Close
Bilden är tagen 2018, när Orkar inte hade lokal på Roslagsgatan i centrala Stockholm.
Close

Flyttföretag kör vidare – trots konkurs

Flytt. Flyttfirman som opererar under namnet "Orkar inte" lever vidare, trots avslöjanden om svartarbete, skattefiffel och två konkurser. I dag hävdar huvudmannen att flyttjobben bedrivs via en enskild firma. En restaurangrörelse som inte redovisat en krona i arbetsgivaravgifter det senaste kvartalet.

För två år sedan fick Transportarbetaren av en slump ögonen på Orkar inte, som hade ett litet kontor mitt i centrala Stockholm. På gatan utanför stod fyra, fem lätta lastbilar strajpade med firmanamn och telefonnummer.

Bilarna bemannades av ett tiotal svarta män med afrikanskt ursprung – klädda i gympaskor, jeans och täckjackor.

En koll hos Skatteverket hösten 2018 visade att Orkar inte, som formellt hette Orkar Tjänster AB, varken hade F-skattsedel eller var registrerat som arbetsgivare. Inga skatter eller avgifter flöt in till staten, trots att firman enligt egen utsago hade ”ganska många” egna anställda.

Skatteverket inledde en granskning. Den visade att flyttbilarna var skrivna på privatpersoner eller underentreprenörer, som inte heller redovisade någon omsättning. Det ledde till upptaxeringar och sommaren 2019 begärde Skatteverket Orkar Tjänster i konkurs. På grund av skulder på flera hundra tusen kronor.

Ägarna sprattlade emot. Genom att betala av mindre skuldbelopp lyckades ägarfamiljen förhala konkursen. Men i oktober 2019 satte Stockholms tingsrätt ner foten. Det blev konkurs nummer två för Orkar inte, som tidigare verkat även under namnet Norrmalms Flytt och Städ.

– Därmed trodde vi ju att Orkar inte var borta från marknaden, säger en källa på Skatteverket.

I oktober 2020 fick Transportarbetaren plötsligt ett mejl. Det var från en man som precis hade anlitat Orkar inte. Vid flyttuppdraget hade flyttpersonalen skadat möblerna. Och nu vägrade Orkar betala ut ersättning, trots upprepade löften om att pengar skulle komma.

Transportarbetaren gör en ny utryckning till flyttfirmans adress i Vasastan. Den blir resultatlös. Orkar inte finns inte kvar i kontorslokalen. Ett par parkeringsvakter berättar att de inte sett till flyttbilarna på flera månader.

Fast hemsidan finns kvar och ett samtal till firman ger napp direkt. Transportarbetaren utger sig för att vara en presumtiv kund och får svaret:

”Visst, kan vi hjälpa till med en flytt”, svarar den 55-årige man som hela tiden varit den drivande i Orkar inte.

Lite trixigare blir det när Transportarbetaren ber om firmans organisationsnummer. För att kunna kolla att det finns F-skattsedel. Som kund vill man ju vara seriös…

Först efter tre dagar kommer uppgiften, via sms. Det visar sig vara ett nummer som går till en enskild näringsidkare, en 33-årig kvinna med firman Volcantis. Enligt uppgift ska det vara en restaurangrörelse.

En ny koll hos Skatteverket. Kommer det in några arbetsgivaravgifter från Volcantis?

Nej. Noll kronor gäller för juli, augusti och september.

Transportarbetaren skickar under täckmantel ett nytt sms till den 55-årige huvudmannen i Orkar inte. Vi påpekar att det inte kommit in några arbetsgivaravgifter på det organisationsnummer han lämnat.

”Var betalas flyttgubbarnas avgifter in?” undrar vi.

Svaret lyder:

”Vi jobbar genom Cool company och Pay2me. Du får googla vem de är och se.”

Det vet vi redan. Det handlar om aktörer på den nya tidens arbetsmarknad. Företag som tar sig an ”egenanställda”. Det är en märklig hybridform mellan anställda och egenföretagare. Den egenanställde är inte anställd hos Cool company eller Pay2me, utan får bara hjälp med fakturering för uppdrag som utförts.

Källan på Skatteverket säger:

– Med det här upplägget blir det väldigt svårt för oss att kontrollera verksamheten. Vi får vara vaksamma och se om det dyker upp ansökningar om rot-avdrag. Gissningsvis förväntar sig privatpersoner att kunna göra avdrag, om man köpt flyttjänster.

Kunden med de förstörda möblerna väntar fortfarande på ersättning. Han betalade för flyttjobbet direkt till en av flyttarbetarna. Via swish. Telefonnumret går till en man född 1977. Som nolltaxerade i senaste deklarationen för 2019.

Flyttkunden suckar:

– Jag ångrar att jag inte googlade på Orkar inte innan jag anlitade dem. Då hade jag sett er artikel från 2018. Jag lär aldrig se röken av ersättningen. Orkar inte har slutat svara på mina samtal. De här tusenlapparna får väl bli lärpengar.

Transportarbetaren ringer Orkar inte. Huvudmannen svarar.

Hur blir det med ersättningen till kunden med de skadade möblerna?

– Han kommer att få 7 000 kronor den här veckan.

Flyttverksamheten fortsätter uppenbarligen. Men Orkar inte är väl försatt i konkurs?

– Nej. Nej. Vi jobbar med andra företag nu.

Har ni egna flyttgubbar och lastbilar också?

– Vi utför flyttar.

Var är personalen anställd?

– Vi samarbetar med Cool company.

Då är flyttgubbarna inte anställda, utan egenanställda. Stämmer det?

– Ja.

Det går 22 minuter efter samtalet mellan Transportarbetaren och Orkar intes huvudman. Sedan tickar det plötsligt in 3 500 kronor på swishkontot hos kunden med de skadade möblerna.

Kort efter att Transportarbetaren publicerat denna artikel på webben får vi följande kommentar från företaget Cool Company:

”Vi blev förvånade av att se en del uttalanden i artikeln om Orkar inte. Vi vill därför förtydliga att: 

  • Cool Company inte är en samarbetspartner till Orkar inte och det finns inget avtal med Orkar inte. Det har heller aldrig funnits något avtal. 
  • Det har aldrig skickats någon faktura genom Cool Company till Orkar inte. Det vill säga det finns ingen egenanställd i vårt system som har skickat en faktura till Orkar inte. 
  • Detsamma gäller Volcantis och dess organisationsnummer.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg.

Dom: UPS måste betala 1,2 miljoner i vite

Arbetsmiljö. Förvaltningsrätten slår fast Arbetsmiljöverkets beslut att UPS ska betala 1,2 miljoner i vite på grund av bristfällig arbetsmiljö på terminalen på Sturup.

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Transports a-kassa stängd på grund av attack

A-kassan. Transports a-kassa och samtliga övriga arbetslöshetskassor i landet har tvingats stänga på grund av en misstänkt cyberattack i slutet av förra veckan. Det betyder att det inte blir någon utbetalning på torsdag.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. Fredagen den 25 november samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.