få företaget att förstå hur vår fackliga kultur och våra rättigheter fungerar. Till exempel måste fackrepresentanterna kämpa för att organisera klubbmöten på arbetstid, trots att lagen ger oss den rätten. Företaget vill också ge produktionspremier till de personer de själva väljer ut, medan vi anser att alla ska få ta del av dem, säger Michele De Rose.

Förbunden har mött Amazons ledning ett par gånger, och även underleverantörernas arbetsgivarorganisation Assoespressi, utan att lyckas komma någonstans i förhandlingarna. Enligt facken har de ännu inte fått några svar på de krav de lagt fram.

– Vi har fått stöd från flera förbund i utlandet, som anser att det skulle vara banbrytande för Amazon-arbetarna i flera länder om vi får igenom våra krav. Om tystnaden fortsätter efter denna strejk så fortsätter vi kampen, säger Michele De Rose.

Han får medhåll från Sandro Paolucci.

– Vi ger inte upp den här gången. Blir det fler strejker är vi med, konstaterar han bestämt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Amazon.com

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Transportarbetarens logga

Strejker riskerar lamslå Finland

Konflikt. Flyg- och busstrafik stannar, förskolor och restauranger stänger ned – Finland stannar i månadsskiftet när över 100 000 arbetare och tjänstemän strejkar i protest mot regeringens arbetsmarknadspolitik och nedskärningar.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.