Close
Vid Ersbo, strax söder om Gävle, bygger Collen en av serverhallarna.
Close

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

– Det ser ut som att Securitas medvetet förfalskat namnteckningarna på åtminstone ett 20-tal covid-19-deklarationer. Det är helt obegripligt, säger en källa med insyn i ärendet.

Datajätten Microsoft bygger serverhallar på tre olika platser i skogarna kring Gävle. Säkerheten är hög. Uppåt 300 väktare väntas få jobb när anläggningarna är i drift.

Bevakningsuppdraget som är ett av de största i landet har i sin helhet gått till Securitas.

När pandemin bröt ut i våras var byggena i full gång. Företaget Collen införde krav på hälsodeklarationer för alla entreprenörer, inklusive personalen från Securitas.

Väktarna som rekryterades i snabb takt förväntas fylla i deklarationerna med frågor om bland annat sjuksymptom, kontakter med smittade och utlandsresor. Det skulle ske i samband med den obligatoriska introduktionsutbildningen hos Collen.

I slutet av juni genomfördes en ny kursomgång. Collen konfronterade flera väktare och frågade om de kände igen hälsodeklarationerna som bar deras underskrifter.

– Jag hade varken sett blanketten eller hört talas om att vi förväntas fylla i den. Och det var definitivt inte min signatur, säger en av väktarna till Transportarbetaren.

Collen skickade ut väktarna från området med omedelbar verkan. Byggföretaget kontaktade sedan Securitas. Transportarbetaren har tagit del av mejl till Securitas där ansvarig på Collen kallar bevakningsföretagets agerande för en skam och en risk för serveranläggningen.

Collen begärde också en fullständig rapport från Securitas. I väntan på den avbröt Collen inplanerade introduktionsutbildningar för nya väktare.

Uppgifterna om förfalskade hälsodeklarationer spred sig bland bevakningspersonalen. Många blev besvikna och bestörta.

En anställd som jobbat många år i företaget säger:

– Det är inte likt Securitas att agera så lågt, jag fattar inte hur man tänkte. Det är så ofattbart korkat.

Transportarbetaren har sett omkring 20 ifyllda hälsodeklarationer från maj och juni där namngivna personer intygar att man inte rest, har sjuksymtom eller träffat personer med misstänkta eller bekräftade Covid19-symptom. Alla blanketterna är skrivna med en handstil som tyder på att det är en och samma person som fyllt i dem.

En väktare säger:

– Jag vet att mitt namn finns på en av dem. Förfalskat. Hur blev det så här? Jag vet inte, men det har varit stort tryck på Securitas från Collen och Microsoft. Att snabbt få fram mer personal. Securitas har inte haft tillräcklig framförhållning.

En kollega är lika kritisk:

– Vi har inte fått någon riktig ursäkt eller förklaring från Securitas. Många undrar vad som egentligen hände. Men det verkar som att hela historien tystats ner. Såvitt jag vet har inget ansvar utkrävts av någon på chefsnivå.

Det är inte bara själva förfalskningarna som rört upp känslorna. Hanteringen av frågeformulären väcker också frågor. Enligt flera vittnen var rutinen sån att hälsodeklarationerna skickades från Securitas till en mejlkorg, till en dator som de tjänstgörande väktarna hade tillgång till. Det var sedan väktarnas uppgift att vidarebefordra blanketterna med de känsliga personuppgifterna till Collen.

Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning, känner till uppgifterna om förfalskningar.

Liksom den tveksamma hanteringen av själva blanketterna.

– I mina öron låter det som ett brott mot GDPR. Vid de kontaktar jag haft med Securitas har jag rekommenderat dem att anmäla sig själva till Datainspektionen.

– Det mest anmärkningsvärda är att vi fått indikationer på att namnförfalskningarna fortsatt även under hösten. Alltså långt efter att Collen satte ner foten.

Transportarbetaren har skickat detaljerade frågor till Securitas ledning i Gävle och till byggföretaget Collen. Vi har också bett Microsoft om en kommentar.

Collen svarar inte. Microsoft väljer att inte kommentera, med motiveringen: ”Microsoft har som policy att inte kommentera detaljer kring vårt arbete med våra entreprenörer. Vi bevakar covid-situationens utveckling i Sverige nära och följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att skapa en säker arbetsplats för våra medarbetare som måste vara på plats.”

Magnus Dahlén är platschef på Securitas i Gävle. När Transportarbetaren ringer säger han:

– Jag har inga kommentarer, utan hänvisar till pressavdelningen.

När Transportarbetaren kontaktat pressavdelningen kommer till slut följande svar, per mejl:

”Beklagar att återkoppling dröjt. Då det här gäller ett uppdrag åt en av våra kunder som omgärdas av sekretess så kommer vi inte att kommentera saken eller besvara några frågor.

Jens Granath
Marknadskommunikationschef”

Securitas har infört en visselblåsarpolicy. Den lyder i sin helhet:

Visselblåsarpolicy för Securitas Sverige AB
Alla Securitasanställda samt representanter och samarbetspartners har ett ansvar att rapportera alla misstänkta eller faktiska överträdelser av (eller underlåtenhet att uppfylla kraven i) gällande lag, regleringar eller företagspolicyer.
Rapportering ska ske till närmsta chef, är detta inte lämpligt ska rapportering istället ske till en HR-representant, en bolagsjurist, en riskansvarig eller BE Compliance (för Sverige är detta bolagsjuristen) eller via det internetbaserade systemet Securitas Integrity Line.
Tänk på att ingen som anmäler något i god tro kommer att utsättas för repressalier utan Securitas uppmuntrar att rapportering sker så vi internt får en möjlighet att lösa eventuella problem.
Alla rapporterade ärenden kommer att utredas inom Securitas. Har du frågor angående denna policy vänd dig till din närmaste chef.

Securitas Sverige AB

Här är frågorna Transportarbetaren ställt till Securitas ledning i Gävle:

  • Hur många av covid-19-deklarationerna som sänts till Collen är förfalskade?
  • Varför har Securitas fyllt i blanketter som kan innehålla felaktiga uppgifter och dessutom förfalskat väktarnas namnteckningar?
  • Vem förfalskade namnteckningarna och personuppgifterna?
  • Vem på bär ansvaret för att så skedde?
  • Vilket ansvar har utkrävts eller kommer att utkrävas av den/de ansvariga?
  • Har era anställda fått någon ursäkt och en förklaring till det inträffade?
  • Det tycks som att hälsodeklarationerna hanterats på ett sätt som gör att många anställda i Securitas kunnat ta del av personuppgifterna, som förmedlats till Collen.
  • Är hanteringen av dokumenten/personuppgifterna förenliga med GDPR?
  • Har Securitas anmält överträdelse av GDPR-reglerna till tillsynsmyndigheten?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mattias Bjurd:
    10 januari, 2021

    Det förvånar mig inte alls, så har det i princip alltid sett ut sedan C. M*nm*rk tilläts ha ett finger med i rekryteringen av ny personal, jag tillsammans med flera andra som har jobbat där tidigare kan vittna om falska intyg, falska utbildningsintyg, falska dokument samt falska referenser för ledningen att klättra i topp och bedra sina kunder.

    Det är ett stort problem med ledningen på kontoret i Gävle.

  2. Anders E Werneland:
    10 januari, 2021

    Jag tror inte det är speciellt smart att försöka "luras" med Microsoft. En sådan gigant kan med enkelhet slänga ut och sänka hela Securitas på en enda dag. Securitas kan nog förvänta sig en flygplanslast jurister från USA på besök inom kort. Detta blir ingen billig historia för Securitas. Samt bör dom dömas och tvingas ersätta de anställda vilkas personuppgifter de förfalskat.

  3. Anders Andersson:
    9 januari, 2021

    Det är en stor skandal, jag har jobbat där och kan intyga att dom fyller i hälsodeklarationer och förfalskar personernas namnteckningar utan deras vetskap. Det är sjukt hur det har blivit där.

  4. Stefan Blomkvist:
    8 januari, 2021

    Hej, har jobbat 35 år hos Securitas och kan bara säga att vad gäller personal och personalpolitik har det gått utför sedan de gick in på börsen.

Lästips:

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.