Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket driver principfall mot Foodora i AD

Arbetsrätt. Vem var egentligen matbudets arbetsgivare? På måndagen inleddes ett mål i Arbetsdomstolen där Transport stämmer Foodora. Facket hoppas på en dom som stärker anställningsskyddet för arbetare som jobbar för plattformsföretag.

Efter knappt ett år i Sverige fick matbudet jobb på Foodora i mars 2019. De första månaderna cyklade han men det var jobbigt och han bad om att få köra moped. Då blev han hänvisad till Paysalary.

Han jobbade vidare i nära två år. Fram till att han i juni 2021 åkte in till centrala Stockholm och försökte logga in i Foodoras app. Det gick inte. Han åkte då till Foodoras huvudkontor där han blev hänvisad till Paysalary och fick höra att Paysalary var hans arbetsgivare.

Helt klart är att Foodora hade avslutat kontraktet med Paysalary och matbudet hade blivit av med jobbet. Men varken Foodora eller Paysalary berättade det för honom. Han valde då att kontakta sitt fackförbund Transport.

Budföretaget Foodora anser att Paysalary är ett bemanningsföretag. Transport hävdar å andra sidan att Paysalary är ett rent löneadministrativt företag och att han därför jobbat för samma arbetsgivare i mer än två år och borde ha blivit tillsvidareanställd.

Måndagen den 10 oktober var den första dagen för huvudförhandling i Arbetsdomstolen.

Transport pekade på att matbudet inte haft någon kontakt med Paysalary, förutom när han fått lönespecifikation i slutet av varje månad. All arbetsledning och annan kontakt var med Foodora. Det var också Foodora som försett honom med de hjälpmedel som behövts för att utföra arbetet.

– Genom att stänga av honom från appen är det ett avsked utan saklig grund, sa Transports ombud Annett Olofsson, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd.

Transport har yrkat på 200 000 kronor i skadestånd.

Bägge sidor pekade på valda delar ur avtalet mellan Foodora och Paysalary. Och båda sidorna hittade formuleringar som talade för deras sak.

Transports ombud Annett Olofsson tog bland annat upp den ovanliga ordningen att Paysalary betalar ut lön först efter att de fått betalt av kundföretaget. Hon visade också på flera skillnader i upplägg mellan det Paysalary har och vad hon menade är vanligt i bemanningsbranschen.

Dessutom var det Foodora som hänvisade matbudet till Paysalary, som i sin tur inte hade någon anställningsintervju.

Fram till dess att matbudet blivit avstängd från appen skedde en av få interaktioner mellan honom och Paysalary när han fått ett digitalt anställningskontrakt på engelska som han signerade med bank-id. Han hade sin 14-åriga dotter till hjälp för att översätta texten från engelska till deras modersmål urdu.

Foodoras ombud Jens Tillqvist argumenterade att matbudets anställning upphörde när han skrivit på för Paysalary i mitten av 2019. Och att det tydligt framgår att Paysalary är ett bemanningsföretag för Foodora i kontaktat mellan företagen.

Tillqvist pekade också på att den stora merparten av alla Foodoras bud var och är anställda direkt i något av bolagets två bolag och att företaget utan problem klarar av att sköta löneadministrationen. Anledningen till att ett bemanningsföretag användes var att Foodora just börjat med motorburna leveranser och först behövde säkerställa vilka tillstånd och rutiner som krävdes innan de kunde utföra den typen av transporter i egen regi.

Matbudet vittnade med hjälp av tolk.

Transports ombud i rätten, riktad till matbudet: Sökte du jobb hos Paysalary?

– Nej, jag har aldrig haft kontakt med dem.

Vad var din uppfattning att Paysalary hade för roll?

– Det gällde bara för lön.

Foodoras HR-chef på logistikavdelningen vittnade å sin sida att bolaget anlitat Paysalary som bemanningsföretag.

Foodoras främst konkurrenter Wolt och Uber Eats anställer inga egna bud. Där hänvisas alla bud till bolag som liknar Paysalary. Transport ser fallet som en chans att prova arbetstagarbegreppet juridiskt och hoppas att domen ska ge arbetare som jobbar för plattformsföretag ett starkare anställningsskydd.

Foodora anställer de flesta av sina bud själva. Färre än en fjärdedel anställs i ett dotterbolag som har kollektivavtal. Under vittnesförhören framkom det att Foodoras dotterbolag utan kollektivavtal numera har 3300 bilbud anställda. Transportarbetaren har tidigare skrivit om deras anställningsvillkor här.

Ingen av parterna hade kallat Paysalary för att vittna i rätten. Huvudförhandlingen fortsätter onsdag den 12 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Oklart vad nya EU-reglerna innebär för svenska gigarbetare

Gigarbetare. EU har förhandlat fram ett plattformsdirektiv. Oklart hur det påverkar den svenska arbetsmarknaden.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.