Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Jerker Nilsson. Foto: Jan Lindkvist
Jerker Nilsson. Foto: Jan Lindkvist

– Det handlar om att hålla religiösa och politiska extremister borta från branschen. Ett år var det 50 personer som hindrades att jobba av Säpo, sa Transports Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakningsavtalet, till Transportarbetaren i maj i år.

Det handlade då om regeringens utredning med förslag på nya regler för ordningsvakter. Just förslaget om förändringar i bakgrundskontrollen väckte kritik. Utredaren föreslog att Säpo inte längre ska kontrollera alla anställda på bevakningsföretag, enligt det nuvarande kravet på medborgerlig pålitlighet. När det gäller skyddsvakterna kommer Säpokontrollerna att fortsätta. Transport vill ha kvar Säpokontroll av samtlig personal på bevakningsföretag .

Nu har ordningvaktsutredningen varit ute på remissrunda. Och parterna inom bevakning, Transportarbetareförbundet och Säkerhetsföretagen, har lämnat in ett gemensamt remissvar: ”Vi har en total samsyn. Den nya ordningsvaktslagen måste genomföras. Men regeringen måste samtidigt stoppa utredningens dåliga förslag om att avskaffa Säpo-kontrollerna för vissa medarbetare” säger Säkerhetsföretagens ordförande Joachim Källsholm i ett pressmeddelande.

Transports ordförande, Tommy Wreeth framhåller vikten av att Säpo fortsätter kontrollen: ”I dag kontrolleras samtliga medarbetare av Säpo och den ordningen vill vi behålla. Vi bedömer inte att det finns något politiskt stöd för konsekvenserna av utredningens förslag – att extremister skulle kunna arbeta med bevakning för kommuner och i företag. Förra gången justitiedepartementet utredde frågan stoppade dåvarande ministern Thomas Bodström förslaget, vi hoppas att regeringen gör likadant den här gången.”

Dagens Nyheter publicerade på tisdagen en debattartikel, med rubriken ”Slopad kontroll av vakter kan släppa igenom nazister” ,  undertecknad av både Wreeth och Källsholm. Där betonas att kontrollen av säkerhetsvakter måste skärpas – inte luckras upp.

Utredarens förslag om kompensatorisk granskning i polisens ”spaningsregister” är otillräckligt eftersom förslaget inte är en tvingande regel som dagens Säpo-granskning. Dessutom är förslaget orealistiskt så till vida att informationen i registret inte är enkelt ordnat och lättanvänt, heter det på DN Debatt.

Bevakningsbranschen, bland annat ordningsvakter, har de senaste åren fått ett utökat förtroende. Regeringen föreslår också ökad användning av ordningsvakter som del i kampen mot gängkriminalitet.

Ordningsvaktsutredningen innehåller också sådant som välkomnas av parterna inom bevakning. Bland annat förlängd utbildning, vilket länge efterfrågats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Karlsson:
    12 oktober, 2021

    Det är helt otroligt, jag blev kollad av Polis, Säpo och någon mer myndighet. Min arbetsuppgift var att hämta avfall på en militär anläggning. Men släppa ut vakter hur som helst det vill de göra. Soporna är viktigare än människor, pengarna styr.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

Transportarbetarens logga

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.