Västerås flyttningsbyrå
Close
Västerås Flyttningsbyrå är en del av Rexab-gruppen.
Close
Granskning

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

I decennier har den offentliga sektorn och de återkommande upphandlingarna varit en motor bakom pris- och lönedumpningen i branscher som flytt, hävdar kritiska röster.

Upphandlingarna har dessutom blivit en födkrok för jurister. Transportarbetaren kontaktade förvaltningsrätterna i Stockholm och Göteborg och bad om en lista på alla överklagade upphandlingar de senaste två åren. Det är över 2 100 ärenden. 22 av dem handlar om flytt.

Just låga priser är en stridsfråga i många av processerna. Statliga Migrationsverket var en aktör som ville prova något nytt – för att undvika priskrig och tidsödande överklagningar.

Vid en stor landsomfattande upphandling av bohagsflyttar angav myndigheten ett prisgolv. Ett lägsta pris som ingen fick bjuda under.

Timpriset sattes till 350 kronor i timmen för en expressarbetare. Källor i branschen uppger att 350 kronor är ungefär den nivå som krävs – om företaget ska kunna betala en vit schyst lön. Inklusive saker som arbetskläder, sjuklön och den dötid som automatiskt uppstår för den som på riktigt fastanställer flyttpersonal.

Märklig

Migrationsverkets upphandling ser märklig ut för den som inte känner till bakgrunden. Med ett enda undantag har de 14 vinnande flyttföretagen erbjudit exakt samma priser. Det vill säga precis på den lägsta ribba som ingen fick gå under.

Seriöst satta prisgolv vore en dröm för facket inte bara i upphandlingar inom flyttnäringen – utan också inom exempelvis färdtjänst, sophämtning och bevakning. Det skulle ju säkerställa att företagen får in pengar nog att betala avtalsenliga löner.

Fast prisgolvet sket sig som idé.

Parallellt med Migrationsverkets flyttupphandling drev en målerifirma en juridisk process. Ett kommunalt bostadsbolag hade satt upp samma prisgolv – 350 kronor per timme – för inhyrda målare.

Måleriupphandlingen överklagades. Bostadsbolaget vann i de två första rättsliga instanserna. Det var okej med prisgolv för att skydda sig mot oskäligt låga priser, ansåg domstolarna.

Men ärendet överklagades till allra högsta instans.

Bakläxa

När domen föll i juni 2018 gav Högsta förvaltningsdomstolen bakläxa åt bostadsbolaget, som måste göra om hela upphandlingen. Det är inte okej med prisgolv, anser rätten.

Det är ett prejudicerande utslag som påverkar hela den offentliga sektorn. Visserligen har upphandlare relativt stor frihet att bestämma vilka krav som ska ställas på entreprenörerna. Men ett obligatoriskt krav på lägstapris förhindrar leverantörer att konkurrera med priset, anför juristerna i domen.

I lagen om offentlig upphandling finns skrivningar om att myndigheter och kommuner faktiskt kan förkasta ”onormalt låga anbud”. Men då måste upphandlaren först kontakta anbudsgivaren och begära en förklaring till de låga priserna.

Migrationsverket hann avsluta sin stora flyttupphandling innan Högsta förvaltningsdomstolens utslag kom i måleritvisten. Hos Migrationsverket gäller alltjämt prisgolvet, 350 kronor i timmen, för en expressarbetare.

Men i framtiden är det kört för prisgolv.

Såvida inte riksdagen griper in och ändrar upphandlingslagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

ARBETSMILJÖ. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.