Close
Skatteverkets kontroll av matbudsföretag har avslöjat ett utbrett fusk och utnyttjande av dem som levererar mat, de flesta migrantarbetare från länder utanför EU. (GENREBILD)
Close

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

För närvarande pågår Skatteverkets stora kontroll av matbudsföretag. Utredare på myndigheten beskriver det som att nysta i ett garn: En upptäckt leder till nästa.

Hittills har Skatteverket avslutat 74 utredningar av företag som erbjuder hemleverans av restaurangmat. Utredningarna har lett till ytterligare 170 ärenden där företrädare för företag beskattas.

I de avslutade fallen har Skatteverket tagit beslut som lett till skattehöjningar på i genomsnitt en miljon kronor per utredning. Över hälften av företagen måste även betala skattetillägg. Sammanlagt handlar det om 77,7 miljoner kronor.

Skatteverkets kontroller fortsätter. För närvarande pågår ett 30-tal utredningar.

Marknaden för hemleverans av mat växte mycket kraftigt under covidpandemin. Skatteverket konstaterar att ”unga män på cykel eller moped med stora lådor på ryggen är en vanlig syn på gatorna i Sveriges storstäder”, och vidare att priset för hemleverans är lågt, vanligen bara 40–50 kronor.

Skatteverkets utredningar har komplicerats av matbudföretagens ofta avancerade upplägg för verksamheten, där flera aktörer är inblandade: Det plattformsföretag som äger appen kan ha sitt säte utomlands, och det är vanligt med lager av mellanhänder som anställer eller kontrakterar matbuden.

– Våra farhågor att det förekommer mycket fel i branschen visade sig stämma, säger Caroline Wald, kontrollsamordnare på Skatteverket.

Migrantarbetare exploateras

De vanligaste felen är oredovisade intäkter, oredovisade löner och arbetsgivaravgifter, momsfusk och bristande bokföring.

– Men vi ser också utnyttjande av människor med svag ställning på den svenska arbetsmarknaden, säger  Caroline Wald.

– Vi misstänker att det förekommer en hel del felaktigheter kring identiteter. Ett exempel är att flera av matbuden loggar in i appen med en annan persons identitet, som på så sätt kan användas av flera. De som lånar ut sina identiteter är ofta personer med rätt att arbeta i Sverige, inte sällan tar de betalt av dem som lånar deras inloggning.

I slutänden blir det ännu mindre kvar till den som faktiskt trampar ut maten, konstaterar Skatteverkets kontrollsamordnare.

En majoritet av dem som levererar maten kommer från länder utanför EU, visar Skatteverkets kontroller. En del av matbuden som arbetar för de kontrollerade företagen saknar också rätt att vistas och arbeta i Sverige.

Skatteverket har gjort brottsanmälningar i en stor andel av utredningarna. I så mycket som vart tredje fall förekommer samma deklarationsombud, som misstänks vara en så kallad möjliggörare – en person som fixar med upplägg för att slippa betala skatt.

Möjligheten för myndigheten att kontrollera branschen kommer att stärkas. Från och med nästa år är plattformsföretag skyldiga att rapportera in uppgifter om de säljare som är anslutna till plattformen.

Rapporten Riktad kontroll av matbudsföretag går att läsa, och ladda ned, från Skatteverkets hemsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Caroline Wald, Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt

”Skatteverket kan inte kontrollera bort allt fusk”

Åkeri. Att pengar skickas utomlands för att omvandlas till svarta löner är inte ovanligt. Caroline Wald är samordnare för den särskilda insatsen mot åkerier hos Skatteverket.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.