Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

– Jag är bedrövad, chockad, arg och ledsen, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transport, som själv blev informerad fullt ut i går, dagen innan Borås Tidning publicerade uppgifterna.

Tidningen berättar om ett timslångt telefonsamtal mellan ombudsmannen och medlemmen som pågick en fredagskväll. Enligt den intervjuade medlemmen hänvisade ombudsmannen då till sina kontakter med Hells Angels (HA) som kan ställa upp om medlemmens tvist med en före detta arbetsgivare går till domstol. Citat ur sms från Transports ombudsman finns också publicerade:

”Jag har kompisar som har varit HA. Han säger blir det konfrontation så sitter jag där. Dom vet vem jag är säger han.”

– Det här tyder på att vår centrala ombudsman har agerat oprofessionellt och oerhört omdömeslöst, säger Tommy Wreeth.

Transport startar i dag en intern utredning.

– Vi måste få en klar bild av vad som har hänt, vad som har sagts och vad som har gjorts. Vi behöver prata med alla inblandade: ombudsmannen, lokala ombudsmän som varit inblandade i ärendet och medlemmen, säger Tommy Wreeth.

Så länge utredningen pågår är ombudsmannen tagen ut tjänst och befinner sig inte på förbundskontoret.

Avslöjandena i Borås Tidning (BT) började med att det lokala flyttföretaget, som anlitas av både kommuner och regioner, har kopplingar till motorcykelorganisationen Hells Angels. BT:s granskning visar att anställda är grovt kriminella och att firman har kopplingar till organiserad brottslighet. Ett tiotal som arbetat på företaget de senaste åren har varit HA-medlemmar eller haft tydlig koppling till organisationen. En av ägarna ska ha band till tongivande HA:are, enligt tidningen.

Enligt Borås Tidning har flyttfirman använt en medlem i HA som påtryckning i olika konflikter.

Transport i Borås har drivit en tvist med företaget. Det handlar om just den medlem som berättar om Transports centrala ombudsman. Facket har på lokal nivå tvistat med arbetsgivaren om medlemmens lönekrav samt omfattande brott mot kollektivavtalet.

I somras avbröts den lokala förhandlingen med att företagaren på olika sätt hotade fackets förhandlare. Transport har polisanmält hoten och agerat för att göra tillvaron säker för den lokala ombudsmannen. En polisutredning pågår.

Efter den avbrutna förhandlingen lyftes tvisten till central nivå. Då kopplades den nu avstängda centrala ombudsmannen in. Medlemmen som han skulle företräda kommenterar telefonsamtal och sms i Borås Tidning:

– Det känns bara mer och mer absurt. Han (ombudsmannen reds anm) sitter alltså och har kontakt med någon person som varit knuten till Hells Angels samtidigt som han driver ett fall mot ett företag som har HA bakom sig.

– Det är inte bara ett svek, han kan utsätta både mig och andra för livsfara. Vad gör den här HA-kontakten med informationen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Transport har lämnat in sitt nej till LO:s lönekrav

Avtal 2023. Transport ställer sig utanför LO:s siffersatta lönekrav inför nästa års avtalsförhandlingar.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.