Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

– Jag är bedrövad, chockad, arg och ledsen, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transport, som själv blev informerad fullt ut i går, dagen innan Borås Tidning publicerade uppgifterna.

Tidningen berättar om ett timslångt telefonsamtal mellan ombudsmannen och medlemmen som pågick en fredagskväll. Enligt den intervjuade medlemmen hänvisade ombudsmannen då till sina kontakter med Hells Angels (HA) som kan ställa upp om medlemmens tvist med en före detta arbetsgivare går till domstol. Citat ur sms från Transports ombudsman finns också publicerade:

”Jag har kompisar som har varit HA. Han säger blir det konfrontation så sitter jag där. Dom vet vem jag är säger han.”

– Det här tyder på att vår centrala ombudsman har agerat oprofessionellt och oerhört omdömeslöst, säger Tommy Wreeth.

Transport startar i dag en intern utredning.

– Vi måste få en klar bild av vad som har hänt, vad som har sagts och vad som har gjorts. Vi behöver prata med alla inblandade: ombudsmannen, lokala ombudsmän som varit inblandade i ärendet och medlemmen, säger Tommy Wreeth.

Så länge utredningen pågår är ombudsmannen tagen ut tjänst och befinner sig inte på förbundskontoret.

Avslöjandena i Borås Tidning (BT) började med att det lokala flyttföretaget, som anlitas av både kommuner och regioner, har kopplingar till motorcykelorganisationen Hells Angels. BT:s granskning visar att anställda är grovt kriminella och att firman har kopplingar till organiserad brottslighet. Ett tiotal som arbetat på företaget de senaste åren har varit HA-medlemmar eller haft tydlig koppling till organisationen. En av ägarna ska ha band till tongivande HA:are, enligt tidningen.

Enligt Borås Tidning har flyttfirman använt en medlem i HA som påtryckning i olika konflikter.

Transport i Borås har drivit en tvist med företaget. Det handlar om just den medlem som berättar om Transports centrala ombudsman. Facket har på lokal nivå tvistat med arbetsgivaren om medlemmens lönekrav samt omfattande brott mot kollektivavtalet.

I somras avbröts den lokala förhandlingen med att företagaren på olika sätt hotade fackets förhandlare. Transport har polisanmält hoten och agerat för att göra tillvaron säker för den lokala ombudsmannen. En polisutredning pågår.

Efter den avbrutna förhandlingen lyftes tvisten till central nivå. Då kopplades den nu avstängda centrala ombudsmannen in. Medlemmen som han skulle företräda kommenterar telefonsamtal och sms i Borås Tidning:

– Det känns bara mer och mer absurt. Han (ombudsmannen reds anm) sitter alltså och har kontakt med någon person som varit knuten till Hells Angels samtidigt som han driver ett fall mot ett företag som har HA bakom sig.

– Det är inte bara ett svek, han kan utsätta både mig och andra för livsfara. Vad gör den här HA-kontakten med informationen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.