Taxistolpe
Close
Arkivbild. Taxiförare bryter mest mot hastighetsbegränsningar, enligt en mätning av försäkringsbolaget Folksam.
Close

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Våren och hösten 2024 mätte Folksam hastigheten bland yrkesförare vid mätplatser i sju områden i Sverige. Sammanlagt gjordes 14 520 mätningar. Flest överträdelser noterades på vägar med låg hastighetsgräns, över 50 procent körde fortare än vägskyltarna visade på 30- och 40-vägar.

”Mer i storstäderna”

Pea Olsson kör samhällsbetald trafik i Mora. Foto: Justina Öster
Pea Olsson kör samhällsbetald trafik i Mora. Foto: Justina Öster

Pea Olsson i Mora kör samhällsbetalda resor och känner inte igen sig i bilden av taxiförare som kör för fort:

– Jag kan tänka mig att det är lite mer så i storstäderna, men här är skolresor vår stora uppgift så hastigheterna sköter vi särskilt, inte minst vid skolor. Här uppe är det mer fotbollsmorsor och hantverkare som kör för fort.

Att hålla hastighetsbegränsningarna ingår i förarutbildningen, påpekar Pea Olsson.

– Vi är ju ansiktet utåt för företaget. Men ibland blir man mörkrädd när man möter annat folk på vägen.

Det händer att skolbussförarna får parkera sina fordon i vägen för att föräldrarna inte ska köra in på skolgården eller blockera utfarten, berättar hon.

– De ser inga andra barn än sina egna.

Känner du dig oskyldigt anklagad?

– Ja, men jag kan också förstå stackars taxichaufförer som kör på procentlön, att de måste jaga på för att tjäna pengar. Men det är inte värt att sätta sitt och andras liv på spel för det, säger Pea Olsson.

5,5 kilometer för fort

Totalt pekade Folksams mätningar på att drygt 40 procent av yrkesförarna trampade på gasen över hastighetsgränsen. I genomsnitt körde förarna 5,5 kilometer för fort vilket, enligt försäkringsbolaget, innebär en nästan 50 procent ökad risk för en olycka med svår personskada eller dödsfall som utgång.

Utanför skolor körde nästan hälften, 47 procent av de uppmätta fordonen, för fort, enligt undersökningen. Men där finns ett viktigt undantag, chaufförer vid ratten på tunga fordon var bättre på att hålla fartgränsen kring skolbarn, än på andra 30-skyltade vägar.

– Det är alarmerande att så många yrkesförare inte håller hastighetsgränserna, särskilt på vägar med låg hastighetsbegränsning där risken för att köra på oskyddade trafikanter är störst. Skulle alla hålla hastighetsgränserna skulle fler än 70 liv varje år kunna räddas i Sverige, säger Folksams forskningschef Anders Kullgren i ett pressmeddelande.

”Provisionslön stressar chaufförer”

Sett till branscherna placerade sig taxichaufförerna alltså i topp med flest överträdelser, 52 procent av de uppmätta fordonen höll inte angiven begränsning. Det kan jämföras med bussförarna som med 32 procent överträdelser ändå visade sig bäst på att hålla hastigheterna.

Färdtjänstförare Lars Erik Kvick kör i Hälsingland. Foto: Justina Öster

Färdtjänstförare Lars Erik Kvick kör i Hälsingland och utgår från Söderhamn. Han tror också att provisionslön, procentbetalning på inkört belopp, i stället för månadslön bidrar till högre fart bland taxiförarna.

– De är stressade och jobbar långa arbetsdagar, så det kan säkert gå fort mellan kunderna för att de ska hinna köra så många som möjligt under sina pass. I min region jobbar många i bolag som inte ens har kollektivavtal, säger han.

Brukar du själv hålla fartgränserna?

– I mesta möjliga mån, säger Lars Erik Kvick.

Bevakningsbolag och budbilar

Folksam kollade upp ytterligare branscher och konstaterar att bland annat bevakningsbolag och budbilsförare inte heller var särskilt bra på att lätta på gasen. Även där visar mätningarna att närmare hälften av fordonen körde för fort.

På mätplatserna utanför skolor upptäckte försäkringsbolaget en stor skillnad när det gällde att hålla hastighetsbegränsningarna.

– På vägar med fartgupp, upphöjda övergångsställen, avsmalningar och liknande var överträdelserna 16 procent, att jämföra med 53 procent på vägar utan. Det visar att den typen av åtgärder påverkar hastighetsefterlevnaden avsevärt, säger Anders Kullgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

”Busskungen” levererar!

Davids krönika. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Jenny Lundström (MP) & Joel Gohari Moghadam (S), Region Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.