”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Intresseavvägningen handlar om att den som vill installera kameraövervakning behöver avväga vad som väger tyngst, intresset av att bevaka eller den enskildes integritet och önskan om att slippa bli övervakad. Intresseavvägningen ska dokumenteras och göras innan övervakningskameror sätts upp.

Ett 30-tal bevakningsanställda på Securitas i Örebro och Skövde/Skaraborg liksom Transports ombudsman i Örebro har anmält Securitas till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för misstänkt brott mot GDPR. IMY meddelade den 4 juni att man kommer att inleda en granskning av det övervakningssystem med kameror som Securitas installerat i sina rondbilar. Kameror som, enligt Transport och anställda, både filmar väktarna som kör bilarna och omgivningen.

Inte fått intresseavvägning

Innan anmälningarna lämnades in till IMY förhandlade Transportarbetareförbundet lokalt och centralt med Securitas. Facket begärde att kameraövervakningen skulle stoppas eftersom den, enligt Transport, innebar ett alltför stort intrång i den personliga integriteten.

Gustaf Järsberg
Gustaf Järsberg, central arbetsmiljö-ombudsman på Transport. Foto: Lilly Hallberg

Förbundets arbetsmiljöombudsman Gustaf Järsberg förhandlade centralt.

– Jag begärde att Securitas skulle visa sin intresseavvägning, som de var skyldiga att göra innan de implementerade kamerasystemet, men jag har fortfarande inte fått någon, säger han.

Gustaf Järsberg efterfrågar även en så kallad dataskyddskonsekvensbedömning (DPIA) som han uppger krävs enligt GDPR. Det är en bedömning av konsekvensen av att behandla en personuppgift. Alltså en bedömning av de eventuella konsekvenser som behandlingen kan medföra för människorna, vars uppgifter behandlas. DPIA ska göras när en behandling av uppgifter innebär hög risk för dem som registreras.

– Ständig realtidsövervakning är bara tillåten om den klarar GDPR:s krav på nödvändighet och om en proportionalitetsbedömning gjorts och dokumenterats. Finns ingen intresseavvägning och DPIA saknas laglig grund för en så ingripande övervakning, säger Gustaf Järsberg.

Securitas syfte med övervakning i rondbilarna var, enligt Transport och väktare, att förbättra körstilen bland förarna, få ner skadorna på bilarna och minska kostnaden för försäkringspremier. Övervakningen gjordes inom ramen för ett försöksprojekt som skulle avslutas  den 31 maj. Efter det skulle kamerasystemet monteras ner ur bilarna och försöket utvärderas, men  enligt nya uppgifter till Transportarbetaren har alla kameror ännu inte tagits bort.

Alternativ till övervakning

Gustaf Järsberg, ombudsmän och regionala skyddsombud vid avdelningarna i Örebro och Skövde-Borås är glada över att IMY, efter en lång tid av fackliga påtryckningar, nu ska granska om Securitas övervakning strider mot GDPR.

– Vi får hoppas att IMY har bättre påtryckningsmedel och vi erbjuder myndigheten vårt fulla stöd i undersökningen, säger Gustaf Järsberg.

En av frågorna som IMY begärt svar på från Securitas är om företaget vidtagit några andra alternativa åtgärder än övervakning för att uppnå syftet att minska skadorna på bilarna,

– Den frågan har vi också ställt och föreslagit exempelvis bonussystem och förbättrade körscheman så att väktarna slipper stressa så mycket för att hinna med.

Transportarbetaren har sökt ansvarig på Securitas för att ställa en rad frågor om kameraövervakningen. Företaget svarar i mejl via Elin Lundin på pressavdelningen:

”Vi välkomnar att IMY genomför granskningar, det är en viktig del i att säkerställa att vi som säkerhetsföretag upprätthåller ett starkt integritetsskydd. I nuläget har vi inga ytterligare kommentarer”.

Reprimand eller sanktionsavgift

Anders Haag är jurist på IMY. Han säger att myndigheten inlett granskningen av Securitas eftersom klagomål kommit in från företagets anställda. Och att arbetsgivarnas behandling av medarbetarnas personuppgifter i år är en prioriterad fråga för tillsynsmyndigheten.

Transports ombudsman Clas Hellsing på Örebroavdelningen finns med bland dem som skickat in anmälningar. Han blev besviken över att IMY först inte inledde någon granskning och överklagade beslutet till förvaltningsrätten.

– Vi brukar göra så att vi börjar med att informera berörda om vilka regler som gäller så att de har möjlighet att ändra sin övervakning. Om de inte gör det och vi misstänker att det föreligger brister kan vi utfärda en reprimand eller en sanktionsavgift, säger Anders Haag.

Hur hög sanktionsavgiften skulle kunna bli vill Anders Haag inte svara på med hänvisning till att tillsynen just inletts.

– Men de kan vara ganska höga i och med att det här är EU-lagstiftning och inte vanliga svenska böter, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.