Facklig kritik mot förslag om tredelad rast för bussförare

Buss. EU-kommissionen föreslår nya regler för raster och vila för busschaufförer som kör beställningstrafik. Fack kritiskt.

I ett första förslag i en lååång lagstiftningsprocess föreslår EU-kommissionen ett antal ändringar av reglerna gällande kör- och vilotider för busschaufförer i beställningstrafik. Bland annat att det ska gå att skjuta upp dygnsvilan i upp till två timmar och att rasten ska gå att dela upp i tre kvartar.

Regeringen har nu samlat in remissvar från flera organisationer.

I Transportsstyrelsens remissvar konstateras att förslagen gör det teoretiskt möjligt för busschaufförer att köra 8 och 58 minuter med enbart en kvarts rast mellan två långa körperioder. Det är möjligt om föraren kör en minut och tar 15 minuters rast två gånger. Och sedan kör 4 timmar och 28 minuter, tar 15 minuters rast och slutligen kör 4 timmar och 30 minuter till.

Arbetsgivarorganisationen Bussföretagen ser inte att det kommer något negativt ur förslagen och anser att förarnas arbetsmiljö kommer att gynnas av ökad flexibilitet.

Kommunal organiserar majoriteten av landets busschaufförer. De är kritiska till förslaget och ser inga fördelar för arbetstagarna i de föreslagna regeländringarna och skriver så här i sitt remissvar:

”Kommunal anser att det inte finns något i förslaget som på något sätt främjar den enskilde arbetstagarens villkor, arbetsmiljö eller hälsa.”

Transport, som också organiserar busschaufförer, har inte skickat in något remissvar.

Remissvaren ska användas av regeringen som underlag i förhandlingarna i EU:s ministerråd. EU-parlamentet ska också ta fram egna förslag. Sedan ska parlamentet, ministerrådet och kommissionen förhandla fram slutgiltiga regler i en så kallad trialog.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Idriz:
    25 december, 2023

    Långa Ramtider dödar oss bussförare...Vi mår jätte dålig psykisk...Vi hinner inte återhämta,vi har inget fritid med familjen..vi hinner inte tränna heller Vilket är jätte vikitg för vår hälsa..90 % av bussförare är kraftiga övervikt..
    Ramtiden skulle va max 9 timmar!!!!

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

”Busskungen” levererar!

Davids krönika. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.