Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Den rättegången är på gång i Köpenhamn. En advokat driver fallet mot åkeriet Bring Trucking Slovakia och kravet är att en rumänsk chaufför ska få dansk minimilön. Grunden är att föraren har utgått från Danmark i fem år, och därför inte ska arbeta med slovakiska villkor. I pengar räknat kväver advokaten cirka 1,8 miljoner kronor i utebliven lön till chauffören, berättar TV4.

I början av april i år anmälde svenska Transport samma åkeri till polisen. Facket hävdar att företaget bryter mot lagen om trafikregister och vägtrafikskattelagen. Eller i klartext: Bring Trucking har runt 100 dragbilar som stadigt rullar i Sverige och därför borde registrera dem här samt betala svensk vägtrafikskatt.

I samma veva anmälde Transport det slovakiska åkeriet till Skattemyndigheten och Arbetsmiljöverket. Och då handlar det om förarna.

Skatteverket fick uppmaningen att utreda om skatter och avgifter borde betalas i Sverige. Bakom den anmälan ligger fackets uppfattning att chaufförerna borde ha svenska löner och villkor när de kör månadsvis i Sverige.

Till Arbetsmiljöverket anmälde Transport själva grundfrågan: Där utreds om Bring Trucking bryter mot EU:s utstationeringsdirektiv – det vill säga om chaufförerna har sin bas i Sverige där de faktiskt jobbar. I så fall ska de ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Samt löner som inte understiga lägstalönen i det svenska kollektivavtalet.

– Vi har lagt över ansvaret på myndigheterna och väntar besked från alla tre, säger Transports Tommy Jonsson på måndagsmorgonen.

Han har i flera år ägnat sin tid åt förbundets arbete Ordning och reda. Tillsammans med andra har han kartlagt åkerinäringen och de sociala villkoren på de svenska vägarna. Med syftet att få slut på lönedumpning och oschyst konkurrens.

Tommy Jonsson berättar att ingen av de tre myndigheterna har hörts av sedan Transport gjorde sina anmälningar mot Bring Trucking. När det gäller polisen står det dock klart att ingenting kommer att hända heller, visar det sig när Transportarbetaren ringer:

– Vi har inga spaningsresurser, säger Per-Åke Eldh, förundersökningsledare vid Jönköpingspolisen och den som lade ner förundersökningen mot åkeriet den 22 maj.

– Jag pratade med vår tunga grupp, men de kan inte vakta på lastbilar som står stilla för att se hur länge de befinner sig i Sverige. Vi är bara en liten grupp.

Transports Tommy Jonsson kommenterar på måndag eftermiddag:

– Det betyder alltså att det är fritt fram för utländska aktörer att bedriva permanent verksamhet i Sverige. Vi har ett kraftfullt regelverk som i praktiken inte betyder någonting.

Bring Trucking Slovakia har i brev till Transport drivit sin linje att åkeriet ägnar sig åt internationella transporter mellan Sverige och Norge. Därmed hävdar företaget att det varken har bilar eller chaufförer permanent i Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer teike:
    20 oktober, 2021

    Men sova i lastbilen 2 dygn kostar 20000

  2. Björn Molin:
    18 mars, 2019

    Nu har Tommy och Transport burit en här problematiken ensamma länge nog. När ska arbetsgivarna i transportbranschen förstå att detta ligger minst lika mycket i deras intresse? Får det här fortgå, kommer Svenska företag konkureras ut av företag från låglöneländer.
    Dessutom måste det till politiska beslut som säkerställer att trafikpolisen och dess tunga grupp stärks, så att lagar och föreskrifter på svenska vägar följs.
    Detta kan inte bara ligga i Transports intresse, utan borde vara av riksintresse.

  3. Andreas:
    5 oktober, 2018

    Är det ok att bara skylla på resursbrist? Bilarna står ju samlat på helgen och kan tankas ur på data från färdskrivarna. Lättare kan det inte bli. Även om de angett fel start/stoppland så borde det kunna kartläggas ett mönster. Framförallt så skapar närvaron av myndigheten ett moment, istället för som nu meddela att det är fritt fram. Blir på detta sätt ett ytterligare bevis på hur tandlös lagen om beställaransvar är... plus övrig lagstiftning inom området. Svensk lagstiftning och rättsväsen hänger generellt sett inte med och framför allt så spelar det ju ingen roll med lagar om vi inte har ett fungerande kontrollorgan. När kommer gemene innevånare kunna strunta i att betala skatt och så skyller vi på resursbrist?? Staten har medel men är inkompetenta att kunna förvalta detta. All heder åt polisen som jobbar i uppförsbacke och motvind.

  4. Åke Nyström:
    4 oktober, 2018

    Ta in Bring-bilarna på en tungkontroll. "Tappa" en GPS inne i chassit. Följ.

  5. Stefan Blomkvist:
    2 oktober, 2018

    Det är ju helt sanslöst att detta ska få pågå i Sverige på grund av att Polisen inte har resurser. Då får man se till att tillföra de resurser som behövs. Annars har vi snart inte ett enda svenskt åkeri kvar i landet. Jag kan också tänka mig att lägga lite tid på detta efter nyår då jag också blir pensionär.

  6. Sune Qvarnlöf:
    1 oktober, 2018

    Man tror inte det är sant att det saknas resurser för att följa upp och lagföra dessa olagligheter.
    Jag skulle kunna tänka mig ägna en del av min tid som pensionerad chaufför att kartlägga bilar som misstänks bryta mot lagen och sysslar med lönedumpning.

Lästips:

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön. Foto: Tadeusz Rawa

Ukrainare stoppas av polska åkerier

Åkeri. Sedan den 6 november har polska åkare blockerat de tre viktigaste polsk-ukrainska gränsövergångarna. Polska åkare är rasande för att ukrainska åkerier får fritt tillträde till EU och erbjuder lägre fraktpriser.

Transport ute och träffar transportarbetare

Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.