Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga
Close
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) inleder en granskning av Securitas nu avslutade försöksprojekt med kameraövervakning av anställda i rondbilarna.
Close

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Hösten 2024 kallade bevakningsbolaget Securitas ombudsmän och skyddsombud vid Transports lokala avdelningar i Örebro och Skövde-Borås till förhandlingar enligt medbestämmandelagen (mbl). De presenterade det försöksprojekt med kameraövervakning i bilarna som företaget tänkte påbörja i Örebro, Skövde/Skaraborg, Helsingborg och Märsta, utanför Stockholm.

Aktiv övervakning av anställda

Facket protesterade mot övervakningssystemet med så kallad telematik och kamera i rondbilarna, som i realtid skulle filma förarnas körbeteende och även riktas ut från bilarna. Det innebar ett allt för stort intrång i den personliga integriteten och aktiv övervakning av anställda är heller inte tillåtet enligt lag, hävdade Transport. Med hänvisning till att kameran kunde registrera överträdelser av fartgränser, om någon rökte, talade i mobilen, bromsade in häftigt, körde vingligt med mera.

Clas Hellsing, ombudsman på Transports Örebroavdelning
Clas Hellsing, ombudsman på Transports Örebroavdelning. Foto: Justina Öster

Syftet med övervakningen, var enligt Securitas, att minska skadorna på bilarna och därmed sänka försäkringspremierna, berättar transports lokala ombudsman Clas Hellsing i Örebro.

– Personalen kände sig oerhört kränkt. Det fanns de som jobbat i 20 år och undrade: Litar inte företaget på oss längre? Vi som ska stå för ordning och reda och så ska vår arbetsgivare kontrollera oss!

Under mbl-förhandlingen presenterade Securitas kamerasystemet och Clas Hellsing åkte med i baksätet på bilen. Han antog att bara förarens beteende spelades in, men fick sedan se att alla i bilen filmades. Därför lämnade Hellsing in en egen anmälan om möjligt brott mot GDPR till integritetsskyddsyndigheten (IMY).

Den möttes enligt Hellsing med svalt intresse. IMY valde i sitt beslut i början av februari i år att ”skicka information om klagomålet och gällande regler till Securitas”. Syftet var, enligt myndigheten, att ge företaget möjlighet ”att själv se över sin behandling av personuppgifter och rätta till eventuella brister”. Några skäl för IMY att utreda frågan fann myndigheten inte.

Clas Hellsing nöjde sig inte med svaret utan överklagade beslutet till förvaltningsrätten. Om eller när rätten kommer att pröva frågan vet han inte.

”Äntligen granskar IMY”

Att som facklig organisation väcka grupptalan för alla bevakningsmedlemmar som motsatt sig övervakningen är inte möjligt enligt svensk lag, konstaterar Transports centrala arbetsmiljöombudsman Gustaf Järsberg. Säkerhetspersonalen kan bara lämna in egna, enskilda anmälningar till IMY, vilket Transports lokalavdelningar hjälpt dem med.

Gustaf Järsberg
Gustaf Järsberg , central arbetsmiljöombudsman på Transport. Foto: Justina Öster

Gustaf Järsberg har på central nivå förhandlat med Securitas och begärt att försöken ska avbrytas, med hänsyn till den personliga integriteten. På såväl lokal som central nivå har dock arbetsgivare och fack skilts åt i oenighet och Securitas har fortsatt sitt pilotprojekt.

Det pågick fram till och med den 31 maj. Därefter monterades kamerasystemet ner i bilarna och försöket ska nu utvärderas av Securitas, enligt uppgifter till Transportarbetaren.

Fyra dagar senare, den 4 juni, skickade IMY ut ett pressmeddelande om att myndigheten inleder en tillsyn för att granska om bolaget använder kamerabevakning inuti rondbilarna. Och vilken rättslig grund Securitas i så fall stödjer sig på.

Ombudsman Clas Hellsing är glad och överraskad över IMY:s nya beslut.

– Det här är ju jättekul efter allt jobb vi lagt ner, att de äntligen granskar kameraövervakningen!

Regionala skyddsombudet Marko Juvonen på Borås-Skövdeavdelningen, som också hjälpt upprörda

bevakningsanställda att anmäla övervakningen till IMY, instämmer:

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson
Marko Juvonen, regionalt skyddsombud på avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

– Det är bra, absolut, att myndigheten nu granskar detta. Det är deras uppdrag och det är viktigt att GDPR följs.

Varningar kring förarnas beteende?

Kameraövervakningen som, enligt Transport, riktats ut från bilarna mot omgivningen kommer IMY däremot inte att kontrollera. Enligt uppgifter till Transportarbetaren har anmälningar också lämnats in till Säkerhetspolisen om att skyddsobjekt, som är olagliga att fotografera, kan ha filmats från rondbilarna.

Anledningen till att IMY nu ändå granskar Securitas är att myndigheten i år valt att prioritera hur arbetsgivare behandlar medarbetarnas personuppgifter, skriver de i sitt pressmeddelande. IMY begär bland annat svar på i vilka bilar bevakning bedrivits, hur många anställda, totalt, som övervakats, under vilka tider bevakningen skett och om företaget kan titta på övervakningen i realtid, så kallad livebevakning.

Myndigheten vill också veta om Securitas använt kamerasystemet för att ”registrera varningar” kring förarnas beteende, som ifall de röker, pratar i mobilen, bromsar in hårt, tar hårda kurvtagningar eller är ouppmärksamma. Andra frågor gäller om inspelat material sparas, i så fall hur länge och om bolaget vidtagit några alternativa åtgärder för att uppnå sitt syfte med bevakningen av sina anställda. Något som Transport efterfrågat.

Senast den 10 juli 2025 ska Securitas lämna sina svar.

Transportarbetaren söker Securitas för en kommentar.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.