Västerås flyttningsbyrå
Close
Västerås Flyttningsbyrå är en del av Rexab-gruppen.
Close
Granskning

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

I decennier har den offentliga sektorn och de återkommande upphandlingarna varit en motor bakom pris- och lönedumpningen i branscher som flytt, hävdar kritiska röster.

Upphandlingarna har dessutom blivit en födkrok för jurister. Transportarbetaren kontaktade förvaltningsrätterna i Stockholm och Göteborg och bad om en lista på alla överklagade upphandlingar de senaste två åren. Det är över 2 100 ärenden. 22 av dem handlar om flytt.

Just låga priser är en stridsfråga i många av processerna. Statliga Migrationsverket var en aktör som ville prova något nytt – för att undvika priskrig och tidsödande överklagningar.

Vid en stor landsomfattande upphandling av bohagsflyttar angav myndigheten ett prisgolv. Ett lägsta pris som ingen fick bjuda under.

Timpriset sattes till 350 kronor i timmen för en expressarbetare. Källor i branschen uppger att 350 kronor är ungefär den nivå som krävs – om företaget ska kunna betala en vit schyst lön. Inklusive saker som arbetskläder, sjuklön och den dötid som automatiskt uppstår för den som på riktigt fastanställer flyttpersonal.

Märklig

Migrationsverkets upphandling ser märklig ut för den som inte känner till bakgrunden. Med ett enda undantag har de 14 vinnande flyttföretagen erbjudit exakt samma priser. Det vill säga precis på den lägsta ribba som ingen fick gå under.

Seriöst satta prisgolv vore en dröm för facket inte bara i upphandlingar inom flyttnäringen – utan också inom exempelvis färdtjänst, sophämtning och bevakning. Det skulle ju säkerställa att företagen får in pengar nog att betala avtalsenliga löner.

Fast prisgolvet sket sig som idé.

Parallellt med Migrationsverkets flyttupphandling drev en målerifirma en juridisk process. Ett kommunalt bostadsbolag hade satt upp samma prisgolv – 350 kronor per timme – för inhyrda målare.

Måleriupphandlingen överklagades. Bostadsbolaget vann i de två första rättsliga instanserna. Det var okej med prisgolv för att skydda sig mot oskäligt låga priser, ansåg domstolarna.

Men ärendet överklagades till allra högsta instans.

Bakläxa

När domen föll i juni 2018 gav Högsta förvaltningsdomstolen bakläxa åt bostadsbolaget, som måste göra om hela upphandlingen. Det är inte okej med prisgolv, anser rätten.

Det är ett prejudicerande utslag som påverkar hela den offentliga sektorn. Visserligen har upphandlare relativt stor frihet att bestämma vilka krav som ska ställas på entreprenörerna. Men ett obligatoriskt krav på lägstapris förhindrar leverantörer att konkurrera med priset, anför juristerna i domen.

I lagen om offentlig upphandling finns skrivningar om att myndigheter och kommuner faktiskt kan förkasta ”onormalt låga anbud”. Men då måste upphandlaren först kontakta anbudsgivaren och begära en förklaring till de låga priserna.

Migrationsverket hann avsluta sin stora flyttupphandling innan Högsta förvaltningsdomstolens utslag kom i måleritvisten. Hos Migrationsverket gäller alltjämt prisgolvet, 350 kronor i timmen, för en expressarbetare.

Men i framtiden är det kört för prisgolv.

Såvida inte riksdagen griper in och ändrar upphandlingslagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Däckverkstad. Foto: John Antonsson

Myndigheter varnar för ökad brottslighet i arbetslivet

Fiffel & båg. Kriminaliteten i arbetslivet breder ut sig. Det visar en rapport från åtta myndigheter som samarbetar mot brottslighet i arbetslivet. – Tyvärr så har det inte blivit bättre, tvärtemot ser vi en ökning. Samtidigt så fokuserar vi mer på problemen, så vi upptäcker mer som vi inte har sett innan, säger Conny Svensson på Skatteverket.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.