Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Så här skriver Securitas informationschef Jens Granath i ett mejl till Transportarbetaren:

Byggföretaget kräver att all personal som vistas på arbetsplatsen skall deklarera eventuell exponering för smitta innan man får tillträde, och detta gäller även Securitas personal.
Under några tillfällen under våren och försommaren 2020, när smittspridningen i Sverige var allvarlig, ville den lokala arbetsledningen ytterligare minimera den fysiska kontakten medarbetare emellan, och valde därför att över telefon inhämta den information som uppdragsgivarens formulär om smittkontakt krävde. Formuläret innehöll fyra ja/nej frågor angående Covid-19: egna symptom, utlandsresor och eventuell kontakt med bekräftat sjuka.
En person på Securitas i Gävle sammanställde informationen för ett antal anställda och vidarebefordrade sedan dessa till uppdragsgivaren, så att dessa skulle kunna utbildas och arbeta på byggarbetsplatsen. Vid ett antal tillfällen nedtecknades namnet på de anställda i en ruta avsedd för signatur, och på ett sätt som kan framstå som ett försök att efterlikna en signatur, vilket är en felaktig hantering. Det fanns aldrig något uppsåt att agera vilseledande, inte heller har felaktig information om de anställdas eventuella exponering för Covid-19 presenterats för uppdragsgivaren. Vederbörande missade vid några tillfällen att tydligt informera den anställde om att ett Covid-formulär fylldes i när frågorna ställdes. Den felaktiga hanteringen är ett beklagligt utslag av den mänskliga faktorn när man administrerade detta. Händelsen är utredd tillsammans med byggföretaget och betraktas som utagerad.
Misstaget begicks under en mycket ansträngd pandemisituation med allt vad det innebar. Telefonintervjuerna syftade till att minimera smittkontakterna, men dokumenterades på ett felaktigt sätt. När felaktigheten uppdagades i juni förra året förändrade Securitas hanteringen av uppgifterna.

De hälsodeklarationer som Transportarbetaren har tillgång till är skrivna med en handstil som tyder på att det är en och samma person som fyllt i dem.

Överst på blanketterna finns en ruta för namn, arbetsgivare och datum för besök på området där serverhallarna byggs.

Hälsoformulär
Eric Toste är chef på Securitas, med titeln team security manager.

På sidan två finns rader för underskrift (signature) och datum. Det noteras särskilt att svarsuppgifterna om Covid-19 inte får vara mer än två dagar gamla när besöket sker.

På samtliga blanketter som Transportarbetaren granskat finns väktarens namn textat på förstasidan. Sedan har samma namn omvandlats till något som ska likna en normal signatur/underskrift på sidan två.

Hur kan man av misstag först texta någon annans namn och sedan försöka förvandla namnet till en underskrift?

Stämmer det att väktarnas fick hälsofrågorna över telefon?

En väktare som Transportarbetaren intervjuat berättar att hen, i samband med anställningsintervjun på plats hos Securitas, fick ett par frågor som liknade de på hälsodeklarationerna.

Ingen berättade att frågorna skulle nedtecknas eller att svaren skulle skickas till kunden. Covid-frågorna ställdes dessutom mer än en månad innan det fejkade formuläret daterades, skrevs under och skickades till Collen.

Uppgifter som alltså fick vara högst två dagar gamla.

En av hälsodeklarationer som Transportarbetaren fått avser en nyrekryterad chef på Securitas. En person som anställdes för att arbeta just med Microsoft-uppdraget. Här ovan är hans formulär, som med största sannolikhet är ifyllt av någon annan.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.