Close
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson ser årets valrörelse som en kamp på liv och död för LO-medlemmarna.
Close

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Almedalen 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.

LO har en egen mötesplats ett stenkast från hamnen. Här håller både LO och fackförbunden seminarier under de intensiva dagar då stora delar av politikerkåren, lobbyister, fack, medier och näringsliv samlas i Visby.

Transport har i år två egna seminarier – ett om problemen i åkeribranschen och ett om den så kallade plattformsekonomin som tenderar att sudda ut de traditionella gränserna mellan arbetsgivare, anställd och företagare.

På söndagens LO-seminarium sa Karl-Petter Thorwaldsson:

– Hittills har valdebatten nästan bara handlat om migrationen och vilka partier som vill göra upp med SD. Men det händer en massa annat. I fackföreningsrörelsen är vi oroliga över en rad förslag som de borgerliga partierna nu lägger fram. Förslag som hotar välfärden.

– Det sker samtidigt som övriga länder hyllar vår svenska modell. Vi har världens högsta lägstalöner. Ändå är vi världens sjunde mest konkurrenskraftiga ekonomi!

Thorwaldsson pekade på hörnstenarna i den svenska modellen. Starka parter på arbetsmarknaden som gör upp om löner och andra anställningsvillkor. Ett generellt välfärdssystem som ska leverera trygghet…

Det är pelare som de borgerliga, enligt LO-basen, nu vill underminera genom bland annat sänkta minimilöner, urholkad konflikträtt och en uppluckring av turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd.

– Andra länder har redan provat den vägen. Tyskland införde så kallade minijobs, med lägre löner. Det har lett till att lönerna sjunkit generellt på hela den tyska arbetsmarknaden.

– Med borgarnas politik kommer vi att få ännu mer av otrygga anställningar i Sverige. De vill öka klyftorna ännu mer, trots att jämställdhet visat sig vara en framgång.

Karl-Petter Thorwaldsson beskrev orättvisorna på arbetsmarknaden. Hur exempelvis byggjobbare nästan alltid har fasta heltidsjobb att gå till – samtidigt som Handels medlemmar knappt vet hur arbetstiden ser ut nästkommande vecka.

– Hyvling av tjänster är det värsta skit som uppfunnits, anförde LO-basen. Vi förlorade en juridisk process, en boll som tyvärr gick ”stolpe ut” i Arbetsdomstolen. Numera kan arbetsgivarna från en vecka till en annan minska arbetstiden för anställda.

– Jag är inte dum, jag förstår varför Ikea och andra arbetsgivare hyvlar. De får ju 100 procent flexibilitet. Men här måste vi få en lagändring och det är bra att Socialdemokraterna utlovar en sådan.

I talarstolen fick han frågan om vad som är den absolut viktigaste frågan i valet:

– Just jämställdheten är det jag är mest oroad över. Det är redan så att ökade klyftor gjort att människor inte riktigt litar på välfärdssystemet. Här måste vi lägga krutet. Se till att klyftorna inte växer ännu mer.

Thorwaldsson tycker att väljarna ska kräva klart besked av Moderaterna. Var står partiet i frågan om en uppluckring av las?

– Turordningsreglerna är otroligt viktiga. Utan dem är facket maktlöst vid uppsägningar.

Pessimismen i världen?

Jo, Thorwaldsson ser en utbredd sådan:

– Den finns i många länder och är främsta orsaken till att Donald Trump kom till makten i USA, till att England vill lämna EU. Det bästa motmedlet är att skapa hopp om en bättre framtid. Exempelvis trygga jobb, bra äldreomsorg och fungerande sjukvård.

Vem är arbetarrörelsens huvudmotståndare i en valrörelse där Moderaterna och SD är i det närmaste lika stora?

Thorwaldsson:

– Ingen talar ännu om Jimmie Åkesson som en statsministerkandidat. Det vore ett skräckscenario. LO gillar inte SD och SD gillar inte LO. Mycket av energin i SD kommer ändå från Moderaterna.

– LO har som mål att vi ska ringa en halv miljon medlemmar före valet. Vi vill att LO-arbetarna ska välja Socialdemokraterna i valet mellan S och SD.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    9 juli, 2018

    Att Thorvaldsson är livrädd för SD bekräftas av att han vägrade ställa upp i en debatt med en SD-kvinna (160cm lång). Förmodligen var det inte den fysiska rädslan utan den psykiska, att åter förlora röster till SD. Höjda bensinpriser, höjda p-avgifter, höjda skatter påverkar folk som arbetar på ett mer påtagligt sätt än pratet om trygghet och välfärd. Trats högkonjunktur, trots sysselsättningsgrad så är äldrevården eftersatt, sjukvårdens köer långa, vägarnas standard sämre, rättsväsendet förmåga att lösa brott sämre. Detta är en upplevd verklighet för många, framför allt för de som arbetar och skall försörja sig och sin familj. "Vi måste ta människors oro på allvar" morsning. I Sverige kallar man till möten, det påminner om Galenskaparnas låt bara sport. "och så pratar dom och pratar dom och tjatar dom tjatar om hit och dit och av och an, bara flosk bara flosk bara massor utav flosk. Slutligen vinster i välfärden, Uppsala Kommun bildade ett parkeringsbolag och höjde p-avgifterna i staden med 100%. Innan första intäkten hade kommit in så var kostnaden för bolaget uppe 1 en miljon. I styrelsen satt ett halv fotbollslag och uppbar arvoden, alla politiker, ja SD fick inte va mää. AB-bolag betalar statlig skatt på vinsten, vad hände med den? jo man transporterade över vinstpengarna i p-bolaget via koncernbidrag till nästa bolag som gjorde förlust med liknande fotbollslag i styrelsen. Arvoderade förstås- och så där håller det på tills "resurserna" är slut och man kan som komunmedborgare hälsa på de nya potthålen i gatan.

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

Joakim Borg. Foto: Privat

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.