Amazon-arbetare i Italien strejkar

E-handel. På måndagen gick personalen på e-handelsjätten Amazon i Italien ut i strejk. Uppslutningen blev stor. Även chaufförerna hos de olika underleverantörerna la ner abetet. Bättre organisation av arbetet och mindre stress är några av kraven.

För drygt tre år sedan organiserade facken en riksomfattande strejk på Amazon. Men det här är första gången som även anställda hos underleverantörer deltar. Över hälften av dem som arbetar för Amazon är anställda hos underentreprenörer. Till allra största del handlar det om förare som kör ut varorna. Totalt rör det sig om närmare 40 000 personer.

Under måndagen samlades de strejkande på ett stort antal ställen över hela Italien. Överallt var uppslutningen stor med hundratals strejkande som kom, trots covid-restriktioner. Enligt facken strejkade tre fjärdedelar av arbetsstyrkan.

Sandro Paolucci, som kör för en av underleverantörerna i Piacenza i norra Italien, säger att åtminstone hälften av hans kollegor deltar.

– De flesta av dem som jobbar i dag har inga fasta jobb. Jag har själv varnat dem för att strejka, eftersom det kan vändas mot dem när deras kontrakt går ut, förklarar han.

Tillsammans med ett tiotal kollegor har han åkt till Milano, där ett hundratal strejkande samlats utanför ett Amazon-lager.

– Stämningen är lugn, men vi är beslutsamma. Personligen är jag trött på att hela tiden jobba under en sådan enorm press, förklarar Sandro, som inte tvekade en sekund när det gällde att delta i strejken.

Förarna som arbetar för Amazon har oftast arbetsveckor som är betydligt längre än 40 timmar. Något som blivit ännu värre under pandemin, när folk köper alltmer via internet.

– Arbetsrytmen är explosiv för förarna just nu, och likadan för lagerarbetarna. En förare kan vara tvungen att leverera upp till tvåhundra paket på en dag. Lagerarbetarna går mil inne på lagren, berättar Michele De Rose.

Han är ordförande för det största transportfacket, Filt-Cgil, som organiserat strejken tillsammans med förbunden Fit-Cisl och Uiltrasporti.

Facken vill bland annat att arbetstiden minskar med två timmar per vecka för förarna, att fler arbetare får tillsvidareanställningar, att minimilönerna höjs och att alla får extra betalt för denna hektiska period. Facken hävdar också att arbetarna inte sätts in i rätt lönekategori och därför får lägre löner än de borde ha.

Stora säkerhetsrisker

En annan fråga som facken vill diskutera med motparten är säkerheten för arbetarna. Den enorma tidspressen gör att de flesta riskerar olyckor på vägarna, och dessutom böter när de inte har tid att hitta en bra parkering eftersom det måste gå så snabbt.

– Inom Amazon har vi svårt att få företaget att förstå hur vår fackliga kultur och våra rättigheter fungerar. Till exempel måste fackrepresentanterna kämpa för att organisera klubbmöten på arbetstid, trots att lagen ger oss den rätten. Företaget vill också ge produktionspremier till de personer de själva väljer ut, medan vi anser att alla ska få ta del av dem, säger Michele De Rose.

Förbunden har mött Amazons ledning ett par gånger, och även underleverantörernas arbetsgivarorganisation Assoespressi, utan att lyckas komma någonstans i förhandlingarna. Enligt facken har de ännu inte fått några svar på de krav de lagt fram.

– Vi har fått stöd från flera förbund i utlandet, som anser att det skulle vara banbrytande för Amazon-arbetarna i flera länder om vi får igenom våra krav. Om tystnaden fortsätter efter denna strejk så fortsätter vi kampen, säger Michele De Rose.

Han får medhåll från Sandro Paolucci.

– Vi ger inte upp den här gången. Blir det fler strejker är vi med, konstaterar han bestämt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbetsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd, som var på semester vid tidpunkten. Han har därför svarat skriftligt.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.