Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

BENSIN- OCH GARAGEAVTALET

Ingångslön servicebiträde

  • Ny lön 2024: 25 652 kronor
  • Ökning: 860 kronor

Serviceman 8 år i yrket, 1 år på företaget

  • Ny lön 2024: 31 003 kronor
  • Ökning: 1 015 kronor

Höjning från 1 maj 2024.

 

BEVAKNINGS- OCH SÄKERHETSAVTALET

Nyanställd

  • Ny lön 2024: 25 380 kronor
  • Ökning: 1 350 kronor

Lönegrupp A (väktare m  fl efter 6 månader):

  • Ny lön 2024: 26 594 kronor
  • Ökning: 1250 kronor

Lönegrupp B (väktare m fl efter 15 månader):

  • Lön 2023: 29 458 kronor
  • Ny lön 2024: 30 408 kronor
  • Ökning: 950 kronor

Lönegrupp C (ordningsvakter m fl)

  • Lön 2023: 29 830 kronor
  • Ny lön 2024: 30 805 kronor
  • Ökning: 975 kronor

Höjning från 1 juni 2024.

B-KORTSCHAUFFÖR, TRANSPORTAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 27 346 kronor
  • Ökning: 900 kronor

Efter 6 år i yrket

  • Ny lön 2024: 30 494 kronor
  • Ökning: 900 kronor

Höjning från 1 april 2024.

BÄRGNINGSARBETARE, TRANSPORTAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 30 624 kronor
  • Ökning: 1 170 kronor

Efter 4 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 216 kronor
  • Ökning: 1 171 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

FLYGARBETARE INOM CIVILFLYGET

  • Garanterad grundlön för nyanställd 2024: 27 342 kronor
  • Garanterad grundlön tre års yrkeserfarenhet 2024: 29 274 kronor

Höjning från 1 oktober 2024.

FLYGTANKNING, TANKNINGSMAN

Nyanställd

  • Ny lön 2024: 26 273 kronor
  • Ökning: 1 227 kronor

Efter 8 år i yrket, 1 år på företaget

  • Ny lön 2024: 33 847 kronor
  • Ökning: 1 447 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

GUMMIVERKSTADSARBETARE

Ingångslön över 18 år

  • Ny lön 2024: 27 532 kronor
  • Ökning: 748 kronor

Efter 6 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 491 kronor
  • Ökning: 1 206 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

HAMNARBETARE

Lönen skiljer sig mellan hamnbolag, siffrorna är ungefärliga

  • Ny lön 2024: cirka 35 000 kronor
  • Ökning: cirka 2 000 kronor

Höjning från 1 maj 2024.

 

LASTBILSCHAUFFÖR, TRANSPORTAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 30 163 kronor
  • Ökning: 900 kronor

Efter 6 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 046 kronor
  • Ökning: 1 100 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

MILJÖARBETARE MED C-KORT, MILJÖARBETAREAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 30 749 kronor
  • Ökning: 948 kronor

Efter 6 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 420 kronor
  • Ökning: 1 131 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

MILJÖARBETARE, MEDÅKARE UTAN C-KORT

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 29 853 kronor
  • Ökning: 853 kronor

Efter 8 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 420 kronor
  • Ökning: 1 131 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

TAXIFÖRARE, MÅNADSLÖN

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 26 984 kronor
  • Ökning: 180 kronor

Efter 4 år i yrket

  • Ny lön 2024: 28 084 kronor
  • Ökning: 1 080 kronor

 

TAXIFÖRARE, GARANTILÖN VID PROVISION

  • Ny lön 2024: 23 337 kronor
  • Ökning: 1 000 kronor

Höjning från 1 augusti 2024.

 

TAXITELEFONISTER

Under provtjänstgöring

  • Ny lön 2024: 27 157 kronor
  • Ökning: 985 kronor

Efter 5 år i yrket

  • Ny lön 2024: 29 040 kronor
  • Ökning: 1 000 kronor

Höjning från 1 juni 2024.

 

TERMINALARBETARE, TRANSPORTAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 29 274 kronor
  • Ökning: 919 kronor

8 års branschvana

  • Ny lön 2024: 30 643 kronor
  • Ökning: 1 124 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

TIDNINGSDISTRIBUTÖRSAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 27 348 kronor
  • Ökning: 873 kronor

Efter 120 månader

  • Ny lön 2024: 32 438 kronor
  • Ökning: 1 036 kronor

Höjningen från 1 maj 2024.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Josefin:
    18 mars, 2025

    Vi som arbetar med våra liv som insats (väktare, ov osv), hur kan våra löner vara så katastrofalt låga? Det är bedrövligt!

  2. Anonym:
    29 november, 2024

    Väldigt lite höjning för oss väktare och inte alls i närheten av vad ni började förhandlingarna med. Vi borde minst ha fått en höjning på 4000kr. Det känns som att ni blev pressade av staten att lösa konflikten innan strejken på flygplatserna och ni gick med på det. Lönerna hänger aldrig med inflationen någonsin. Vi är många som har det tufft med tanke på höga räntor osv.
    Ibland önskar jag att ni var lika bra som Unionen.

    Kritik ska ni därför ha och jag hoppas att ni publicerar detta.

  3. Ordning och reda!:
    18 november, 2024

    Fruktansvärt lite i höjning för vakterna som är samhällets bär stenar, yrket slår på kropp och själ och skyddar massor utav instanser, nu får ni ta och tuffa till er lite och utdela så att lönen blir betydligt högre minst en ökning på 4000, att hamn arbetare tjänar mer än brottsbekämpare och folk som räddar liv och egendom är helt tokigt, säger inte att dom ska ha mindre men åtminstone i den klassen eller mer.

  4. Anonym:
    23 augusti, 2024

    Hej jag jobbar som väktare (väljer att annonymisera företaget) och har jobbat där i snart 4 år, varken jag eller mina kollegor har fast anställning, vi har inte ens fått en frågan om att få bli fast anställning. Vi går alla på timmar, är detta rätt? Om inte, vad kan vi?

  5. Kristina Sjöberg:
    27 augusti, 2024

    Det är bäst att du och dina kollegor vänder er till Transport för hjälp. Kontakta avdelningen där ni bor eller vänd er till Transport på direkten (TPD).Jag lägger in en länk till kontaktsidan: https://www.transport.se/kontakta-oss

    Hälsningar Kristina, chefredaktör Transportarbetaren

  6. Patrik:
    8 juli, 2024

    Vad ska timlönen vara för en timanställd på terminal? Mvh Patrik

  7. Kristina Sjöberg:
    9 juli, 2024

    Hej Patrik!
    Bäst svar på din fråga får du från din avdelning eller Transport på Direkten (TPD). Jag lägger in en lönk till sidan där du hittar kontaktuppgifter: www.transport.se/kontakta-oss

    Vänlig hälsning

    Kristina Sjöberg
    Chefredaktör Transportarbetaren

  8. Stefan:
    8 juli, 2024

    Hej! Taxitelefonistavtalets högsta steg gäller inte längre efter fem år i företaget, utan fem år i branschen som fullärd telefonist. En förbättring vi fick in i avtalet denna gång. Värt att notera också att den summa ni anger gäller tariffen "övriga landet", i Stockholm med vissa kranskommuner gäller en annan, högre tariff.

  9. Kristina Sjöberg:
    8 juli, 2024

    Hej Stefan!
    Tack för att du uppmärksammade oss på detta. Det ska så klart stå fem år i yrket. Jag ändrar.

    Vänlig hälsning

    Kristina Sjöberg
    Chefredaktör Transportarbetaren

  10. Pär-Åke Hässelbäck:
    4 juli, 2024

    Undra från vilket datum gäller ny lönerna

  11. Kristina Sjöberg:
    5 juli, 2024

    Hej!
    Artikeln är nu uppdaterad med de datum då de olika höjningarna gäller.

    Vänlig hälsning

    Kristina Sjöberg
    Chefredaktör Transportarbetaren

  12. Rolle Lind:
    4 juli, 2024

    Bra. Har letat efter dessa uppgifter på transport hemsida men hittat Nada.
    Inte Google heller.

  13. Kreshnik Carapuli:
    4 juli, 2024

    Den här lönen är inte pragmatisk för betalning som en arbetare måste göra i Sverige i 2024

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När Integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till Integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.