Hovrätten: Brott när hamnarbetare dog

Arbetsmiljö. Svea Hovrätt slår fast att hamnchefen är skyldig till arbetsmiljöbrottet "vållande till annans död". Samtidigt sänks chefens straff och hamnbolagets företagsbot.

Den 16 mars 2018 jobbade den 20-åriga hamnarbetaren Nima Hamedi på en kolbåt. Han gick ned för en lejdare där syret ätits upp av kolen och svimmade. Hans arbetskamrater riskerade sina egna liv när de försökte rädda honom men det var först när räddningstjänsten kom på plats som hans kropp kunde lyftas upp på däck. Nima dog senare av hjärnskadorna syrebristen orsakat.

I december 2020 dömdes hamnchefen i Oxelösunds hamn till arbetsmiljöbrottet vållande till annans död och hamnbolaget dömdes till företagsbot. Chef och bolag överklagade var för sig och i dag tisdag den 7 mars meddelade Hovrätten sin dom.

Svea Hovrätt mildrar domen mot Oxelösunds hamnchef från 150 till 80 dagsböter och sänker hamnbolagets företagsbot från 2 miljoner kronor till 1,5 miljoner kronor. Samtidigt slår domstolen fast att hamnchefen gjort sig skyldig till arbetsmiljöbrottet  vållande till annans död.

Hovrätten väljer att avfärda vissa av de omständigheter som åklagaren tagit upp som skäl till den 20-åriga hamnarbetarens död. Bland dem finns avsaknad av evakueringsmask. Däremot säger Hovrättens dom att det företaget borde sett till att Nima hade en gasvarnare och att den lejdare han av misstag gick ned för borde ha varit avspärrad.

Längre ner i domen står det att hamnchefen har ”vållat döden genom att han av oaktsamhet åsidosatt vad som enligt arbetsmiljölagen ålegat honom till förebyggande av ohälsa eller olycksfall. Han ska därför dömas för arbetsmiljöbrott som innefattar vållande till annans död.”

Rättelse

I en tidigare version av artikeln stod det att hamnchefen gjort sig skyldig till grovt arbetsmiljöbrott och vållande till annans död, grovt brott. Det var felaktigt, vi beklagar detta. Hamnchefen dömdes till arbetsmiljöbrott innefattande vållande till annans död av normalgraden.

 

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.