Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.
Close
Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.
Close

Fällande dom efter dödsolycka– ny prövning i hovrätten

Hamn. 21-åriga Nima dog av hjärnskadorna han fick på en kolbåt i Oxelösund. Tingsrätten dömer stuverichefen till nio månader villkorlig dom, hans överordnade frias helt. Hamnbolaget får två miljoner kronor i företagsbot. Domen har överklagats till hovrätten.

Bolaget och stuverichefen överklagar domen. Det gör också Nimas föräldrar, de vill dubbla skadeståndet från 30 000 kronor till 60 000 kronor. Kammaråklagare Jan Olof Andersson har lämnat in ett anslutningsöverklagande. Där är yrkandena samma som i tingsrätten: Att stuverichefen gjort sig skyldig till grovt arbetsmiljöbrott och vållande till annans död och att straffet ska bli fängelse. Åklagaren yrkar också på fem miljoner kronor i företagsbot.

Transportarbetaren har tidigare berättat om dödsolyckan. Extraanställde Nima och hans arbetskamrater gick på ett nattpass i mars 2018. Han skulle ner i ett kolrum och köra lastmaskin. Nima gick ner i fel lucka och hamnade i en försluten lejdare. Kolet i båten hade förbrukat syret. Nima svimmade och dog senare av hjärnskadorna syrebristen orsakat.

Flera av Nimas kollegor riskerade också att omkomma när de försökte rädda honom. En av dem svimmade och skadade sig vid ett räddningsförsök. Åklagaren yrkade även att stuverichefen skulle straffas för den händelsen. Tingsrätten friade i det fallet.

Domen kom i december och slår fast att rutinerna var så dåliga att stuverichefen kan anses skyldig till att ha orsakat Nimas död. Däremot anses det inte vara ett grovt arbetsmiljöbrott.

Rätten pekar på flera allvarliga brister. Som att gasvarnare och syremätare inte användes som de skulle. De allra flesta hamnarbetare som jobbade på kolbåtar gjorde det utan gasvarnare, utan att först mäta syrenivå i rummen och utan att ha med sig flyktmask. Tingsrätten pekar också på att flera av stuveriarbetarna saknat utbildning i hur flyktmasken ska användas.

Hade alla haft flyktmask och kunskap om hur den används skulle Nima förmodligen leva i dag, konstaterar rätten.

En nämndeman har anmält sig skiljaktig och anser att stuverichefen borde ha dömts för det grövre brottet i straffskalan.

Både hamnbolaget och stuverichefen har alltså överklagat domen till hovrätten.

– Vi är inte nöjda med tingsrättens bedömning när det gäller den fällande domen mot vår chef och mot bolaget. Det tar inte bort att det är en tragisk händelse. Jag skulle mer än någonting annat vilja ha den ogjord. Men nu handlar det om ifall det vi har gjort är brottsligt eller inte, och det är det vi överklagar, säger Douglas Heilborn, vd för Oxelösunds hamn.

Hamnbolaget kommer att utveckla sitt överklagande i början av februari.

Heilborn anser att de rutiner som fanns var tillräckliga. Sedan dess har rutinerna skärpts ytterligare. Men det är mest en vidareutveckling av det system som redan tagits fram.

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud på Transports hamnavdelning 2. Han är nöjd med att äntligen få se en fällande dom för arbetsmiljöbrott. Han delar rättens uppfattning om att olyckan är en direkt konsekvens av dåligt hanterad arbetsmiljö.

– Jag tycker därför att det är bra att någon fick ett straff, för att visa allvaret. Om det är rätt person som straffas har jag svårt att avgöra.

Roger Jönsson har granskat företagets gamla rutiner för arbetsmiljöarbetet. Han underkänner dem helt.

– De är helt felaktiga. De rutiner som fanns kan till och med skapa olyckor. Företaget har blandat riskbedömningar och arbetsinstruktioner i sina dokument. Det står var man kan hämta skyddsutrustning som flyktmask och gasvarnare, men inte vad de ska användas till.

En olycka som Nimas ska inte behöva ske, enligt Roger Jönsson. Han pekar på att det sedan tidigare finns många kända fall där hamnarbetare omkommit på kolbåtar. Inte minst en olycka i Belgien där fem stuveriarbetare dog.

– Arbetsledningen måste utse en person som mäter gas och syre i rummet och ger klartecken att det är säkert. Någon från hamnen måste se till att alla farliga luckor är plomberade. Man kan inte chansa på säkerheten. När det går fel riskerar vi att en människa mister livet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Transportarbetarens logga

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.