Finsk ståljätte hälsotestar chaufförer i corona-jakten

Åkeri. För att spåra coronavirus inför stålkoncernen Outokumpu obligatorisk hälsokontroll för lastbilschaufförer och andra besökare som ska in på området. Det är väktare som gör testerna, som bland annat innehåller febermätning.

– Syftet må vara vällovligt. Men vår uppfattning är att Outokumpu saknar stöd i lagen för att testa på det här sättet. Det är också anmärkningsvärt att testerna bara omfattar besökare, inte Outokumpus egen personal, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Den finska ståljätten Outokumpu har fabriker på flera svenska orter, bland annat Torshälla och Avesta. Förra veckan gick företaget ut med att alla besökare måste underkasta sig hälsokontroller – tester som nu startar i full skala under onsdagen.

En stor grupp som påverkas är lastbilschaufförer som hämtar eller lämnar gods. Före inpassering måste de svara på frågor om bland annat hosta, problem med luftvägarna, halsont och i fall man besökt ”riskområden”.

I kontrollen ingår att väktarna, som är anställda på Avarn, ska ta på sig skyddshandskar och mäta kroppstemperaturen i pannan på besökaren. Resultatet noteras i svarsprotokollet.

Transport ifrågasätter Outokumpus hälsotester. Ombudsman Martin Miljeteig säger:

– För väktarna är det en ny arbetsuppgift som ska förhandlas med facket. Men de åkerier och företag som berörs har struntat i att mbl-förhandla och göra adekvata riskbedömningar.

– Vi har också svårt att se att det finns lagstöd för att tvinga på besökare, ”tredje man”, hälsokontroller. Testerna väcker också frågor om GDPR. Hur hanteras de känsliga personuppgifter som väktarna samlar in? Vi kommer att kontakta Datainspektionen för att få deras syn.

Jonas Nordlund är pressansvarig på Outokumpu. Han bekräftar att företaget kommer att köra i gång med testerna under dagen.

– Vi har redan infört reserestriktioner, från Kina och Italien. Nu utökar vi säkerheten genom att införa inpasseringskontroller. Chaufförerna får svara på frågor om hälsan och vi frågar om vi får göra en temperaturmätning. Vi tvingar ingen, men det som säger nej får inte passera in.

Restriktionerna för resor gäller Outokumpus egen personal. Enligt uppgift omfattar inpasseringskontrollen bara besökare, inte företagets anställda. Varför?

– Det stämmer att vi inte kommer att testa vår egen personal. Vi har andra sätt att följa upp deras hälsotillstånd.

Finns det stöd i lagen för att hälsotesta ”tredje man” på det sätt som Outokumpu vill göra?

– Det kan jag inte svara på.

Det är fråga om känsliga personuppgifter som samlas in. Hur ska de hanteras?

– Det har jag ingen kommentar till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Finländare:
    3 april, 2020

    Miljeteig beter sig typiskt svenskt.

  2. Tommy:
    5 mars, 2020

    Outokumpu gör lite som dom vill. I Avesta skriver vakten upp personnummer när man skall in och lossa sitt gods. Ifrågasätter man dom får man inte komma in och lossa men dom är stora så dom gör som dom vill. Likadant med coronaviruset säger du nej får du inte komma in på området. Dom gör som dom vill utan lagstöd hittar bara på en massa saker tänker inte något på GDPR eller indentitetstölder. Dom skiter i allt dom är stora.

Lästips:

Man som röker en joint.

Helgens joint kan kosta dig jobbet!

Arbetsrätt. Se upp! En joint i helgen kan kosta dig jobbet. Renhållaren Johnny fick sparken efter arbetsgivarens drogtest.

Transportarbetarens logga

Snålblåst kring provtagning i tält

Arbetsmiljö. Kyla och blåst gör arbetsmiljön allt sämre. På Gotland bemannar ägare till öns största taxibolag tälten där coronatester görs. I går möttes fack, personal och arbetsgivare för att diskutera problemen.

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.