Finsk ståljätte hälsotestar chaufförer i corona-jakten

Åkeri. För att spåra coronavirus inför stålkoncernen Outokumpu obligatorisk hälsokontroll för lastbilschaufförer och andra besökare som ska in på området. Det är väktare som gör testerna, som bland annat innehåller febermätning.

– Syftet må vara vällovligt. Men vår uppfattning är att Outokumpu saknar stöd i lagen för att testa på det här sättet. Det är också anmärkningsvärt att testerna bara omfattar besökare, inte Outokumpus egen personal, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Den finska ståljätten Outokumpu har fabriker på flera svenska orter, bland annat Torshälla och Avesta. Förra veckan gick företaget ut med att alla besökare måste underkasta sig hälsokontroller – tester som nu startar i full skala under onsdagen.

En stor grupp som påverkas är lastbilschaufförer som hämtar eller lämnar gods. Före inpassering måste de svara på frågor om bland annat hosta, problem med luftvägarna, halsont och i fall man besökt ”riskområden”.

I kontrollen ingår att väktarna, som är anställda på Avarn, ska ta på sig skyddshandskar och mäta kroppstemperaturen i pannan på besökaren. Resultatet noteras i svarsprotokollet.

Transport ifrågasätter Outokumpus hälsotester. Ombudsman Martin Miljeteig säger:

– För väktarna är det en ny arbetsuppgift som ska förhandlas med facket. Men de åkerier och företag som berörs har struntat i att mbl-förhandla och göra adekvata riskbedömningar.

– Vi har också svårt att se att det finns lagstöd för att tvinga på besökare, ”tredje man”, hälsokontroller. Testerna väcker också frågor om GDPR. Hur hanteras de känsliga personuppgifter som väktarna samlar in? Vi kommer att kontakta Datainspektionen för att få deras syn.

Jonas Nordlund är pressansvarig på Outokumpu. Han bekräftar att företaget kommer att köra i gång med testerna under dagen.

– Vi har redan infört reserestriktioner, från Kina och Italien. Nu utökar vi säkerheten genom att införa inpasseringskontroller. Chaufförerna får svara på frågor om hälsan och vi frågar om vi får göra en temperaturmätning. Vi tvingar ingen, men det som säger nej får inte passera in.

Restriktionerna för resor gäller Outokumpus egen personal. Enligt uppgift omfattar inpasseringskontrollen bara besökare, inte företagets anställda. Varför?

– Det stämmer att vi inte kommer att testa vår egen personal. Vi har andra sätt att följa upp deras hälsotillstånd.

Finns det stöd i lagen för att hälsotesta ”tredje man” på det sätt som Outokumpu vill göra?

– Det kan jag inte svara på.

Det är fråga om känsliga personuppgifter som samlas in. Hur ska de hanteras?

– Det har jag ingen kommentar till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Finländare:
    3 april, 2020

    Miljeteig beter sig typiskt svenskt.

  2. Tommy:
    5 mars, 2020

    Outokumpu gör lite som dom vill. I Avesta skriver vakten upp personnummer när man skall in och lossa sitt gods. Ifrågasätter man dom får man inte komma in och lossa men dom är stora så dom gör som dom vill. Likadant med coronaviruset säger du nej får du inte komma in på området. Dom gör som dom vill utan lagstöd hittar bara på en massa saker tänker inte något på GDPR eller indentitetstölder. Dom skiter i allt dom är stora.

Lästips:

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Regionala skyddsombud på fler arbetsplatser föreslår utredning

Arbetsmiljö. Minskad facklig anslutning, allt fler små arbetsplatser, otrygga anställningar. En statlig utredning som granskat de regionala skyddsombudens roll i arbetsmiljöarbetet räknar upp en rad skäl till att ombuden ska få besöka arbetsplatser även om det saknas medlemmar i facket.

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Återvinnarna i norr hänger med Spindelmannen

Miljö. En uppstoppad vessla tar emot vid behållaren för uttjänta glödlampor och en lysande grön drake vakar över farligt avfall. Samtidigt blickar flera mjukisdjur ner på besökarna från träden. Furunäsets miljöstation i Överkalix är inte som andra.

Strejken på Tesla

Norskt fack varslar om Tesla-bojkott

Konflikt. Nu ger sig Norge in i Tesla-konflikten och stoppar Tesla-bilar att komma in i landet. Stoppet träder i kraft den 20 december. Danska 3F har tidigare varslat om ett liknande stopp som träder i kraft 14 dagar efter varslet som las den 5 december.

LO: Det krävs för rättvis klimatomställning

Klimat. Omställningen till ett hållbart samhälle är nödvändig. För att den ska bli rättvis krävs en ny politik och krafttag från både fack och arbetsgivarförbund. Det är slutsatsen i en ny LO-rapport med konkreta förslag på hur det ska gå till.

Strejken på Tesla

Danska transportfacket varslar om stopp för Tesla-transporter

Danmarks största fackförbund 3F har tidigare uttalat sitt stöd, men tar nu steget in i Teslakonflikten. Facket varslar om att hamnarbetare och chaufförer i Danmark, om 14 dagar räknat från nu, inte kommer att ta emot eller transportera Teslabilar till Sverige.

Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från den 1 december får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket ska det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Strejken på Tesla
Jimmy Åsberg den första blockaddagen i Södertälje, en av de fyra hamnar som togs ut i första blockadvågen. Foto: Lilly Hallberg

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.