Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.
Close
Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.
Close

Fällande dom efter dödsolycka– ny prövning i hovrätten

Hamn. 21-åriga Nima dog av hjärnskadorna han fick på en kolbåt i Oxelösund. Tingsrätten dömer stuverichefen till nio månader villkorlig dom, hans överordnade frias helt. Hamnbolaget får två miljoner kronor i företagsbot. Domen har överklagats till hovrätten.

Bolaget och stuverichefen överklagar domen. Det gör också Nimas föräldrar, de vill dubbla skadeståndet från 30 000 kronor till 60 000 kronor. Kammaråklagare Jan Olof Andersson har lämnat in ett anslutningsöverklagande. Där är yrkandena samma som i tingsrätten: Att stuverichefen gjort sig skyldig till grovt arbetsmiljöbrott och vållande till annans död och att straffet ska bli fängelse. Åklagaren yrkar också på fem miljoner kronor i företagsbot.

Transportarbetaren har tidigare berättat om dödsolyckan. Extraanställde Nima och hans arbetskamrater gick på ett nattpass i mars 2018. Han skulle ner i ett kolrum och köra lastmaskin. Nima gick ner i fel lucka och hamnade i en försluten lejdare. Kolet i båten hade förbrukat syret. Nima svimmade och dog senare av hjärnskadorna syrebristen orsakat.

Flera av Nimas kollegor riskerade också att omkomma när de försökte rädda honom. En av dem svimmade och skadade sig vid ett räddningsförsök. Åklagaren yrkade även att stuverichefen skulle straffas för den händelsen. Tingsrätten friade i det fallet.

Domen kom i december och slår fast att rutinerna var så dåliga att stuverichefen kan anses skyldig till att ha orsakat Nimas död. Däremot anses det inte vara ett grovt arbetsmiljöbrott.

Rätten pekar på flera allvarliga brister. Som att gasvarnare och syremätare inte användes som de skulle. De allra flesta hamnarbetare som jobbade på kolbåtar gjorde det utan gasvarnare, utan att först mäta syrenivå i rummen och utan att ha med sig flyktmask. Tingsrätten pekar också på att flera av stuveriarbetarna saknat utbildning i hur flyktmasken ska användas.

Hade alla haft flyktmask och kunskap om hur den används skulle Nima förmodligen leva i dag, konstaterar rätten.

En nämndeman har anmält sig skiljaktig och anser att stuverichefen borde ha dömts för det grövre brottet i straffskalan.

Både hamnbolaget och stuverichefen har alltså överklagat domen till hovrätten.

– Vi är inte nöjda med tingsrättens bedömning när det gäller den fällande domen mot vår chef och mot bolaget. Det tar inte bort att det är en tragisk händelse. Jag skulle mer än någonting annat vilja ha den ogjord. Men nu handlar det om ifall det vi har gjort är brottsligt eller inte, och det är det vi överklagar, säger Douglas Heilborn, vd för Oxelösunds hamn.

Hamnbolaget kommer att utveckla sitt överklagande i början av februari.

Heilborn anser att de rutiner som fanns var tillräckliga. Sedan dess har rutinerna skärpts ytterligare. Men det är mest en vidareutveckling av det system som redan tagits fram.

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud på Transports hamnavdelning 2. Han är nöjd med att äntligen få se en fällande dom för arbetsmiljöbrott. Han delar rättens uppfattning om att olyckan är en direkt konsekvens av dåligt hanterad arbetsmiljö.

– Jag tycker därför att det är bra att någon fick ett straff, för att visa allvaret. Om det är rätt person som straffas har jag svårt att avgöra.

Roger Jönsson har granskat företagets gamla rutiner för arbetsmiljöarbetet. Han underkänner dem helt.

– De är helt felaktiga. De rutiner som fanns kan till och med skapa olyckor. Företaget har blandat riskbedömningar och arbetsinstruktioner i sina dokument. Det står var man kan hämta skyddsutrustning som flyktmask och gasvarnare, men inte vad de ska användas till.

En olycka som Nimas ska inte behöva ske, enligt Roger Jönsson. Han pekar på att det sedan tidigare finns många kända fall där hamnarbetare omkommit på kolbåtar. Inte minst en olycka i Belgien där fem stuveriarbetare dog.

– Arbetsledningen måste utse en person som mäter gas och syre i rummet och ger klartecken att det är säkert. Någon från hamnen måste se till att alla farliga luckor är plomberade. Man kan inte chansa på säkerheten. När det går fel riskerar vi att en människa mister livet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.