Close
Transports ståndpunkt är att ingen är skyldig att svara på frågor om man vaccinerat sig eller ej.
Close

Får arbetsgivare kräva vaccinering?

Arbetsrätt. Många frågor, inga eviga svar. Påbud och restriktioner ändras snabbt under den pågående pandemin. Transport har sammanställt vägledning när det gäller arbetsgivarens rätt att ställa krav på vaccinering eller uppvisande av covidpass.

Kan en arbetsgivare tvinga vissa med viktiga uppdrag, som många kundkontakter, att vaccinera sig? Eller säga nej till att anställa någon som inte vill vaccinera sig? Transportarbetareförbundet har fått en rad frågor om vad som egentligen gäller i ett anställningsförhållande för den som inte vill eller kan ta vaccin.

– Arbetsrättsligt är det helt oprövat. Därför har förbundet gjort en kortare utredning och sedan ett ställningstagande, för både anställda och arbetsgivare, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Han står tillsammans med förbundets avtalssekreterare, Peter Winstén, bakom ställningstagandet. Båda framhåller vikten av att arbetsgivaren fortsatt tar sitt ansvar vad gäller förebyggande åtgärder för att minska smittspridning. Sådant som att planera arbetet så att det går att hålla avstånd, ordna med skyddsutrustning och barriärskydd mellan förare och passagerare. Och genomför riskanalyser i verksamheten, tillsammans med skyddsombud!

Inte grund för uppsägning

Men en sak tycks klar: Det är inte uppsägningsgrundande att vägra ta vaccin mot covid. Det är en uppfattning som LO som helhet delar.

– Det är inte saklig grund för arbetsgivaren att säga upp någon för att han eller hon är ovaccinerad som enda skäl, vilket också arbetsgivarsidan klart säger, säger Peter Winstén.

Transport anser att utgångspunkten är att arbetsgivaren – eller kunden – inte kan ställa krav på vaccinering så länge svenska myndigheter inte gör det. Vidare att arbetsgivaren ska underlätta för alla anställda som vill ta covidvaccin, och att få göra det på betald arbetstid.

Men Transports ståndpunkt är också att ingen är skyldig att svara på frågor om man vaccinerat sig eller ej. Eller upprätta register över vaccinerade eller icke vaccinerade.

– Här är vi inne på känsliga personuppgifter. Också när det gäller covidpass handlar det om integritetsskydd. Vi anser att det går att kräva med syftet hos EU:s digitala covidpass, som gäller resor och inget annat, säger Martin Miljeteig.

Han påpekar att många har jobbat med dåligt skydd, eller inget skydd alls, under hela pandemin:

– Det finns många jättebra arbetsgivare, men tyvärr också alltför många som inte uppfyllt sitt arbetsmiljöansvar.

Transport betonar Folkhälsomyndighetens råd fortfarande gäller: Stanna hemma även om du bara känner dig lite sjuk, håll avstånd till andra, tvätta händerna ofta och testa dig vid symtom.

Även den som fått vaccin löper en liten risk att bli sjuk och smitta andra. Därför gäller råden även för den som är fullvaccinerad.

– Håll i, håll ut, säger Miljeteig.

Den som blir omplacerad, uppsagd eller får en varning av sin arbetsgivare för vägran att ta vaccin ska ta kontakt med en ombudsman på sin lokala avdelning inom Transport. Det är också lokalavdelningen som sedan utreder och eventuellt kallar till förhandling om det krävs. Problem? Förhandlingsstöd ges av Martin Miljeteig och Peter Winstén centralt på förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports ombudsman Niclas Sandström är kritisk till att Microsoft inte vill släppa in facket. Det gör det svårt att organisera medlemmar, anser han. Foto: Lilly Hallberg och Sylvia Krohn, NTF Gävleborg

Facket: Microsoft och Securitas ignorerar svensk lagstiftning

Bevakning. Extrem sekretess har länge hindrat skyddsombud att utföra sina uppdrag vid Microsofts serverhallar i Gävle. Det skapar också stora problem att organisera väktarna. Facket kommer helt enkelt inte in.

Claes Thim. Foto: Madeleine Thim

Allmän visstidsanställning måste avskaffas

Debatt. Visste ni att allmän visstidsanställning är den enda anställningsformen där arbetsgivare inte behöver motivera varför man anställer på det viset? Utan hen kan helt godtyckligt göra så för att hen känner för det.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Friskvård für alle

Krönika. Jag har en teori. Den är helt ovetenskaplig men den går ut på att ju mer friskvårdsbidrag en arbetsgivare erbjuder, desto mer värdesätter arbetsgivaren sina arbetstagare.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.