Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Jerker Nilsson. Foto: Jan Lindkvist
Jerker Nilsson. Foto: Jan Lindkvist

– Det handlar om att hålla religiösa och politiska extremister borta från branschen. Ett år var det 50 personer som hindrades att jobba av Säpo, sa Transports Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakningsavtalet, till Transportarbetaren i maj i år.

Det handlade då om regeringens utredning med förslag på nya regler för ordningsvakter. Just förslaget om förändringar i bakgrundskontrollen väckte kritik. Utredaren föreslog att Säpo inte längre ska kontrollera alla anställda på bevakningsföretag, enligt det nuvarande kravet på medborgerlig pålitlighet. När det gäller skyddsvakterna kommer Säpokontrollerna att fortsätta. Transport vill ha kvar Säpokontroll av samtlig personal på bevakningsföretag .

Nu har ordningvaktsutredningen varit ute på remissrunda. Och parterna inom bevakning, Transportarbetareförbundet och Säkerhetsföretagen, har lämnat in ett gemensamt remissvar: ”Vi har en total samsyn. Den nya ordningsvaktslagen måste genomföras. Men regeringen måste samtidigt stoppa utredningens dåliga förslag om att avskaffa Säpo-kontrollerna för vissa medarbetare” säger Säkerhetsföretagens ordförande Joachim Källsholm i ett pressmeddelande.

Transports ordförande, Tommy Wreeth framhåller vikten av att Säpo fortsätter kontrollen: ”I dag kontrolleras samtliga medarbetare av Säpo och den ordningen vill vi behålla. Vi bedömer inte att det finns något politiskt stöd för konsekvenserna av utredningens förslag – att extremister skulle kunna arbeta med bevakning för kommuner och i företag. Förra gången justitiedepartementet utredde frågan stoppade dåvarande ministern Thomas Bodström förslaget, vi hoppas att regeringen gör likadant den här gången.”

Dagens Nyheter publicerade på tisdagen en debattartikel, med rubriken ”Slopad kontroll av vakter kan släppa igenom nazister” ,  undertecknad av både Wreeth och Källsholm. Där betonas att kontrollen av säkerhetsvakter måste skärpas – inte luckras upp.

Utredarens förslag om kompensatorisk granskning i polisens ”spaningsregister” är otillräckligt eftersom förslaget inte är en tvingande regel som dagens Säpo-granskning. Dessutom är förslaget orealistiskt så till vida att informationen i registret inte är enkelt ordnat och lättanvänt, heter det på DN Debatt.

Bevakningsbranschen, bland annat ordningsvakter, har de senaste åren fått ett utökat förtroende. Regeringen föreslår också ökad användning av ordningsvakter som del i kampen mot gängkriminalitet.

Ordningsvaktsutredningen innehåller också sådant som välkomnas av parterna inom bevakning. Bland annat förlängd utbildning, vilket länge efterfrågats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Karlsson:
    12 oktober, 2021

    Det är helt otroligt, jag blev kollad av Polis, Säpo och någon mer myndighet. Min arbetsuppgift var att hämta avfall på en militär anläggning. Men släppa ut vakter hur som helst det vill de göra. Soporna är viktigare än människor, pengarna styr.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Chaufförsbrist och ellastbilar

Ordförandeord. Häromdagen träffade jag en åkare som provar en helt elektrisk tung lastbil. Han var uppe i Stockholm för att träffa energiminister Anders Ygeman och klaga på den bristfälliga laddinfrastrukturen och bristen på el, i framför allt södra Sverige.

Faksimil "Securitas förfalskade covidintyg"

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

Skyddsombudens dag

Skyddsombuden räddar liv

Arbetsmiljö. Den här veckan infaller Europeiska arbetsmiljöveckan. Den 27 oktober uppmärksammas särskilt de som har uppdraget att bevaka arbetsmiljön, uppmärksamma brister på jobbet, minska riskerna och rädda liv – de fackliga skyddsombuden.

Faksimil

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.