Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.
Close
Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.
Close

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Harry Heath tar tunnelbanan från Farsta och kliver av vid Odenplan. Där förvarar han jobbets ryggsäck, jacka och cykel i ett cykelgarage som är till för arbetspendlare, men nu har blivit omklädningsrum, verkstad och lunchhäng för huvudstadens många gig-jobbande matbud. Harry Heath hälsar på några killar som kommer in och plockar ut sina rosa eller gröna ryggsäckar ur skåpen.

Harry Heath. Ombyte i cykelgaraget.
Ombyte i cykelgaraget. Foto: John Antonsson

Harry Heath pekar på sina vinterdäck och berättar att han och några kollegor kämpat hårt för att få dem, när de var skyddsombud på Foodora i Uppsala. När Harry Heath till slut skulle gå till butiken och hämta ut däcken visade det sig att Foodora beställt fel storlek. Butiken var schyst och lät honom byta till ett annat par. Sedan fick han gå till en annan verkstad för att montera däcken. Det fick han betala för själv. Allt detta fick han göra på sin obetalda fritid. I nya avtalet får han 1,50 kronor i timmen för cykelslitage.

– Det kostar mycket mer än så att underhålla en cykel. Minsta lilla reparation kostar några hundra. När drivlinan ska bytas ut kostar det mer än 1 000 kronor.

När Harry Heath flyttade från Uppsala till Stockholm sa han upp sig från Foodora. Tanken var att han skulle hitta ett annat jobb. Sedan kom corona och det blev svårt att vara arbetssökande. Harry Heath sökte sig till Foodora igen. Först var bolaget inte intresserade av att anställda honom.

– Jag tror att det är för att jag engagerat mig som skyddsombud i Uppsala. Men jag vet inte säkert.

Så han sökte igen, men med en annan e-postadress, och då var jobbet hans.

– De som anställer vet ingenting om oss. Jag träffar nästan aldrig någon som jobbar på kontoret.

Harry Heath tillhör en liten grupp cyklande matbud som lagt ner tid och hjärta för att värva medlemmar till facket. Transport har dubbelt fler medlemmar på Foodora jämfört med DHL i Stockholm.

Harry Heath konstaterar att avtalet inte blivit allt vad de hoppats på. Garantilönen, semesterersättningen, premiepensionen och 1,50 kr i timmen för cykelreparation är en förbättring av inkomsten.

– De medlemmar jag varit i kontakt med är mest av allt missnöjda över att de som kör ut mat med bil inte omfattas av kollektivavtalet eftersom de är anställda av ett dotterbolag. Vi har flera medlemmar som kör bil utan att ha en garanterad lön, berättar han.

En annan sak som väcker missnöje är att det inte gick att avtala bort bolagets överanvändning av korta visstidsanställningar. I regel anställs buden på en eller några månaders kontrakt och många känner sig otrygga när deras korta allmänna visstidsanställningar går ut.

– Antalet leveranser på timme avgör om vi får förnyade kontrakt eller inte. Det gör arbetarna stressiga hela tiden och det uppmuntrar till att trafikregler bryts.

– Som jag förstår det är det svårt förhandla bort korta kontrakt så länge lagen ser ut som den gör, men det är ändå en besvikelse, säger Harry Heath.

Harry Heath och hans kollegor betalar själva 120 kronor i månaden för skåp och cykelgarage. Lokalen har ingenting med arbetsgivaren att göra.

– Företaget ser oss inte som individer. De träffar oss aldrig och vet inte hur vi har det.

Harry Heath kommer strax ut på Odenplan. Sedan tar han Upplandsgatan mot city.
Harry Heath kommer strax ut på Odenplan. Sedan tar han Upplandsgatan mot city. Foto: John Antonsson

När Harry Heath bytt om, stående på ett golv med oljefläckar, släpat cykeln uppför trappan ska han cykla Upplandsgatan ner till Vasagatan och området runt Centralstationen. Det är där personalen får stämpla in på sina skift.

– Vi rör oss i staden men det är ett ganska ensamt jobb.

När Harry Heath väl cyklar ut maten får han grundlönen på 70 kronor i timmen och 20 kronor per leverans. Garantilönen tror han kommer att hjälpa.

– Vissa stunder finns det ingenting att göra.

Foodora har hittills inte varit särskilt intresserade av att betala cykelbuden när de inte är i farten.

– Om cykeln går sönder på arbetstid lägger de in oss på 60 minuters obetald rast. Då måste vi snabbt ta oss till en verkstad, och betala för reparationen själva. Vi förlorar dubbelt när något går sönder.

Under arbetsdagen får buden, enligt nya avtalet, också tio kronor extra per leverans som är mer än fyra kilometer mellan restaurang och kund. Det är en höjning som kommer med nya kollektivavtalet.

– Men sträckan blir oftast längre. Företaget tar inte hänsyn till hur långt vi har att cykla till restaurangen vi ska hämta mat från.

Harry Heath berättar om ett problem som uppkommer vid nästan varje arbetsdags slut, särskilt när kunderna finns längre bort.

– Om jag har en order som ska lämnas flera kilometer från min startposition så slutar ändå skiftet där.

– Så ibland måste vi cykla 20-30 minuter för att komma tillbaka till cykelgaraget, efter att vi slutat få betalt, säger han.

Harry Heath planerar att säga upp sig inom kort.

– Största anledningen är att jobbet ger mig mycket ångest, och jag har insett att min psykiska hälsa kommer att bli mycket bättre om jag slutar.  Jag tror att det är ett vanligt problem inom företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Arbetarna har halkat efter

Ledare. Apropå vår artikel ”Så mycket mindre är din lön värd”. Jag kan inte förstå varför avtalen förlängdes med sju månader under corona men att hyresförhandlingarna ändå gick bra att hålla.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.