Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.
Close
Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.
Close

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Harry Heath tar tunnelbanan från Farsta och kliver av vid Odenplan. Där förvarar han jobbets ryggsäck, jacka och cykel i ett cykelgarage som är till för arbetspendlare, men nu har blivit omklädningsrum, verkstad och lunchhäng för huvudstadens många gig-jobbande matbud. Harry Heath hälsar på några killar som kommer in och plockar ut sina rosa eller gröna ryggsäckar ur skåpen.

Harry Heath. Ombyte i cykelgaraget.
Ombyte i cykelgaraget. Foto: John Antonsson

Harry Heath pekar på sina vinterdäck och berättar att han och några kollegor kämpat hårt för att få dem, när de var skyddsombud på Foodora i Uppsala. När Harry Heath till slut skulle gå till butiken och hämta ut däcken visade det sig att Foodora beställt fel storlek. Butiken var schyst och lät honom byta till ett annat par. Sedan fick han gå till en annan verkstad för att montera däcken. Det fick han betala för själv. Allt detta fick han göra på sin obetalda fritid. I nya avtalet får han 1,50 kronor i timmen för cykelslitage.

– Det kostar mycket mer än så att underhålla en cykel. Minsta lilla reparation kostar några hundra. När drivlinan ska bytas ut kostar det mer än 1 000 kronor.

När Harry Heath flyttade från Uppsala till Stockholm sa han upp sig från Foodora. Tanken var att han skulle hitta ett annat jobb. Sedan kom corona och det blev svårt att vara arbetssökande. Harry Heath sökte sig till Foodora igen. Först var bolaget inte intresserade av att anställda honom.

– Jag tror att det är för att jag engagerat mig som skyddsombud i Uppsala. Men jag vet inte säkert.

Så han sökte igen, men med en annan e-postadress, och då var jobbet hans.

– De som anställer vet ingenting om oss. Jag träffar nästan aldrig någon som jobbar på kontoret.

Harry Heath tillhör en liten grupp cyklande matbud som lagt ner tid och hjärta för att värva medlemmar till facket. Transport har dubbelt fler medlemmar på Foodora jämfört med DHL i Stockholm.

Harry Heath konstaterar att avtalet inte blivit allt vad de hoppats på. Garantilönen, semesterersättningen, premiepensionen och 1,50 kr i timmen för cykelreparation är en förbättring av inkomsten.

– De medlemmar jag varit i kontakt med är mest av allt missnöjda över att de som kör ut mat med bil inte omfattas av kollektivavtalet eftersom de är anställda av ett dotterbolag. Vi har flera medlemmar som kör bil utan att ha en garanterad lön, berättar han.

En annan sak som väcker missnöje är att det inte gick att avtala bort bolagets överanvändning av korta visstidsanställningar. I regel anställs buden på en eller några månaders kontrakt och många känner sig otrygga när deras korta allmänna visstidsanställningar går ut.

– Antalet leveranser på timme avgör om vi får förnyade kontrakt eller inte. Det gör arbetarna stressiga hela tiden och det uppmuntrar till att trafikregler bryts.

– Som jag förstår det är det svårt förhandla bort korta kontrakt så länge lagen ser ut som den gör, men det är ändå en besvikelse, säger Harry Heath.

Harry Heath och hans kollegor betalar själva 120 kronor i månaden för skåp och cykelgarage. Lokalen har ingenting med arbetsgivaren att göra.

– Företaget ser oss inte som individer. De träffar oss aldrig och vet inte hur vi har det.

Harry Heath kommer strax ut på Odenplan. Sedan tar han Upplandsgatan mot city.
Harry Heath kommer strax ut på Odenplan. Sedan tar han Upplandsgatan mot city. Foto: John Antonsson

När Harry Heath bytt om, stående på ett golv med oljefläckar, släpat cykeln uppför trappan ska han cykla Upplandsgatan ner till Vasagatan och området runt Centralstationen. Det är där personalen får stämpla in på sina skift.

– Vi rör oss i staden men det är ett ganska ensamt jobb.

När Harry Heath väl cyklar ut maten får han grundlönen på 70 kronor i timmen och 20 kronor per leverans. Garantilönen tror han kommer att hjälpa.

– Vissa stunder finns det ingenting att göra.

Foodora har hittills inte varit särskilt intresserade av att betala cykelbuden när de inte är i farten.

– Om cykeln går sönder på arbetstid lägger de in oss på 60 minuters obetald rast. Då måste vi snabbt ta oss till en verkstad, och betala för reparationen själva. Vi förlorar dubbelt när något går sönder.

Under arbetsdagen får buden, enligt nya avtalet, också tio kronor extra per leverans som är mer än fyra kilometer mellan restaurang och kund. Det är en höjning som kommer med nya kollektivavtalet.

– Men sträckan blir oftast längre. Företaget tar inte hänsyn till hur långt vi har att cykla till restaurangen vi ska hämta mat från.

Harry Heath berättar om ett problem som uppkommer vid nästan varje arbetsdags slut, särskilt när kunderna finns längre bort.

– Om jag har en order som ska lämnas flera kilometer från min startposition så slutar ändå skiftet där.

– Så ibland måste vi cykla 20-30 minuter för att komma tillbaka till cykelgaraget, efter att vi slutat få betalt, säger han.

Harry Heath planerar att säga upp sig inom kort.

– Största anledningen är att jobbet ger mig mycket ångest, och jag har insett att min psykiska hälsa kommer att bli mycket bättre om jag slutar.  Jag tror att det är ett vanligt problem inom företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Emma Brodin. Foto: Lilly Hallberg

Sommar, sol och semester?

Gästkrönika. Nu när sommaren är här så vill vi passa på att få vara lediga och få återhämta oss från arbete och en massa måsten.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.