Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

– Arbetstidsförkortning efterfrågas mer generellt, inte bara av dem som jobbar natt. Det är inte så konstigt om du har ett stressigt jobb och stressar även socialt. Vi har fått ett 24-timmarssamhälle och på vissa terminaler vill arbetarna hellre ha mer ledig tid än lönehöjning, särskilt de som jobbar mycket natt, säger avtalssekreterare Peter Winstén.

Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

Han var tidigare hamnarbetare, jobbade både dag- och nattskift och vet hur påfrestande det är.

– Vetenskapliga studier visar att växlingen mellan dag och natt kan slita ännu mer än ständigt nattarbete.

Kalla handen

I senaste avtalsförhandlingen togs frågan upp av flygteknikerna som ville växla sitt semesterlönetillägg mot mer ledighet. Men arbetsgivarna i Svenska Flygbranschen gav kalla handen.

– Flyget var hårt drabbat av pandemin och arbetsgivarnas svarade att ”de lösningarna finns inte i huset”. Svenskt Näringslivs hus alltså.

Något svar på varför fick Transport inte.

Kommunal har däremot infört att anställda kan avstå semesterlönetillägg och få några extra semesterdagar i stället, berättar Winstén.

Återhämtning

Att tempot drivits upp i arbetslivet talar också för att människor behöver mer tid för återhämtning, resonerar Winstén.

– Men vi sitter inte här på förbundskontoret och formulerar avtalskrav. Vilka frågor som medlemmarna vill driva tas upp och diskuteras i avtalsråden för de olika avtalen.

Vad gör den som vill ha ett ord med i laget?

– Engagerar sig i sin lokalavdelning. Det är de som utser representanter till de olika avtalsråden.

Kan du tänka dig att lyfta kravet på kortare arbetstid för nattarbetare?

– På avtalsråden kan man alltid ta upp hur man gör på andra avtal och det är aldrig fel att titta på hur andra fackförbund gör. Högst personligen skulle jag prioritera tid och högre pensionsavsättningar eftersom jag kommit upp i åren, säger Peter Winstén.

Pensioner

Pensionstillskott var aktuellt i senaste avtalsrörelsen. Både tid och pensionsavsättningar kommer nog att diskuteras i nästa eftersom pensionsåldern nu höjs successivt, spår han.

– Flera kongresser har antagit att Transport ska verka för 30 timmars arbetsvecka och det lär komma upp igen vid nästa, 2022.

Samma höst är det dags för avtalsråden att samlas igen, förhoppningsvis fysiskt utan pandemi.

Ledig tid eller pengar är alltid en balansgång, konstaterar Peter Winstén.

– Många arbetare har inte så höga löner. Är pengarna slut vid månadsskiftet är varje extra krona viktig. Försök med minskad arbetstid och bibehållen lön har gjorts på bilföretaget Toyota. Det visade sig att arbetarna producerar lika mycket på sex som åtta timmar, säger han.

– Du orkar inte prestera hela tiden när tempot är högt.

Individuellt val

Winstén förordar ett system där anställda kan välja mellan tid och pengar. Att tillfredsställa alla, i olika faser av livet, med en enda lösning är svårt.

– Individuella val borde inte vara alltför besvärligt för arbetsgivare att införa, anser Peter Winstén.

Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster
Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster

Förbundsordförande Tommy Wreeth jobbade förr som terminalarbetare.

– Metall har satsat långsiktigt på arbetstidsförkortning och avstått löneutrymme till det. Jag tror vi måste vara beredda att göra det också för att folk ska orka med både familjeliv och jobb i dagens tempo, säger han.

Kortare arbetstid

Arbetstidsförkortning togs upp vid terminalarnas senaste avtalsråd.

– Sedan gick det väldigt fort i de konkreta förhandlingarna. De kom ändå att handla mycket om pengar. Men jag förväntar mig att tid kommer att tas upp igen, även på fler avtal.

Ångrar du att Transport inte gjort som IF Metall och förhandlat fram 34 timmarsvecka?

– Det är en jättesvår fråga. Ordföranden bestämmer ju inte, varken jag eller tidigare. Ska vi börja korta ner arbetstiden så kommer vi att behöva ett par avtalsrörelser. Det lär knappast bli 34 timmars arbetstid i ett första steg, kanske kan vi lyckas med 38 först och sedan ta nästa steg. Men det skulle i så fall kosta i mindre löneökningar. Allt handlar om prioritering.

Komptiden i Transportavtalet är inte så stor, medger Wreeth. Ändå ökade den successivt i tre steg från 0,3 till 0,6 och till slut en minut för jobb mellan klockan 22 och 06.

”Gick på knäna”

Att mer ledighet inom flyget stötte på patrull hänvisar ordföranden till att ”flygbranschen gick på knäna”.

– Vi vet inte men kan alltid hoppas att läget är bättre nästa gång. Att växla semestertillägg mot mer ledig tid kostar egentligen inte arbetsgivaren någonting. Det är en win-win-situation. Arbetsgivaren får mer harmoni på arbetsplatsen och en bättre, mer utvilad personal, säger Tommy Wreeth.

Transportarbetaren har sökt paraplyorganisationen Transportföretagen, där Svenska Flygbranschen och Biltrafikens Arbetsgivareförbund ingår, för att fråga om arbetsgivarnas inställning till mer ledig tid framför lönehöjning. Men avtalsansvariga Annika Nordin ”avböjer intervju” genom pressansvariga Håkan Filipsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart karlsson:
    16 oktober, 2021

    Jag tycker det tyvärr är lite dåligt av Transport att man ibland är i typ startgroparna med detta då man i Metall har haft 34 timmars arbetsvecka för nattarbetare i minst 25 år. Jag jobbade på Ericsson i Kumla i så mitten på 90-talet och redan då var det 34 timmars arbetsvecka.
    Vill också påpeka att vi som jobbade natt INTE hade lägre månadslön än dom som jobbade dag och 40 timmar. Det vi förlorade var bara lite ob så jag tycker det blir fel när ni säger att Metall har avstått lön för kortare arbetstid för nattarbetare.
    Mvh
    Lennart i reportaget

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Transport har lämnat in sitt nej till LO:s lönekrav

Avtal 2023. Transport ställer sig utanför LO:s siffersatta lönekrav inför nästa års avtalsförhandlingar.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.