Close
Vid Ersbo, strax söder om Gävle, bygger Collen en av serverhallarna.
Close

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

– Det ser ut som att Securitas medvetet förfalskat namnteckningarna på åtminstone ett 20-tal covid-19-deklarationer. Det är helt obegripligt, säger en källa med insyn i ärendet.

Datajätten Microsoft bygger serverhallar på tre olika platser i skogarna kring Gävle. Säkerheten är hög. Uppåt 300 väktare väntas få jobb när anläggningarna är i drift.

Bevakningsuppdraget som är ett av de största i landet har i sin helhet gått till Securitas.

När pandemin bröt ut i våras var byggena i full gång. Företaget Collen införde krav på hälsodeklarationer för alla entreprenörer, inklusive personalen från Securitas.

Väktarna som rekryterades i snabb takt förväntas fylla i deklarationerna med frågor om bland annat sjuksymptom, kontakter med smittade och utlandsresor. Det skulle ske i samband med den obligatoriska introduktionsutbildningen hos Collen.

I slutet av juni genomfördes en ny kursomgång. Collen konfronterade flera väktare och frågade om de kände igen hälsodeklarationerna som bar deras underskrifter.

– Jag hade varken sett blanketten eller hört talas om att vi förväntas fylla i den. Och det var definitivt inte min signatur, säger en av väktarna till Transportarbetaren.

Collen skickade ut väktarna från området med omedelbar verkan. Byggföretaget kontaktade sedan Securitas. Transportarbetaren har tagit del av mejl till Securitas där ansvarig på Collen kallar bevakningsföretagets agerande för en skam och en risk för serveranläggningen.

Collen begärde också en fullständig rapport från Securitas. I väntan på den avbröt Collen inplanerade introduktionsutbildningar för nya väktare.

Uppgifterna om förfalskade hälsodeklarationer spred sig bland bevakningspersonalen. Många blev besvikna och bestörta.

En anställd som jobbat många år i företaget säger:

– Det är inte likt Securitas att agera så lågt, jag fattar inte hur man tänkte. Det är så ofattbart korkat.

Transportarbetaren har sett omkring 20 ifyllda hälsodeklarationer från maj och juni där namngivna personer intygar att man inte rest, har sjuksymtom eller träffat personer med misstänkta eller bekräftade Covid19-symptom. Alla blanketterna är skrivna med en handstil som tyder på att det är en och samma person som fyllt i dem.

En väktare säger:

– Jag vet att mitt namn finns på en av dem. Förfalskat. Hur blev det så här? Jag vet inte, men det har varit stort tryck på Securitas från Collen och Microsoft. Att snabbt få fram mer personal. Securitas har inte haft tillräcklig framförhållning.

En kollega är lika kritisk:

– Vi har inte fått någon riktig ursäkt eller förklaring från Securitas. Många undrar vad som egentligen hände. Men det verkar som att hela historien tystats ner. Såvitt jag vet har inget ansvar utkrävts av någon på chefsnivå.

Det är inte bara själva förfalskningarna som rört upp känslorna. Hanteringen av frågeformulären väcker också frågor. Enligt flera vittnen var rutinen sån att hälsodeklarationerna skickades från Securitas till en mejlkorg, till en dator som de tjänstgörande väktarna hade tillgång till. Det var sedan väktarnas uppgift att vidarebefordra blanketterna med de känsliga personuppgifterna till Collen.

Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning, känner till uppgifterna om förfalskningar.

Liksom den tveksamma hanteringen av själva blanketterna.

– I mina öron låter det som ett brott mot GDPR. Vid de kontaktar jag haft med Securitas har jag rekommenderat dem att anmäla sig själva till Datainspektionen.

– Det mest anmärkningsvärda är att vi fått indikationer på att namnförfalskningarna fortsatt även under hösten. Alltså långt efter att Collen satte ner foten.

Transportarbetaren har skickat detaljerade frågor till Securitas ledning i Gävle och till byggföretaget Collen. Vi har också bett Microsoft om en kommentar.

Collen svarar inte. Microsoft väljer att inte kommentera, med motiveringen: ”Microsoft har som policy att inte kommentera detaljer kring vårt arbete med våra entreprenörer. Vi bevakar covid-situationens utveckling i Sverige nära och följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att skapa en säker arbetsplats för våra medarbetare som måste vara på plats.”

Magnus Dahlén är platschef på Securitas i Gävle. När Transportarbetaren ringer säger han:

– Jag har inga kommentarer, utan hänvisar till pressavdelningen.

När Transportarbetaren kontaktat pressavdelningen kommer till slut följande svar, per mejl:

”Beklagar att återkoppling dröjt. Då det här gäller ett uppdrag åt en av våra kunder som omgärdas av sekretess så kommer vi inte att kommentera saken eller besvara några frågor.

Jens Granath
Marknadskommunikationschef”

Securitas har infört en visselblåsarpolicy. Den lyder i sin helhet:

Visselblåsarpolicy för Securitas Sverige AB
Alla Securitasanställda samt representanter och samarbetspartners har ett ansvar att rapportera alla misstänkta eller faktiska överträdelser av (eller underlåtenhet att uppfylla kraven i) gällande lag, regleringar eller företagspolicyer.
Rapportering ska ske till närmsta chef, är detta inte lämpligt ska rapportering istället ske till en HR-representant, en bolagsjurist, en riskansvarig eller BE Compliance (för Sverige är detta bolagsjuristen) eller via det internetbaserade systemet Securitas Integrity Line.
Tänk på att ingen som anmäler något i god tro kommer att utsättas för repressalier utan Securitas uppmuntrar att rapportering sker så vi internt får en möjlighet att lösa eventuella problem.
Alla rapporterade ärenden kommer att utredas inom Securitas. Har du frågor angående denna policy vänd dig till din närmaste chef.

Securitas Sverige AB

Här är frågorna Transportarbetaren ställt till Securitas ledning i Gävle:

  • Hur många av covid-19-deklarationerna som sänts till Collen är förfalskade?
  • Varför har Securitas fyllt i blanketter som kan innehålla felaktiga uppgifter och dessutom förfalskat väktarnas namnteckningar?
  • Vem förfalskade namnteckningarna och personuppgifterna?
  • Vem på bär ansvaret för att så skedde?
  • Vilket ansvar har utkrävts eller kommer att utkrävas av den/de ansvariga?
  • Har era anställda fått någon ursäkt och en förklaring till det inträffade?
  • Det tycks som att hälsodeklarationerna hanterats på ett sätt som gör att många anställda i Securitas kunnat ta del av personuppgifterna, som förmedlats till Collen.
  • Är hanteringen av dokumenten/personuppgifterna förenliga med GDPR?
  • Har Securitas anmält överträdelse av GDPR-reglerna till tillsynsmyndigheten?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mattias Bjurd:
    10 januari, 2021

    Det förvånar mig inte alls, så har det i princip alltid sett ut sedan C. M*nm*rk tilläts ha ett finger med i rekryteringen av ny personal, jag tillsammans med flera andra som har jobbat där tidigare kan vittna om falska intyg, falska utbildningsintyg, falska dokument samt falska referenser för ledningen att klättra i topp och bedra sina kunder.

    Det är ett stort problem med ledningen på kontoret i Gävle.

  2. Anders E Werneland:
    10 januari, 2021

    Jag tror inte det är speciellt smart att försöka "luras" med Microsoft. En sådan gigant kan med enkelhet slänga ut och sänka hela Securitas på en enda dag. Securitas kan nog förvänta sig en flygplanslast jurister från USA på besök inom kort. Detta blir ingen billig historia för Securitas. Samt bör dom dömas och tvingas ersätta de anställda vilkas personuppgifter de förfalskat.

  3. Anders Andersson:
    9 januari, 2021

    Det är en stor skandal, jag har jobbat där och kan intyga att dom fyller i hälsodeklarationer och förfalskar personernas namnteckningar utan deras vetskap. Det är sjukt hur det har blivit där.

  4. Stefan Blomkvist:
    8 januari, 2021

    Hej, har jobbat 35 år hos Securitas och kan bara säga att vad gäller personal och personalpolitik har det gått utför sedan de gick in på börsen.

Lästips:

Biljettkontroll i busväder

Bevakning. I snålblåst eller sol. Väktarna som kontrollerar biljetter i Östergötland är ute varenda dag och ser till att resenärerna betalar.

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och hennes hund Moa. Foto: Pernilla Ahlsén

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.