Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson
Close
Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare.
Close

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Ulf Persson är ombudsman och sekreterare i den utredning som jobbat ända sedan kongressen.

Han sitter i ett nedsläckt kontorsrum vid Norra Bantorget i Stockholm. Han klickar mellan en presentation han dragit för förtroendevalda runt om i landet och ett kalkylark med resultatet från en enkätundersökning som Transports medlemmar svarat på. Svaren har utgjort grund för utredningsarbetet.

Men först backar vi bandet lite. För snart fyra år sedan hade Transport kongress. Ny styrelse och ledning valdes och flera stora och ibland kontroversiella frågor var uppe till debatt. Många förpassades vidare till en särskild utredning. Det rörde allt från hur facket ska organisera medlemmar till medlemskap i facksamarbetet 6F (läs mer i faktarutan).

I framtidsutredningen sitter också representanter från förbundets samtliga regioner. De tre ledamöterna i verkställande utskottet – Tommy Wreeth, Lars Mikaelsson och Anna Ryding – ingår också. Gruppen har stött och blött flera stora frågor i några års tid och nu är arbetet nästan i mål.

Samarbete

Vi börjar med 6F. Transport var faktiskt med och grundade samarbetet. Men sedan lämnade man det för nio år sedan, efter oenighet kring vissa frågor.

Framtidsutredningen öppnar för att Transport ska gå med igen och Ulf Persson förklarar att omställningen inte skulle bli särskilt stor. Redan i dag har de sex förbunden ett tätt samarbete och nu föreslås att det ska formaliseras ytterligare. Fast Transport kommer troligen även i fortsättningen att stå utanför det administrativa samarbetet inom 6F.

– När vi jobbar tillsammans blir vi betydligt starkare. Det är det enda sättet vi kan vara en motkraft till de stora förbunden IF Metall och Kommunal, säger Ulf Persson.

Organisering

En stor fråga för alla fackförbund är hur man ska rekrytera och organisera nya medlemmar. Transport försökte med ett särskilt organiseringsprojekt som pågick till efter kongressen 2017. Vid kongressen var ämnet organisering något som väckte stor debatt. Ombuden beslutade till sist att framtidsutredningen skulle se över frågan.

Det har man nu gjort. En stor del av analysen är baserad på enkäten som fackets medlemmar fick svara på.

Den visade att trygghet är det som motiverar en majoritet av medlemmarna att gå med i facket.

Ulf Persson. Foto: John Antonsson
Ulf Persson. Foto: John Antonsson

Problemet är att fackligt aktiva har svårt att hinna ut på alla arbetsplatser och hjälpa till med alla medlemsfrågor. Det kan vara allt från att kontrollera anställningsbevis till att förmedla facklig information.

Därför kom framtidsutredningen fram till att det behövs fler fackliga ombud ute på arbetsplatserna. Dessutom ska de som tar på sig uppdrag få mer utbildning.

– Lokalt hinner inte företrädarna hjälpa alla medlemmar med alla frågor som finns. Därför måste vi satsa på lokala arbetsplatsombud. Så måste vi jobba, säger Ulf Persson och fortsätter:

– Tidigare har vi haft organiserare men de har bara kunnat jobba mot ett fåtal arbetsplatser. Centralt på förbundet har vi två personer som jobbar med att hitta nya sätt att hjälpa avdelningarna och de lokala funktionärerna.

Framtidsutredningen hoppas också att en satsning på arbetsplatsombuden ska underlätta medlemsrekryteringen.

– Bara elva procent av de tillfrågade i enkäten har gått med i facket efter en fråga från en kollega. Det är för dåligt. Här måste vi bli mycket bättre, säger Ulf Persson.

Brett uppdrag

Utredningen har också tittat på förbundets regionindelning och vilka regler som ska gälla för personer som kandiderar till ledningen, verkställande utskottet.

Transports förbundsråd kommer att behandla framtidsutredningen under våren.

Ulf Persson betonar att utredningen haft ett brett uppdrag. Fler utredningsförslag kommer under våren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Transportarbetarens logga

Öppning för körkort trots synfel

Utredning. Körkortskrav bör utgå från om individen faktiskt kan köra bil, inte medicinska föreskrifter och EU-direktiv. Det säger professorn som lett utredningen om tester av körförmågan hos personer med synfältsbortfall.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.