
Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning
Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.
Våren och hösten 2024 mätte Folksam hastigheten bland yrkesförare vid mätplatser i sju områden i Sverige. Sammanlagt gjordes 14 520 mätningar. Flest överträdelser noterades på vägar med låg hastighetsgräns, över 50 procent körde fortare än vägskyltarna visade på 30- och 40-vägar.
”Mer i storstäderna”

Pea Olsson i Mora kör samhällsbetalda resor och känner inte igen sig i bilden av taxiförare som kör för fort:
– Jag kan tänka mig att det är lite mer så i storstäderna, men här är skolresor vår stora uppgift så hastigheterna sköter vi särskilt, inte minst vid skolor. Här uppe är det mer fotbollsmorsor och hantverkare som kör för fort.
Att hålla hastighetsbegränsningarna ingår i förarutbildningen, påpekar Pea Olsson.
– Vi är ju ansiktet utåt för företaget. Men ibland blir man mörkrädd när man möter annat folk på vägen.
Det händer att skolbussförarna får parkera sina fordon i vägen för att föräldrarna inte ska köra in på skolgården eller blockera utfarten, berättar hon.
– De ser inga andra barn än sina egna.
Känner du dig oskyldigt anklagad?
– Ja, men jag kan också förstå stackars taxichaufförer som kör på procentlön, att de måste jaga på för att tjäna pengar. Men det är inte värt att sätta sitt och andras liv på spel för det, säger Pea Olsson.
5,5 kilometer för fort
Totalt pekade Folksams mätningar på att drygt 40 procent av yrkesförarna trampade på gasen över hastighetsgränsen. I genomsnitt körde förarna 5,5 kilometer för fort vilket, enligt försäkringsbolaget, innebär en nästan 50 procent ökad risk för en olycka med svår personskada eller dödsfall som utgång.
Utanför skolor körde nästan hälften, 47 procent av de uppmätta fordonen, för fort, enligt undersökningen. Men där finns ett viktigt undantag, chaufförer vid ratten på tunga fordon var bättre på att hålla fartgränsen kring skolbarn, än på andra 30-skyltade vägar.
– Det är alarmerande att så många yrkesförare inte håller hastighetsgränserna, särskilt på vägar med låg hastighetsbegränsning där risken för att köra på oskyddade trafikanter är störst. Skulle alla hålla hastighetsgränserna skulle fler än 70 liv varje år kunna räddas i Sverige, säger Folksams forskningschef Anders Kullgren i ett pressmeddelande.
”Provisionslön stressar chaufförer”
Sett till branscherna placerade sig taxichaufförerna alltså i topp med flest överträdelser, 52 procent av de uppmätta fordonen höll inte angiven begränsning. Det kan jämföras med bussförarna som med 32 procent överträdelser ändå visade sig bäst på att hålla hastigheterna.

Färdtjänstförare Lars Erik Kvick kör i Hälsingland och utgår från Söderhamn. Han tror också att provisionslön, procentbetalning på inkört belopp, i stället för månadslön bidrar till högre fart bland taxiförarna.
– De är stressade och jobbar långa arbetsdagar, så det kan säkert gå fort mellan kunderna för att de ska hinna köra så många som möjligt under sina pass. I min region jobbar många i bolag som inte ens har kollektivavtal, säger han.
Brukar du själv hålla fartgränserna?
– I mesta möjliga mån, säger Lars Erik Kvick.
Bevakningsbolag och budbilar
Folksam kollade upp ytterligare branscher och konstaterar att bland annat bevakningsbolag och budbilsförare inte heller var särskilt bra på att lätta på gasen. Även där visar mätningarna att närmare hälften av fordonen körde för fort.
På mätplatserna utanför skolor upptäckte försäkringsbolaget en stor skillnad när det gällde att hålla hastighetsbegränsningarna.
– På vägar med fartgupp, upphöjda övergångsställen, avsmalningar och liknande var överträdelserna 16 procent, att jämföra med 53 procent på vägar utan. Det visar att den typen av åtgärder påverkar hastighetsefterlevnaden avsevärt, säger Anders Kullgren.