Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson
Close
Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare.
Close

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Ulf Persson är ombudsman och sekreterare i den utredning som jobbat ända sedan kongressen.

Han sitter i ett nedsläckt kontorsrum vid Norra Bantorget i Stockholm. Han klickar mellan en presentation han dragit för förtroendevalda runt om i landet och ett kalkylark med resultatet från en enkätundersökning som Transports medlemmar svarat på. Svaren har utgjort grund för utredningsarbetet.

Men först backar vi bandet lite. För snart fyra år sedan hade Transport kongress. Ny styrelse och ledning valdes och flera stora och ibland kontroversiella frågor var uppe till debatt. Många förpassades vidare till en särskild utredning. Det rörde allt från hur facket ska organisera medlemmar till medlemskap i facksamarbetet 6F (läs mer i faktarutan).

I framtidsutredningen sitter också representanter från förbundets samtliga regioner. De tre ledamöterna i verkställande utskottet – Tommy Wreeth, Lars Mikaelsson och Anna Ryding – ingår också. Gruppen har stött och blött flera stora frågor i några års tid och nu är arbetet nästan i mål.

Samarbete

Vi börjar med 6F. Transport var faktiskt med och grundade samarbetet. Men sedan lämnade man det för nio år sedan, efter oenighet kring vissa frågor.

Framtidsutredningen öppnar för att Transport ska gå med igen och Ulf Persson förklarar att omställningen inte skulle bli särskilt stor. Redan i dag har de sex förbunden ett tätt samarbete och nu föreslås att det ska formaliseras ytterligare. Fast Transport kommer troligen även i fortsättningen att stå utanför det administrativa samarbetet inom 6F.

– När vi jobbar tillsammans blir vi betydligt starkare. Det är det enda sättet vi kan vara en motkraft till de stora förbunden IF Metall och Kommunal, säger Ulf Persson.

Organisering

En stor fråga för alla fackförbund är hur man ska rekrytera och organisera nya medlemmar. Transport försökte med ett särskilt organiseringsprojekt som pågick till efter kongressen 2017. Vid kongressen var ämnet organisering något som väckte stor debatt. Ombuden beslutade till sist att framtidsutredningen skulle se över frågan.

Det har man nu gjort. En stor del av analysen är baserad på enkäten som fackets medlemmar fick svara på.

Den visade att trygghet är det som motiverar en majoritet av medlemmarna att gå med i facket.

Ulf Persson. Foto: John Antonsson
Ulf Persson. Foto: John Antonsson

Problemet är att fackligt aktiva har svårt att hinna ut på alla arbetsplatser och hjälpa till med alla medlemsfrågor. Det kan vara allt från att kontrollera anställningsbevis till att förmedla facklig information.

Därför kom framtidsutredningen fram till att det behövs fler fackliga ombud ute på arbetsplatserna. Dessutom ska de som tar på sig uppdrag få mer utbildning.

– Lokalt hinner inte företrädarna hjälpa alla medlemmar med alla frågor som finns. Därför måste vi satsa på lokala arbetsplatsombud. Så måste vi jobba, säger Ulf Persson och fortsätter:

– Tidigare har vi haft organiserare men de har bara kunnat jobba mot ett fåtal arbetsplatser. Centralt på förbundet har vi två personer som jobbar med att hitta nya sätt att hjälpa avdelningarna och de lokala funktionärerna.

Framtidsutredningen hoppas också att en satsning på arbetsplatsombuden ska underlätta medlemsrekryteringen.

– Bara elva procent av de tillfrågade i enkäten har gått med i facket efter en fråga från en kollega. Det är för dåligt. Här måste vi bli mycket bättre, säger Ulf Persson.

Brett uppdrag

Utredningen har också tittat på förbundets regionindelning och vilka regler som ska gälla för personer som kandiderar till ledningen, verkställande utskottet.

Transports förbundsråd kommer att behandla framtidsutredningen under våren.

Ulf Persson betonar att utredningen haft ett brett uppdrag. Fler utredningsförslag kommer under våren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. ransports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.