Rickard Biguet
Close
Rickard Biguet har jobbat 30 år i flyttbranschen.
Close
Granskning

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

– Ska du överleva på den här marknaden har du inget val. De offentliga flyttkontrakten är värda enorma summor och lösningen är att lägga strategiska anbud. Är du ärlig och öppen vinner du inga kontrakt.

Rickard Biguet är delägare i flyttföretaget Rexab. Just nu är han främst verksam i dotterbolaget Västerås flyttningsbyrå.

För några år sedan uppmärksammades Rexab just för ett ”strategiskt anbud”. Bolaget hade lämnat offert på en flyttupphandling som Västerås stad gjorde. Priset för en lastbil med chaufför sattes till tio kronor i timmen.

Orimligt lågt, kan tyckas. Vad staden inte begrep var att chauffören förvandlades till expressarbetare så fort lastbilen nådde adressen. Med en helt annan prislapp.

Det blev rabalder. De kommunala beslutsfattarna kände sig lurade. Möjligen kan man tycka att den som köper en tjänst, chaufför med lastbil, för tio kronor i timmen lurar sig själv.

Rickard Biguet säger:

– Det är prispressen i upphandlingarna som drivit fram den här sortens anbud. Flyttföretagen letar efter kryphål i anbudsunderlagen. De tjänster som upphandlarna begär pris på sätts lågt.

– Men vilka kostnadsposter tillkommer? Vilka har de missat? Där kan du ta igen det du förlorat. De offentliga upphandlarna har sällan tillräcklig kompetens. Kommunerna är dessutom dåliga på att samverka, dåliga på att lära av varandra. Alla ska uppfinna hjulet själva.

Överdebiteringar

En annan konsekvens av ”lägsta bud till varje pris” är frekventa överdebiteringar, hävdar Rickard Biguet.

– Vid 90 procent av alla offentliga uppdrag är det överdebiteringar. Så illa är det. Man tar betalt för fler timmar eller fler flyttarbetare än de som i verkligheten skickas på uppdragen.

För omkring 15 år sedan gjorde Rexab och Rickard Biguet ett försök att rycka upp branschen. En grupp företag startade ett nytt branschförbund, S3F. Målet var att erbjuda kunderna seriösa flyttjänster. Med giltiga tillstånd, utbildad personal och riktiga försäkringar.

– Förbundet finns kvar. Tyvärr har vi ingen verksamhet i dag, säger Biguet som ser en flyttbransch i förändring:

– De svarta lönerna är i stort sett borta. Det finns helt enkelt inga svarta pengar i omlopp som kan bli till sådana löner. I stället kommer utländsk arbetskraft. Och bidragsfolk från arbetsförmedlingen.

Rickard Biguet nämner företag som han anser satt i system att ta in flyktingar som får anställningsstöd.

– Det påverkar prisbilden i branschen. Om staten står för en stor del av lönen kan du lägga lägre anbud. Tyvärr skapar den nya arbetskraften stora kvalitetsproblem. Språkförbistringen bäddar för misstag, exempelvis när ett möblemang ska packas.

I flyttbranschen är det vanligt med tillfälliga anställningar. Bolagen har ofta en fast kader och fyller på med personal vid arbetstoppar. Han försvarar systemet.

– Flyttverksamhet är enormt säsongsbunden. Skulle vi tvingas ha bara tillsvidareanställda, skulle det bli konkurs direkt.

Rexab är ett namn som dyker upp flitigt när man granskar offentliga upphandlingar. Bolaget har överklagat mängder av tilldelningsbeslut genom åren.

– Vi har lagt ner minst sju, åtta miljoner kronor bara på advokatkostnader, inflikar Biguet.

Strid

Just nu slåss Rexab mot det kommunala bolaget Svenska Bostäder, som köper in mängder av flyttjänster i samband med renoveringar av hyreshus.

Vid upphandlingen blev Allt i Transport (AiT) etta och Rexab tvåa. Det innebär att uppdragen i första hand ska gå till AiT. Och i andra hand till Rexab.

– Vi hävdar att Svenska Bostäder och AiT systematiskt bryter mot avtalet. Det påverkar både skattebetalarnas och vår ekonomi, säger Rickard Biguet.

Rexab har begärt ut tusentals fakturor från Svenska Bostäder. En kontroll visar på brister – jämfört med avtalet. Faktureringen har skett löpande, inte månadsvis. AiT har utfört en stor del av arbetet med timdebitering, i stället för fasta priser som avtalet säger.

Överklagan avgjordes i Kammarrätten i Stockholm. Rexab får i huvudsak rätt. Avstegen har varit så stora att Svenska Bostäder och Ait i praktiken anses ha ingått ett nytt avtal. Utan föregående upphandling.

Tvisten är inte slutligen löst.

– Det som återstår nu är hur stort skadestånd vi har rätt till, säger Richard Biguet.

Kravlista

Vad skulle krävas för en sundare konkurrens vid offentliga flyttupphandlingar? Han pekar på flera punkter. Bland annat:

  • Stat och kommuner måste kräva specificerade fakturor. Inte bara en klumpsumma med timmar och ett totalbelopp.
  • Begär i förväg en lista över all flyttpersonal som ska utföra ett visst uppdrag.
  • Kolla att det anlitade företaget har en rimlig redovisad lönekostnad, i förhållande till omsättningen. Låg lönekostnad kan vara okej, om företaget anlitar godkända underentreprenörer. Men då ska lönekostnaden finnas hos underentreprenörerna i stället.
  • Öppna på nytt för seriösa golvpriser. Alltså ett lägsta pris på exempelvis en expressarbetare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Förlorade trafiktillstånd, fusk med raster och löner,”bortglömda” förhandlingar – facket har i åratal fört kampen mot oseriösa aktörer som ansvarar för färdtjänst och skolskjutsar. Illustration Gustaf Öhrnell Hjalmars

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

Genrebild tidningsbud

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.