Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp
Close
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall.
Close
Yrkesförarens dag 9/9

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Yrkesförarens dag 9/9 logga– Vi började vid femtiden, hos de egna kollegorna i Karlstad, berättar Andreas ”Bamse” Hagström, renhållningsarbetare och skyddsombud.

Fem timmar senare står han tillsammans med två andra transportare och bjuder på korv i ett tält. Flera chaufförer passerar, en hugger en korv, men de flesta har bråttom.
– Med tanke på att man får en hel del skit alla andra dagar är man värd i alla fall en dag, säger en.

”Får landet att rulla”

”Bamse” håller med: Att hylla landets yrkesförare den 9 september känns bra. Inte minst med tanke på hur stressigt jobbet ofta är. Och att andra trafikanter inte alltid är så förstående.

– Om vi är hjältar i vardagen? Nja, men yrkesförare är ju de som får landet att rulla, säger han.

Olika kategorier av yrkesförare uppmärksammas under dagen. För Transports Värmlandsavdelning började ”firandet” av 9/9 redan vid 1-tiden på natten. Då uppmärksammades tidningsbud i Torsby.
När Transportarbetaren hälsar på utanför bruket i Skoghall kommer chaufförer som kör flis. Någon har inte tid för en korv ”de väntar i skogen”, en annan är inne på dagens andra runda och får ytterligare en korv.
Yrkesförarens dag är en så kallad temadag och firas varje år den 9 september.

Soligt i Karlstad

Yrkesförarens dag. Över hundra besökare kom när Transport, Tya och Holfast uppmärksammade 9 september hos åkeriet i Karlstad – yrkesförare, men också familjemedlemmar i alla åldrar.

– Det var riktigt bra! Vi har varit här tidigare, men i år tyckte företaget att de skulle vara med och hylla sina anställda, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

På Yrkesförarens dag hade Holfast bjudit in medarbetare med familjer. I strålande sol lockades många för att umgås, tävla och äta under eftermiddagen och kvällen.

Både Transport och företaget bidrog med priser i tävlingarna, bland annat spännbandsrulle och frågetävling med ”gissa bilar i burken” som utslagsfråga. Också Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) fanns på plats i Karlstad.

Karlstad: Avspänd stämning trots tävling i rullning av spännband. Foto: Ellinor Johansson/Holfast
Karlstad: Avspänd stämning trots tävling i rullning av spännband. Foto: Ellinor Johansson/Holfast
Yrkesförarens dag blev en familjedag hos transportkoncernen Holfast. Foto: Ellinor Johansson/Holfast
Yrkesförarens dag blev en familjedag hos transportkoncernen Holfast. Foto: Ellinor Johansson/Holfast
Transport avdelning 6 Värmland på plats i Karlstad, på 9 september. Foto: Ellinor Johansson/Holfast
Transport avdelning 6 Värmland på plats i Karlstad, på 9 september. Foto: Ellinor Johansson/Holfast
Soligt i Karlstad. Yrkesförarens dag uppmärksammades hos Holfast, en familjeägd koncern som består av fyra transportbolag och ett delägt utbildningsbolag med sammanlagt över 200 anställda. Foto: Ellinor Johansson/Holfast
Soligt i Karlstad. Yrkesförarens dag uppmärksammades hos Holfast, en familjeägd koncern som består av fyra transportbolag och ett delägt utbildningsbolag med sammanlagt över 200 anställda. Foto: Ellinor Johansson/Holfast

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan:
    10 september, 2021

    Ser trevligt ut. Bra jobbat Karlstad.

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.