Close
Morteza Hamedi i sonen Nimas rum.
Close

Mortezas son dog på jobbet i hamnen

Arbetsmiljö. För snart fem år sedan förlorade Morteza sitt enda barn Nima, 20 år, i en arbetsplatsolycka vid Oxelösunds hamn.

Morteza Hamedi ställer sig upp och går från tvåsitssoffan i vardagsrummets mörka hörn till öppningen mot köket.  

– Soffan var här då. Jag hade gjort en förmiddag och när jag är trött så är jag extremt trött. Då är jag tyst. Mitt huvud var här, säger Morteza och visar hur han låg med fötterna inåt rummet. Nima kom fram till mig och tog mitt huvud och sa: Hur känns det att jobba förmiddag? Hur känns det?  

Sedan gick Nima ut på sitt nattskift och kom aldrig mer hem. 

Nima gick ner för fel lejdare på en kolbåt och hamnade på en plats där syret ätits upp. Hans arbetskamrater försökte rädda honom, men det fanns ingen räddningsutrustning eller någon flyktmask i närheten. Nima hade inte heller någon gasvarnare på sig.  

Det var först när räddningstjänsten kommit som hans kropp kunde lyftas upp på däck.  

Då hade han varit medvetslös i 15 minuter. 

Klockan är nästan midnatt när Morteza får veta att något allvarligt hänt. Han tar sig till sjukhuset i Nyköping och livräddningsförsöken fortsätter sedan på Karolinska sjukhuset i Stockholm. Kvällen den 18 mars dödförklaras Nima.  

Morteza berättar om vad han fick uppleva de dagarna, men minnena är suddiga. 

– Upplevelsen är så pass intensiv så det är svårt att ge någon bild. Jag tror jag var borta nästan. Det kändes inte verkligt. Jag hoppades på att det bara var en dröm eller mardröm. 

Det är svårt att beskriva hur det kändes och var. 

De senaste tio åren har 378 svenska arbetstagare och egenföretagare dött på jobbet. Det är ovanligt med fällande domar i grova arbetsmiljöbrott efter att en arbetare dött på sitt arbete. Men Nyköpings tingsrätt dömde stuverichefen till nio månader villkorlig dom för grovt arbetsmiljöbrott och vållande till annans död. Hamnbolaget till att betala två miljoner kronor i företagsbot. Flera av Nimas kollegor riskerade också att omkomma när de försökte rädda honom. En av dem svimmade och skadade sig vid ett räddningsförsök. Åklagaren yrkade även att stuverichefen skulle straffas för den händelsen. Tingsrätten friade i det fallet. 

Hamnen och stuverichefen överklagade domen. Därefter bestämde sig Morteza för att överklaga. 

– Jag tycker att hamnen borde ha nöjt sig med domen från Nyköping. Då hade vi haft ett avslutat kapitel. Men eftersom de insisterat på sin oskuld så tycker jag att de har sett Nima som ett objekt de skulle använda och inte som en person och människa som var anställd där.  

– Min uppfattning är att de vill känna sig oskyldiga till varje pris för att i slutändan slippa ansvaret.  

Vid tingsrättsförhandlingarna deltog Morteza varenda minut under 24 rättegångsdagar. Han har inte deltagit en sekund i de hovrättsförhandlingar som avslutas i slutet av januari 2023.  

– Jag vill inte gå igenom det igen. Den första rättegången tog månader av mitt liv. Nu hoppas jag att den biten snart är klar. Rättegångarna har gjort det extra plågsamt för mig.  

Tror du att det behövs att chefer och företag hålls ansvariga för att minska dödsfallen på jobbet? 

– Utvecklingen måste gå framåt. Det är en princip. Tyvärr händer saker och först därefter vidtas åtgärder. Det är fel. Det förebyggande arbetet är viktigt och ska utföras innan någonting händer. 

Han tar upp ett exempel. En väg mellan Oxelösund och Nyköping. Där en korsning gjordes om efter två allvarliga olyckor. Men hade de inte tänkt på riskerna innan? Hade de inte tänkt på vad som behöver göras? 

– Det krävs en olycka för att det ska komma en förändring. men jag skulle inte byta hela SSAB mot min son. Jag tror inte att någon far i hela världens skulle göra det. 

– Vi sitter här och diskuterar arbetsmiljön och det förebyggande arbetet efter Nimas bortgång. Det här samtalet skulle ha skett innan. Vad mer kan vi göra för att minska riskerna på jobbet? 

Nimas rum ligger till vänster om ytterdörren i lägenheten på femte våningen. Från Nimas fönster syns lamporna vid SSAB genom dimman. Morteza pekar och visar var i horisonten hamnen ligger. 

En vägg i Nimas rum är fortfarande målad svart och sprayfärgade ord vittnar om det skateboardintresse Nima hade. Ett kollage av fotografier visar Nima genom uppväxten. En liten pojke, blir en större pojke som sitter på ett berg i Norge, blir en ung man som håller om sin flickvän vid studentbalen. 

Morteza besöker kyrkogården varje dag. Han har aktivt valt att ha sin son i tankarna regelbundet. Nima var hans enda barn och under flera år var det bara de två som bodde i lägenhetern. 

Vad tänker du på när du tänker på din son? 

– Jag försöker tänka positivt. Jag försöker föreställa mig att han finns kvar och jag lever med honom. Jag tänker på alla minnen vi har haft tillsammans. Jag tänker på sista året när han växte och började ställa lite svårare frågor om livet. Han frågade mig om vad meningen med livet är. Och jag svarade, det är enkelt. Du ska leta efter den.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.