Finsk ståljätte hälsotestar chaufförer i corona-jakten

Åkeri. För att spåra coronavirus inför stålkoncernen Outokumpu obligatorisk hälsokontroll för lastbilschaufförer och andra besökare som ska in på området. Det är väktare som gör testerna, som bland annat innehåller febermätning.

– Syftet må vara vällovligt. Men vår uppfattning är att Outokumpu saknar stöd i lagen för att testa på det här sättet. Det är också anmärkningsvärt att testerna bara omfattar besökare, inte Outokumpus egen personal, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Den finska ståljätten Outokumpu har fabriker på flera svenska orter, bland annat Torshälla och Avesta. Förra veckan gick företaget ut med att alla besökare måste underkasta sig hälsokontroller – tester som nu startar i full skala under onsdagen.

En stor grupp som påverkas är lastbilschaufförer som hämtar eller lämnar gods. Före inpassering måste de svara på frågor om bland annat hosta, problem med luftvägarna, halsont och i fall man besökt ”riskområden”.

I kontrollen ingår att väktarna, som är anställda på Avarn, ska ta på sig skyddshandskar och mäta kroppstemperaturen i pannan på besökaren. Resultatet noteras i svarsprotokollet.

Transport ifrågasätter Outokumpus hälsotester. Ombudsman Martin Miljeteig säger:

– För väktarna är det en ny arbetsuppgift som ska förhandlas med facket. Men de åkerier och företag som berörs har struntat i att mbl-förhandla och göra adekvata riskbedömningar.

– Vi har också svårt att se att det finns lagstöd för att tvinga på besökare, ”tredje man”, hälsokontroller. Testerna väcker också frågor om GDPR. Hur hanteras de känsliga personuppgifter som väktarna samlar in? Vi kommer att kontakta Datainspektionen för att få deras syn.

Jonas Nordlund är pressansvarig på Outokumpu. Han bekräftar att företaget kommer att köra i gång med testerna under dagen.

– Vi har redan infört reserestriktioner, från Kina och Italien. Nu utökar vi säkerheten genom att införa inpasseringskontroller. Chaufförerna får svara på frågor om hälsan och vi frågar om vi får göra en temperaturmätning. Vi tvingar ingen, men det som säger nej får inte passera in.

Restriktionerna för resor gäller Outokumpus egen personal. Enligt uppgift omfattar inpasseringskontrollen bara besökare, inte företagets anställda. Varför?

– Det stämmer att vi inte kommer att testa vår egen personal. Vi har andra sätt att följa upp deras hälsotillstånd.

Finns det stöd i lagen för att hälsotesta ”tredje man” på det sätt som Outokumpu vill göra?

– Det kan jag inte svara på.

Det är fråga om känsliga personuppgifter som samlas in. Hur ska de hanteras?

– Det har jag ingen kommentar till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Finländare:
    3 april, 2020

    Miljeteig beter sig typiskt svenskt.

  2. Tommy:
    5 mars, 2020

    Outokumpu gör lite som dom vill. I Avesta skriver vakten upp personnummer när man skall in och lossa sitt gods. Ifrågasätter man dom får man inte komma in och lossa men dom är stora så dom gör som dom vill. Likadant med coronaviruset säger du nej får du inte komma in på området. Dom gör som dom vill utan lagstöd hittar bara på en massa saker tänker inte något på GDPR eller indentitetstölder. Dom skiter i allt dom är stora.

Lästips:

Man som röker en joint.

Helgens joint kan kosta dig jobbet!

Arbetsrätt. Se upp! En joint i helgen kan kosta dig jobbet. Renhållaren Johnny fick sparken efter arbetsgivarens drogtest.

Transportarbetarens logga

Snålblåst kring provtagning i tält

Arbetsmiljö. Kyla och blåst gör arbetsmiljön allt sämre. På Gotland bemannar ägare till öns största taxibolag tälten där coronatester görs. I går möttes fack, personal och arbetsgivare för att diskutera problemen.

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.