Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Jerker Nilsson. Foto: Jan Lindkvist
Jerker Nilsson. Foto: Jan Lindkvist

– Det handlar om att hålla religiösa och politiska extremister borta från branschen. Ett år var det 50 personer som hindrades att jobba av Säpo, sa Transports Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakningsavtalet, till Transportarbetaren i maj i år.

Det handlade då om regeringens utredning med förslag på nya regler för ordningsvakter. Just förslaget om förändringar i bakgrundskontrollen väckte kritik. Utredaren föreslog att Säpo inte längre ska kontrollera alla anställda på bevakningsföretag, enligt det nuvarande kravet på medborgerlig pålitlighet. När det gäller skyddsvakterna kommer Säpokontrollerna att fortsätta. Transport vill ha kvar Säpokontroll av samtlig personal på bevakningsföretag .

Nu har ordningvaktsutredningen varit ute på remissrunda. Och parterna inom bevakning, Transportarbetareförbundet och Säkerhetsföretagen, har lämnat in ett gemensamt remissvar: ”Vi har en total samsyn. Den nya ordningsvaktslagen måste genomföras. Men regeringen måste samtidigt stoppa utredningens dåliga förslag om att avskaffa Säpo-kontrollerna för vissa medarbetare” säger Säkerhetsföretagens ordförande Joachim Källsholm i ett pressmeddelande.

Transports ordförande, Tommy Wreeth framhåller vikten av att Säpo fortsätter kontrollen: ”I dag kontrolleras samtliga medarbetare av Säpo och den ordningen vill vi behålla. Vi bedömer inte att det finns något politiskt stöd för konsekvenserna av utredningens förslag – att extremister skulle kunna arbeta med bevakning för kommuner och i företag. Förra gången justitiedepartementet utredde frågan stoppade dåvarande ministern Thomas Bodström förslaget, vi hoppas att regeringen gör likadant den här gången.”

Dagens Nyheter publicerade på tisdagen en debattartikel, med rubriken ”Slopad kontroll av vakter kan släppa igenom nazister” ,  undertecknad av både Wreeth och Källsholm. Där betonas att kontrollen av säkerhetsvakter måste skärpas – inte luckras upp.

Utredarens förslag om kompensatorisk granskning i polisens ”spaningsregister” är otillräckligt eftersom förslaget inte är en tvingande regel som dagens Säpo-granskning. Dessutom är förslaget orealistiskt så till vida att informationen i registret inte är enkelt ordnat och lättanvänt, heter det på DN Debatt.

Bevakningsbranschen, bland annat ordningsvakter, har de senaste åren fått ett utökat förtroende. Regeringen föreslår också ökad användning av ordningsvakter som del i kampen mot gängkriminalitet.

Ordningsvaktsutredningen innehåller också sådant som välkomnas av parterna inom bevakning. Bland annat förlängd utbildning, vilket länge efterfrågats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Karlsson:
    12 oktober, 2021

    Det är helt otroligt, jag blev kollad av Polis, Säpo och någon mer myndighet. Min arbetsuppgift var att hämta avfall på en militär anläggning. Men släppa ut vakter hur som helst det vill de göra. Soporna är viktigare än människor, pengarna styr.

Lästips:

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.