Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg
Close
Teslas verkstad i Segeltorp i Huddinge, söder om Stockholm, är en av de verkstäder där avfallshanteringen är försatt i blockad från och med nyårshelgen.
Close
Strejken på Tesla

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Den 29 december, fredagen före nyårshelgen, inledde Transportarbetareförbundet blockaden av all avfallshantering vid elva Teslaverkstäder i landet. Då hade bilmekaniker vid svenska Teslaverkstäder strejkat för rätten att teckna kollektivavtal i drygt två månader.

Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande. Foto: Martin Hörner Kloo
Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande. Foto: Martin Hörner Kloo

Hittills har sopblockaden inte lett till några dramatiska konsekvenser, men Transport tror att blockaden kommer att få effekt inom de närmaste veckorna.

– Det kommer sannolikt att bli rätt stora problem att bedriva verksamhet, man får ju inte ha hur mycket avfall som helst stående. Men jag är övertygad om att Tesla kommer försöka med något slags motåtgärd, så har det varit hittills, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Transport var det första fackförbund som varslade om sympatiåtgärder. I dagsläget har ytterligare ett tiotal svenska fackförbund tagit till åtgärder mot den amerikanska elbilstillverkaren.

Sedan november är lastning och lossning av Teslor i svenska hamnar försatt i blockad. Och nu blockerar transportfacken i Norge, Danmark och Finland också införsel av Teslabilar till Sverige.

Men elbilstillverkaren har ändå lyckats föra in bilar, landvägen från Tyskland.

– Det blir väldigt krångligt att ta varenda bil den vägen och till slut får vi väl begära sympatiåtgärder i Tyskland om det behövs, säger Tommy Wreeth.

Transports förbundsordförande utesluter inte ytterligare sympatiåtgärder:

– Det är klart att vi kan göra mer. Vi har andra grupper i åtanke.

Tommy Wreeth nämner grupper som arbetar med bärgning och på gummiverkstäder. Samtidigt understryker han vikten av att först förankra stöd för sympatiåtgärder hos medlemmarna:

– Vi vill ha medlemmarna med oss, och även undvika att sympatiåtgärderna drabbar privatpersoner så långt det går.

Kringgår åtgärderna

Trots IF Metalls strejk pågår arbete på Teslas verkstäder. Alla anställda är inte med i facket, och inte samtliga som är medlemmar har deltagit i strejken.

– Vi var beredda på att det skulle ta tid, så det är bara att gneta på och vi ser att det kommit grus i deras maskineri. Tesla försöker kringgå våra åtgärder. Därför behövs det sympatiåtgärder, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä, till Dagens Nyheter.

IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä uppger också för DN att det ”finns massor mer” att ta till när det gäller stridsåtgärder men också att det pågår hemliga samtal med Tesla. Och att det kan finnas en annan lösning än att Tesla tecknar kollektivavtal direkt med IF Metall.

En lösning som fackförbundet skulle acceptera vore om den amerikanska elbilstillverkaren gör som e-handelsjätten Amazon; lägger den svenska verksamheten i ett annat bolag – ett bolag som har kollektivavtal.

Starkt stöd internationellt

Teslas ägare Elon Musk – en av världens rikaste människor – har också gjort sig känd som en av världens mest antifackliga. IF Metall har fått ett brett stöd för sin kamp för kollektivavtal, både i Sverige och i en rad andra länder.

Nyligen uttryckte det amerikanska fackförbundet United Auto Workers (UAW) stödet i ett solidaritetsbrev till IF Metall, och kallar i brevet strejken för modig. Det amerikanska bilarbetarfacket menar att strejken skickar ett viktigt budskap till Tesla.

UAW, som är ett av Amerikas största fackförbund med nära 400 000 medlemmar, har tidigare hindrats att organisera arbetare hos Tesla. Shawn Fain, UAW:s ordförande, lyfter i solidaritetsbrevet som Sveriges Radio tagit del av, även Transports sympatiåtgäder och kallar dem ett föredöme.

Kamp för kollektivavtal

Nya Teslor fraktas trots konflikten in i Sverige från Tyskland. Där har IF Metalls systerförbund, IG Metall, länge försökt få teckna kollektivavtal för medlemmar på Teslas jättelika bilfabrik utanför Berlin. Hittills förgäves.

Elbilstillverkaren säger blankt nej till att teckna kollektivavtal med det tyska fackförbundet, rapporterar tidningen Berliner Kurier. Liksom i Sverige framhåller Tesla i Tyskland att båda produktionen och arbetsförhållandena, med bra löner och generösa förmåner för anställda, fungerar bäst utan inblandning.

Tyska IG Metall har tidigare uttalat sitt stöd för den svenska konflikten men beklagat att det måste stanna vid ord. Sympatiåtgärder är inte möjliga, enligt det tyska facket.

– Det skulle vara olagligt. Man strejkar för den egna verksamheten, för de egna lönerna. En politisk strejk skulle innebära att man bryter mot arbetsplikten, och då skulle arbetsgivaren kunna agera mot de anställda, sa Markus Sievers, IG Metalls presstalesperson, till DN i december.

En sympatiåtgärd behöver dock inte handla om strejk. Det kan handla om att blockera viss verksamhet som inte får utföras.

En rad svenska fackförbund har sedan IF Metall inledde strejken på Teslaverkstäder varslat om sympatiåtgärder. På sin hemsida har IF Metall listat information om åtgärder olika fack, i huvudsak LO-förbund, lagt under konflikten. Sidan uppdateras löpande, för närvarande är det tio förbund:
Transport, Målarna, Elektrikerna, Musikerförbundet, Byggnads, Seko, Hamnarbetarförbundet, Fastighets, Kommunal och Fackförbundet ST.

Mats L Andersson Transport avdelning 4 Östergötland
Mats L Andersson, ombudsman avdelning 4. Foto: John Antonsson

”Stor skillnad”

På tisdagen var ombudsman Mats L Andersson, från Transports Östgötaavdelning, och träffade folk från IF Metall vid Teslas verkstad i stadsdelen Hageby i Norrköping. Enligt honom var allt i området lugnt, med ”väldigt få” bilar i rörelse:

– Det är inte alls mycket inleveranser som kommer, det märks stor skillnad mot hur det var i höstas.

Enligt IF Metall centralt kan Tesla inte alls bedriva sin verksamhet  och leverera i samma takt som innan strejken inleddes i oktober. Det gäller både service och införsel av nya Teslor.

Konfliktåtgärderna har med IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkäles ord  ”skapat grus” i Teslas maskineri. Men den amerikanska biltillverkarens motåtgärder har gjort att det krävs sympatiåtgärder från andra fackförbund för att nå framgång, något IF Metall vände sig till Transportarbetareförbundet om i ett tidigt skede.

Blockaden av all avfallshantering vid Teslaverkstäder är den senaste sympatiåtgärden Transport inlett till stöd för IF Metalls  rätt att teckna kollektivavtal. Men det kan alltså bli aktuellt med fler sympatiåtgärder på Transports avtalsområden i år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rolf:
    13 januari, 2024

    Bra artikel, men nu får ni sluta, det ska vara fritt att ansluta sig som företag, så länge som man följer lagar och regler. Vart är vi på väg....nytt östblock?

  2. Kent Bodin:
    11 januari, 2024

    Tesla gör fler saker, de säljer bilar oskyltade till kund som i sin tur beställer nya skyltar mot de befintliga skyltarna som inte finns, även så gör Tesla hembesök av mekaniker hos kund som äger en Tesla bil

  3. Lars-Göran Holmlund:
    11 januari, 2024

    För att använda en Klyscha, "Upp till kamp". Så anser jag att förbundet handlar helt rätt. Jag är nu pensionär, men att utländska företag som är verksamma i Sverige och som vägrar att teckna kollivavtal , inte har rätt att bedriva verksamhet i Sverige. Jag stöder helt och fullt förbundets kommande åtgärder mot Tesla!

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.