Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Så här skriver Securitas informationschef Jens Granath i ett mejl till Transportarbetaren:

Byggföretaget kräver att all personal som vistas på arbetsplatsen skall deklarera eventuell exponering för smitta innan man får tillträde, och detta gäller även Securitas personal.
Under några tillfällen under våren och försommaren 2020, när smittspridningen i Sverige var allvarlig, ville den lokala arbetsledningen ytterligare minimera den fysiska kontakten medarbetare emellan, och valde därför att över telefon inhämta den information som uppdragsgivarens formulär om smittkontakt krävde. Formuläret innehöll fyra ja/nej frågor angående Covid-19: egna symptom, utlandsresor och eventuell kontakt med bekräftat sjuka.
En person på Securitas i Gävle sammanställde informationen för ett antal anställda och vidarebefordrade sedan dessa till uppdragsgivaren, så att dessa skulle kunna utbildas och arbeta på byggarbetsplatsen. Vid ett antal tillfällen nedtecknades namnet på de anställda i en ruta avsedd för signatur, och på ett sätt som kan framstå som ett försök att efterlikna en signatur, vilket är en felaktig hantering. Det fanns aldrig något uppsåt att agera vilseledande, inte heller har felaktig information om de anställdas eventuella exponering för Covid-19 presenterats för uppdragsgivaren. Vederbörande missade vid några tillfällen att tydligt informera den anställde om att ett Covid-formulär fylldes i när frågorna ställdes. Den felaktiga hanteringen är ett beklagligt utslag av den mänskliga faktorn när man administrerade detta. Händelsen är utredd tillsammans med byggföretaget och betraktas som utagerad.
Misstaget begicks under en mycket ansträngd pandemisituation med allt vad det innebar. Telefonintervjuerna syftade till att minimera smittkontakterna, men dokumenterades på ett felaktigt sätt. När felaktigheten uppdagades i juni förra året förändrade Securitas hanteringen av uppgifterna.

De hälsodeklarationer som Transportarbetaren har tillgång till är skrivna med en handstil som tyder på att det är en och samma person som fyllt i dem.

Överst på blanketterna finns en ruta för namn, arbetsgivare och datum för besök på området där serverhallarna byggs.

Hälsoformulär
Eric Toste är chef på Securitas, med titeln team security manager.

På sidan två finns rader för underskrift (signature) och datum. Det noteras särskilt att svarsuppgifterna om Covid-19 inte får vara mer än två dagar gamla när besöket sker.

På samtliga blanketter som Transportarbetaren granskat finns väktarens namn textat på förstasidan. Sedan har samma namn omvandlats till något som ska likna en normal signatur/underskrift på sidan två.

Hur kan man av misstag först texta någon annans namn och sedan försöka förvandla namnet till en underskrift?

Stämmer det att väktarnas fick hälsofrågorna över telefon?

En väktare som Transportarbetaren intervjuat berättar att hen, i samband med anställningsintervjun på plats hos Securitas, fick ett par frågor som liknade de på hälsodeklarationerna.

Ingen berättade att frågorna skulle nedtecknas eller att svaren skulle skickas till kunden. Covid-frågorna ställdes dessutom mer än en månad innan det fejkade formuläret daterades, skrevs under och skickades till Collen.

Uppgifter som alltså fick vara högst två dagar gamla.

En av hälsodeklarationer som Transportarbetaren fått avser en nyrekryterad chef på Securitas. En person som anställdes för att arbeta just med Microsoft-uppdraget. Här ovan är hans formulär, som med största sannolikhet är ifyllt av någon annan.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.