Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket driver principfall mot Foodora i AD

Arbetsrätt. Vem var egentligen matbudets arbetsgivare? På måndagen inleddes ett mål i Arbetsdomstolen där Transport stämmer Foodora. Facket hoppas på en dom som stärker anställningsskyddet för arbetare som jobbar för plattformsföretag.

Efter knappt ett år i Sverige fick matbudet jobb på Foodora i mars 2019. De första månaderna cyklade han men det var jobbigt och han bad om att få köra moped. Då blev han hänvisad till Paysalary.

Han jobbade vidare i nära två år. Fram till att han i juni 2021 åkte in till centrala Stockholm och försökte logga in i Foodoras app. Det gick inte. Han åkte då till Foodoras huvudkontor där han blev hänvisad till Paysalary och fick höra att Paysalary var hans arbetsgivare.

Helt klart är att Foodora hade avslutat kontraktet med Paysalary och matbudet hade blivit av med jobbet. Men varken Foodora eller Paysalary berättade det för honom. Han valde då att kontakta sitt fackförbund Transport.

Budföretaget Foodora anser att Paysalary är ett bemanningsföretag. Transport hävdar å andra sidan att Paysalary är ett rent löneadministrativt företag och att han därför jobbat för samma arbetsgivare i mer än två år och borde ha blivit tillsvidareanställd.

Måndagen den 10 oktober var den första dagen för huvudförhandling i Arbetsdomstolen.

Transport pekade på att matbudet inte haft någon kontakt med Paysalary, förutom när han fått lönespecifikation i slutet av varje månad. All arbetsledning och annan kontakt var med Foodora. Det var också Foodora som försett honom med de hjälpmedel som behövts för att utföra arbetet.

– Genom att stänga av honom från appen är det ett avsked utan saklig grund, sa Transports ombud Annett Olofsson, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd.

Transport har yrkat på 200 000 kronor i skadestånd.

Bägge sidor pekade på valda delar ur avtalet mellan Foodora och Paysalary. Och båda sidorna hittade formuleringar som talade för deras sak.

Transports ombud Annett Olofsson tog bland annat upp den ovanliga ordningen att Paysalary betalar ut lön först efter att de fått betalt av kundföretaget. Hon visade också på flera skillnader i upplägg mellan det Paysalary har och vad hon menade är vanligt i bemanningsbranschen.

Dessutom var det Foodora som hänvisade matbudet till Paysalary, som i sin tur inte hade någon anställningsintervju.

Fram till dess att matbudet blivit avstängd från appen skedde en av få interaktioner mellan honom och Paysalary när han fått ett digitalt anställningskontrakt på engelska som han signerade med bank-id. Han hade sin 14-åriga dotter till hjälp för att översätta texten från engelska till deras modersmål urdu.

Foodoras ombud Jens Tillqvist argumenterade att matbudets anställning upphörde när han skrivit på för Paysalary i mitten av 2019. Och att det tydligt framgår att Paysalary är ett bemanningsföretag för Foodora i kontaktat mellan företagen.

Tillqvist pekade också på att den stora merparten av alla Foodoras bud var och är anställda direkt i något av bolagets två bolag och att företaget utan problem klarar av att sköta löneadministrationen. Anledningen till att ett bemanningsföretag användes var att Foodora just börjat med motorburna leveranser och först behövde säkerställa vilka tillstånd och rutiner som krävdes innan de kunde utföra den typen av transporter i egen regi.

Matbudet vittnade med hjälp av tolk.

Transports ombud i rätten, riktad till matbudet: Sökte du jobb hos Paysalary?

– Nej, jag har aldrig haft kontakt med dem.

Vad var din uppfattning att Paysalary hade för roll?

– Det gällde bara för lön.

Foodoras HR-chef på logistikavdelningen vittnade å sin sida att bolaget anlitat Paysalary som bemanningsföretag.

Foodoras främst konkurrenter Wolt och Uber Eats anställer inga egna bud. Där hänvisas alla bud till bolag som liknar Paysalary. Transport ser fallet som en chans att prova arbetstagarbegreppet juridiskt och hoppas att domen ska ge arbetare som jobbar för plattformsföretag ett starkare anställningsskydd.

Foodora anställer de flesta av sina bud själva. Färre än en fjärdedel anställs i ett dotterbolag som har kollektivavtal. Under vittnesförhören framkom det att Foodoras dotterbolag utan kollektivavtal numera har 3300 bilbud anställda. Transportarbetaren har tidigare skrivit om deras anställningsvillkor här.

Ingen av parterna hade kallat Paysalary för att vittna i rätten. Huvudförhandlingen fortsätter onsdag den 12 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uberbud på, moped.

Plattformsarbetarnas villkor stärks i EU

Politik. EU:s nya regler för över fem miljoner plattformsarbetare är klara. Reglerna kan ge plattformsarbetarna en anställning och de rättigheter som följer med det.

Matbuds-mopeder

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Arbetsdomstolens entré

Svårt vinna om uppsägningar i AD

Arbetsrätt. I bara två av tio mål lyckades fackförbund framgångsrikt försvara medlemmar som sagts upp. Det visar en genomgång tidningen Lag & Avtal gjort av det senaste årets domar i Arbetsdomstolen.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.