Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Den 1 januari i år hade Svenska Transportarbetareförbundet 54 386 medlemmar. Det är en minskning med över 700 personer under 2021. Bland medlemmarna är omkring 7 000 pensionärer och 600 elever.

De siffrorna har legat relativt konstant under perioden, också sett till de tre första månaderna i år. I mitten av april i år var medlemssiffran totalt 54 401 personer.

Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

– Läget är bekymmersamt, men vi blundar inte för problemen. Vi har haft en intern diskussion och jag tycker förbundsstyrelsen agerar klokt, säger Lars Mikaelsson, Transports vice ordförande och förbundssekreterare.

– Det är först nu, när covidrestriktionerna släppt, som vi kan komma ut och ta tag i arbetet med medlemsvärvning på allvar.

Besöker avdelningar

Förbundsstyrelsens intention är att skapa en bild av hur avdelningarna arbetar långsiktigt och strategiskt med medlemsutveckling. Som ett led i det får samtliga Transports avdelningar besök från förbundsstyrelsen. Det handlar inte om något slags kontroll utan möjlighet till stöd utifrån de olika avdelningarnas skilda förutsättningar – och att få in idéer att sprida i organisationen, betonar Lars Mikaelsson.

– Jag tror att det finns många bra arbetssätt att ta med. Och vi är inte alls dåliga på att värva nya medlemmar. Förra året fick vi i förbundet 6 200 nya, trots covid. Men sedan var det fler som gick ur, i samband med pension, säger han.

Transport är inte ensamma om att ha tappat medlemmar under pandemin, tvärtom. Bland LO:s förbund är Transport det förbund som tappat minst medlemmar. Men det är inget att slå sig till ro med, enligt Lars Mikaelsson:

– Och vi kan inte vänta med att starta arbetet tills efter kongressen.

”Utbildningsskuld”

Uppföljningsmötena med avdelningarna är också viktiga inför kommande budgetarbete. Att förbundet har klarat att hålla budgeten de senaste åren har till stor del en tråkig förklaring: Inställda resor, konferenser och utbildningar under pandemin minskade kostnaderna.

– Att spara sig ur situationen tror jag inte alls på. Vi har en stor utbildningsskuld som skapats under två år, säger Lars Mikaelsson.

– Och det är viktigt att få utbildning som ny medlem, också för att se vad medlemsavgiften går till. Vi måste ha något att erbjuda! Startpunkter och avtalspunkter lokalt är jättebra. Kontakta din lokala avdelning om du är intresserad!

Även om ett stort arbete gjorts för att kunna genomföra utbildningar digitalt, med lyckat resultat, är det stor skillnad i omfattning jämfört med före pandemin. Vilket påverkat medlemsutvecklingen negativt, enligt Transports förbundssekreterare. Men nu är det alltså hög tid att vända utvecklingen – ett stort och starkt förbund är viktigt, inte minst inför kommande avtalsrörelse.

– Det är dags att kavla upp ärmarna och börja arbetet. Det finns potential att värva fler medlemmar, säger Lars Mikaelsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.