Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.
Close
Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.
Close

Fällande dom efter dödsolycka– ny prövning i hovrätten

Hamn. 21-åriga Nima dog av hjärnskadorna han fick på en kolbåt i Oxelösund. Tingsrätten dömer stuverichefen till nio månader villkorlig dom, hans överordnade frias helt. Hamnbolaget får två miljoner kronor i företagsbot. Domen har överklagats till hovrätten.

Bolaget och stuverichefen överklagar domen. Det gör också Nimas föräldrar, de vill dubbla skadeståndet från 30 000 kronor till 60 000 kronor. Kammaråklagare Jan Olof Andersson har lämnat in ett anslutningsöverklagande. Där är yrkandena samma som i tingsrätten: Att stuverichefen gjort sig skyldig till grovt arbetsmiljöbrott och vållande till annans död och att straffet ska bli fängelse. Åklagaren yrkar också på fem miljoner kronor i företagsbot.

Transportarbetaren har tidigare berättat om dödsolyckan. Extraanställde Nima och hans arbetskamrater gick på ett nattpass i mars 2018. Han skulle ner i ett kolrum och köra lastmaskin. Nima gick ner i fel lucka och hamnade i en försluten lejdare. Kolet i båten hade förbrukat syret. Nima svimmade och dog senare av hjärnskadorna syrebristen orsakat.

Flera av Nimas kollegor riskerade också att omkomma när de försökte rädda honom. En av dem svimmade och skadade sig vid ett räddningsförsök. Åklagaren yrkade även att stuverichefen skulle straffas för den händelsen. Tingsrätten friade i det fallet.

Domen kom i december och slår fast att rutinerna var så dåliga att stuverichefen kan anses skyldig till att ha orsakat Nimas död. Däremot anses det inte vara ett grovt arbetsmiljöbrott.

Rätten pekar på flera allvarliga brister. Som att gasvarnare och syremätare inte användes som de skulle. De allra flesta hamnarbetare som jobbade på kolbåtar gjorde det utan gasvarnare, utan att först mäta syrenivå i rummen och utan att ha med sig flyktmask. Tingsrätten pekar också på att flera av stuveriarbetarna saknat utbildning i hur flyktmasken ska användas.

Hade alla haft flyktmask och kunskap om hur den används skulle Nima förmodligen leva i dag, konstaterar rätten.

En nämndeman har anmält sig skiljaktig och anser att stuverichefen borde ha dömts för det grövre brottet i straffskalan.

Både hamnbolaget och stuverichefen har alltså överklagat domen till hovrätten.

– Vi är inte nöjda med tingsrättens bedömning när det gäller den fällande domen mot vår chef och mot bolaget. Det tar inte bort att det är en tragisk händelse. Jag skulle mer än någonting annat vilja ha den ogjord. Men nu handlar det om ifall det vi har gjort är brottsligt eller inte, och det är det vi överklagar, säger Douglas Heilborn, vd för Oxelösunds hamn.

Hamnbolaget kommer att utveckla sitt överklagande i början av februari.

Heilborn anser att de rutiner som fanns var tillräckliga. Sedan dess har rutinerna skärpts ytterligare. Men det är mest en vidareutveckling av det system som redan tagits fram.

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud på Transports hamnavdelning 2. Han är nöjd med att äntligen få se en fällande dom för arbetsmiljöbrott. Han delar rättens uppfattning om att olyckan är en direkt konsekvens av dåligt hanterad arbetsmiljö.

– Jag tycker därför att det är bra att någon fick ett straff, för att visa allvaret. Om det är rätt person som straffas har jag svårt att avgöra.

Roger Jönsson har granskat företagets gamla rutiner för arbetsmiljöarbetet. Han underkänner dem helt.

– De är helt felaktiga. De rutiner som fanns kan till och med skapa olyckor. Företaget har blandat riskbedömningar och arbetsinstruktioner i sina dokument. Det står var man kan hämta skyddsutrustning som flyktmask och gasvarnare, men inte vad de ska användas till.

En olycka som Nimas ska inte behöva ske, enligt Roger Jönsson. Han pekar på att det sedan tidigare finns många kända fall där hamnarbetare omkommit på kolbåtar. Inte minst en olycka i Belgien där fem stuveriarbetare dog.

– Arbetsledningen måste utse en person som mäter gas och syre i rummet och ger klartecken att det är säkert. Någon från hamnen måste se till att alla farliga luckor är plomberade. Man kan inte chansa på säkerheten. När det går fel riskerar vi att en människa mister livet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Transportarbetarens logga

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.