Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

BENSIN- OCH GARAGEAVTALET

Ingångslön servicebiträde

  • Ny lön 2024: 25 652 kronor
  • Ökning: 860 kronor

Serviceman 8 år i yrket, 1 år på företaget

  • Ny lön 2024: 31 003 kronor
  • Ökning: 1 015 kronor

Höjning från 1 maj 2024.

 

BEVAKNINGS- OCH SÄKERHETSAVTALET

Nyanställd

  • Ny lön 2024: 25 380 kronor
  • Ökning: 1 350 kronor

Lönegrupp A (väktare m  fl efter 6 månader):

  • Ny lön 2024: 26 594 kronor
  • Ökning: 1250 kronor

Lönegrupp B (väktare m fl efter 15 månader):

  • Lön 2023: 29 458 kronor
  • Ny lön 2024: 30 408 kronor
  • Ökning: 950 kronor

Lönegrupp C (ordningsvakter m fl)

  • Lön 2023: 29 830 kronor
  • Ny lön 2024: 30 805 kronor
  • Ökning: 975 kronor

Höjning från 1 juni 2024.

B-KORTSCHAUFFÖR, TRANSPORTAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 27 346 kronor
  • Ökning: 900 kronor

Efter 6 år i yrket

  • Ny lön 2024: 30 494 kronor
  • Ökning: 900 kronor

Höjning från 1 april 2024.

BÄRGNINGSARBETARE, TRANSPORTAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 30 624 kronor
  • Ökning: 1 170 kronor

Efter 4 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 216 kronor
  • Ökning: 1 171 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

FLYGARBETARE INOM CIVILFLYGET

  • Garanterad grundlön för nyanställd 2024: 27 342 kronor
  • Garanterad grundlön tre års yrkeserfarenhet 2024: 29 274 kronor

Höjning från 1 oktober 2024.

FLYGTANKNING, TANKNINGSMAN

Nyanställd

  • Ny lön 2024: 26 273 kronor
  • Ökning: 1 227 kronor

Efter 8 år i yrket, 1 år på företaget

  • Ny lön 2024: 33 847 kronor
  • Ökning: 1 447 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

GUMMIVERKSTADSARBETARE

Ingångslön över 18 år

  • Ny lön 2024: 27 532 kronor
  • Ökning: 748 kronor

Efter 6 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 491 kronor
  • Ökning: 1 206 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

HAMNARBETARE

Lönen skiljer sig mellan hamnbolag, siffrorna är ungefärliga

  • Ny lön 2024: cirka 35 000 kronor
  • Ökning: cirka 2 000 kronor

Höjning från 1 maj 2024.

 

LASTBILSCHAUFFÖR, TRANSPORTAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 30 163 kronor
  • Ökning: 900 kronor

Efter 6 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 046 kronor
  • Ökning: 1 100 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

MILJÖARBETARE MED C-KORT, MILJÖARBETAREAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 30 749 kronor
  • Ökning: 948 kronor

Efter 6 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 420 kronor
  • Ökning: 1 131 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

MILJÖARBETARE, MEDÅKARE UTAN C-KORT

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 29 853 kronor
  • Ökning: 853 kronor

Efter 8 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 420 kronor
  • Ökning: 1 131 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

TAXIFÖRARE, MÅNADSLÖN

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 26 984 kronor
  • Ökning: 180 kronor

Efter 4 år i yrket

  • Ny lön 2024: 28 084 kronor
  • Ökning: 1 080 kronor

 

TAXIFÖRARE, GARANTILÖN VID PROVISION

  • Ny lön 2024: 23 337 kronor
  • Ökning: 1 000 kronor

Höjning från 1 augusti 2024.

 

TAXITELEFONISTER

Under provtjänstgöring

  • Ny lön 2024: 27 157 kronor
  • Ökning: 985 kronor

Efter 5 år i yrket

  • Ny lön 2024: 29 040 kronor
  • Ökning: 1 000 kronor

Höjning från 1 juni 2024.

 

TERMINALARBETARE, TRANSPORTAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 29 274 kronor
  • Ökning: 919 kronor

8 års branschvana

  • Ny lön 2024: 30 643 kronor
  • Ökning: 1 124 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

TIDNINGSDISTRIBUTÖRSAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 27 348 kronor
  • Ökning: 873 kronor

Efter 120 månader

  • Ny lön 2024: 32 438 kronor
  • Ökning: 1 036 kronor

Höjningen från 1 maj 2024.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Josefin:
    18 mars, 2025

    Vi som arbetar med våra liv som insats (väktare, ov osv), hur kan våra löner vara så katastrofalt låga? Det är bedrövligt!

  2. Anonym:
    29 november, 2024

    Väldigt lite höjning för oss väktare och inte alls i närheten av vad ni började förhandlingarna med. Vi borde minst ha fått en höjning på 4000kr. Det känns som att ni blev pressade av staten att lösa konflikten innan strejken på flygplatserna och ni gick med på det. Lönerna hänger aldrig med inflationen någonsin. Vi är många som har det tufft med tanke på höga räntor osv.
    Ibland önskar jag att ni var lika bra som Unionen.

    Kritik ska ni därför ha och jag hoppas att ni publicerar detta.

  3. Ordning och reda!:
    18 november, 2024

    Fruktansvärt lite i höjning för vakterna som är samhällets bär stenar, yrket slår på kropp och själ och skyddar massor utav instanser, nu får ni ta och tuffa till er lite och utdela så att lönen blir betydligt högre minst en ökning på 4000, att hamn arbetare tjänar mer än brottsbekämpare och folk som räddar liv och egendom är helt tokigt, säger inte att dom ska ha mindre men åtminstone i den klassen eller mer.

  4. Anonym:
    23 augusti, 2024

    Hej jag jobbar som väktare (väljer att annonymisera företaget) och har jobbat där i snart 4 år, varken jag eller mina kollegor har fast anställning, vi har inte ens fått en frågan om att få bli fast anställning. Vi går alla på timmar, är detta rätt? Om inte, vad kan vi?

  5. Kristina Sjöberg:
    27 augusti, 2024

    Det är bäst att du och dina kollegor vänder er till Transport för hjälp. Kontakta avdelningen där ni bor eller vänd er till Transport på direkten (TPD).Jag lägger in en länk till kontaktsidan: https://www.transport.se/kontakta-oss

    Hälsningar Kristina, chefredaktör Transportarbetaren

  6. Patrik:
    8 juli, 2024

    Vad ska timlönen vara för en timanställd på terminal? Mvh Patrik

  7. Kristina Sjöberg:
    9 juli, 2024

    Hej Patrik!
    Bäst svar på din fråga får du från din avdelning eller Transport på Direkten (TPD). Jag lägger in en lönk till sidan där du hittar kontaktuppgifter: www.transport.se/kontakta-oss

    Vänlig hälsning

    Kristina Sjöberg
    Chefredaktör Transportarbetaren

  8. Stefan:
    8 juli, 2024

    Hej! Taxitelefonistavtalets högsta steg gäller inte längre efter fem år i företaget, utan fem år i branschen som fullärd telefonist. En förbättring vi fick in i avtalet denna gång. Värt att notera också att den summa ni anger gäller tariffen "övriga landet", i Stockholm med vissa kranskommuner gäller en annan, högre tariff.

  9. Kristina Sjöberg:
    8 juli, 2024

    Hej Stefan!
    Tack för att du uppmärksammade oss på detta. Det ska så klart stå fem år i yrket. Jag ändrar.

    Vänlig hälsning

    Kristina Sjöberg
    Chefredaktör Transportarbetaren

  10. Pär-Åke Hässelbäck:
    4 juli, 2024

    Undra från vilket datum gäller ny lönerna

  11. Kristina Sjöberg:
    5 juli, 2024

    Hej!
    Artikeln är nu uppdaterad med de datum då de olika höjningarna gäller.

    Vänlig hälsning

    Kristina Sjöberg
    Chefredaktör Transportarbetaren

  12. Rolle Lind:
    4 juli, 2024

    Bra. Har letat efter dessa uppgifter på transport hemsida men hittat Nada.
    Inte Google heller.

  13. Kreshnik Carapuli:
    4 juli, 2024

    Den här lönen är inte pragmatisk för betalning som en arbetare måste göra i Sverige i 2024

Lästips:

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.