Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Här är villkoren i det nya avtalet med Foodora

Matbud Transport har tecknat kollektivavtal med Foodora. Uppgörelsen som skrevs under på torsdagen gäller alla anställda i bolaget, inklusive över 2 000 cykel- och mopedbud.

– Cykel- och mopedbuden får en fast timersättning och en premie per leverans. I grunden finns en garanti på lägst 100 kronor i timmen. På kvällar och helger är garantin högre, säger Transports centrala ombudsman och förhandlare Mats H Andersson.

Förbundets största avtal, Transportavtalet, gäller för terminalarbetare, åkerichaufförer och förare som kör budbil. Cykel- och mopedbud omfattats inte av något av Transports närmare 30 olika riksavtal.

Foodora har nu skrivit på Transportavtalet. Parterna har också enats om en separat uppgörelse, ett företagsavtal, som täcker moped- och cykeldistributörerna. Överenskommelsen börjar gälla den 1 april 2021 och innebär att anställda som cyklar eller åker moped får en fast timlön, och en fast premie för varje leverans.

  • På vardagar är den fasta timersättningen 70 kronor (lägst). Plus 20 kronor per leverans. Är det få leveranser är buden ändå garanterade en lägsta timbetalning på 100 kronor.
  • På vardagar efter klockan 19 höjs den fasta ersättningen till 75 kronor. Premien på 20 kronor är oförändrad. Men timgarantin höjs till 110 kronor.
  • På helger och röda dagar är grundbetalning 90 kronor per timme, plus 20 kronor för varje leverans. Här är timgarantin 125 kronor.

Statistik från branschen visar att buden normalt hinner två till tre leveranser i timmen. Det innebär att Foodora-personalen bör komma upp i 115-135 kronor i timmen vanliga vardagskvällar, då många leveranser sker.

Cykel- och mopedbuden får också tio kronor extra i premie, om avståndet är längre än fyra kilometer.

För varje arbetad timme utgår också 1,50 kronor i ersättning för cykel och annan utrustning.

– Buden får också reglerad övertidsersättning, 75 procent. Den ska betalas ut när man jobbat mer än heltid, 38,25 timmar per vecka, förklarar Mats H Andersson.

Uppgörelsen innebär även att buden får samma avtalspension, semesterersättning (13 procent) och försäkringsskydd som andra transportarbetare. Buden är också garanterade en lönehöjning på minst 2,4 procent den 1 maj 2022.

Det nya avtalet innehåller även regler om bland annat arbetskläder och anställningsbevis.

I ett pressmeddelande beskriver Transports ordförande Tommy Wreeth avtalet som en stor framgång:

– Det är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige, men också för Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Olle Karlsson:
    15 oktober, 2022

    Alla vi andra som utför transporter mot betalning måste ha ett trafiktillstånd, gäller inte det för mattransporter ?

  2. Evalis Åhlenius:
    16 januari, 2022

    Får buden vantar/mössa nu när det är så kallt? Tog emot mat häromdagen (jan-22) och budets händer var iiiiskalla o blå.

  3. Karl:
    16 september, 2021

    Var fick ni siffran minst två leveranser i timmen från? Från företaget självt?

    När jag jobbade på foodora låg mitt genomsnitt på kanske 1,5 leveranser i timmen i bästa fall. Ofta närmare 1.

    "Hinns med" kanske kan tolkas som att det teoretiskt sätt går att köra två till tre leveranser i timmen, och det stämmer, om allt klaffar. Men du får inte alltid en ny leverans direkt när du lämnat den förra. Och denna kanske utgår från en restaurang i andra delen av stan, som du måste cykla till först. Och ofta är maten inte klar när man kommer till restaurangen man ska hämta från, så där blir det massa dötid medan man väntar. Sen är det inte ovanligt att kunden angett fel adress eller inte öppnar direkt när man ringer på.

    Det kan finnas några extremt snabba cyklister som hinner med mer, men då man cyklar i stan finns det också många rödljus man måste stanna vid, liksom fotgängare i cykelbanan osv osv.

    Jag minns att jag läste en artikel för några år sedan där Transport uttalade sig om att 130 kr borde vara lägsta lönen. Det borde fortfarande gälla. Notera att de "nya" lönerna stort sätt är desamma som gällde innan kollektivavtalet, lite beroende på vilken stad man jobbar i.

    Sen tar återstår frågan om anställningstryggheten för buden. Utan sådan kommer buden aldrig våga organisera sig för bättre villkor.

  4. Hannes Loodus:
    25 mars, 2021

    Avtalet gäller alltså INTE för oss som kör egen bil för Hungrey Delivery?

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.