Close
”Nattarbete påverkar din biologiska klocka. Sover jag nio, tio timmar ­efter nattpasset fungerar det för mig”, säger Lennart ”Skalis” Karlsson. Efter nattpasset kör han hem och äter frukost, tittar på lite tv-sport och lägger sig.
Close

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Lennart ”Skalis” Karlsson parkerar bilen utanför Närke Frakt i ett industriområde i Örebro. Parkeringen är öde, gatlyktorna spiller gult ljus i asfalten. Han kommer från lägenheten i Kumla och jobbar ständig natt, klockan 22 till 07, söndag till fredag. 

Lennart är inte missnöjd med Transport. Facket gör ett jättebra jobb, tycker han, men han vill gärna ”väcka” fler transportare om villkoren för nattjobbare.

– Jag tror inte så många känner till att det är så stor skillnad mellan Transports och IF Metalls avtal. När jag pratar med andra säger de: Det är väl samma? Inte? Aj, vad fan! 

Terminalarbetarnas villkor regleras i Transportavtalet mellan Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det senaste tecknades den 1 november 2020 och löper fram till den 1 mars 2023. Där står att Lennart och kollegorna med kollektivavtal på landets terminaler har rätt till en minuts kompensation för allt nattarbete mellan klockan 22 och 06. 

Med borträkning av semester, raster och eventuellt tillskott av lite övertid ger det omkring 30 timmar per år. Eller i runda slängar tre, fyra dagars extra semester. Pengarna samlas i en kompbank och arbetsgivare och anställda ska sedan komma överens om hur ledigheten ska tas ut.

Lite ”fjuttigt” för nattarbete som sliter hårt på kroppen och innebär att man offrar mycket av sitt sociala liv, tycker Lennart. 

– Jag vill att Transport ska jobba för en rejäl arbetstidsförkortning för oss som enbart jobbar natt i kommande avtalsförhandlingar.

Lennart kallar sin helg ”enormt kort”. På fredag morgon klockan 07 går han av passet och behöver sova en god bit av dagen. Bara lördagen är helledig och på söndagen behöver han sova länge för att orka gå på nattpasset igen klockan 22.

– Många förstår inte hur jobbigt det är att arbeta natt. Att vi inte får mer komp än några få minuter per pass känns konstigt. Andra säger också att de kan strunta i lönehöjningar, att de hellre vill ha mer ledig tid. Men det är särskilt viktigt för oss ständiga nattarbetare.

Jämförelsen med IF Metall gör 60-åriga Lennart eftersom han tidigare var ”metallare” och packade telefoner på Ericsson. Han övergick sen till att köra lastbil, men bytte till terminal för fyra och ett halvt år sedan efter en synförändring som kostade honom C-kortet. 

– På Ericsson gick jag på måndag kväll klockan 22 och av klockan 07 fredag morgon. Då var jag ledig hela lördagen och söndagen. Jämför det med Transports 40 timmar!

På Ericssontiden var Lennart gift och hade två småbarn så det var ändå tufft. Han kände sig skuldmedveten om frun städade medan han sov, gick som i dvala av trötthet. Nu lever han själv och har lättare att sova på dagtid, helst nio, tio timmar på vardagar. I helgerna blir det mindre om Lennart ska hinna träffa vänner. Tandläkar- och bankbesök får klaras av på fredagar.

– Jag fick lära mig att du måste sova mer om du jobbar natt, en sovtimme på dagen ger inte lika bra återhämtning som en nattimme. Du går emot den biologiska klockan.

Folk kan förstås tycka att den som valt att jobba natt får stå sitt kast. Men när Lennart började på terminal fanns det bara nattpass att erbjuda. Han var inte glad, men upptäckte efter en månad att det funkade bra. På ett sätt är nätterna lugnare. Folk springer inte fram och tillbaka och arbetet är mer uppstyrt tycker Lennart.

– Det kan bli stressigt på natten också när mycket gods kommer på en gång, fast det är en annan sorts stress. Dagtid är huset fullt men på natten är vi bara två.

Skulle du nappa om du fick byta till dagarbete?

– Jag skulle fundera på det men… just nu stannar jag nog hellre kvar på natten. Killen jag jobbar med och jag går så bra ihop.

Kan du tänka dig att själv engagera dig fackligt och driva frågan?

– Det är svårt eftersom jag jobbar natt. Möten sker ofta dagtid och då måste jag ge upp min sömn. Men jag har alltid varit med i facket.

En färsk rapport från Arbetsmiljöverket beskriver ökad ohälsa på landets arbetsplatser. Var tredje sysselsatt upplever hälsoproblem. Trötthet och värk i kroppen är de vanligast. Orsakerna är framför allt hög arbetsbelastning, påfrestande arbetsställningar och långvarigt stillasittande. Kvinnor i kommuner och regioner är särskilt utsatta.

– För mig är det mest trötthet. Jag känner av axlarna lite fast annars har jag klarat mig bra. För några år sedan fick jag kraftig hjärtsvikt, men nu fungerar medicinen bra. Jag har högt blodtryck, äter blodförtunnande och insulintabletter för diabetes typ 2.

För att må bättre har Lennart lagt om kosten. Smågodis är utbytt mot fibrer i bröd och pasta och vitt socker bannlyst. Han har gått ner 14 kilo på fyra månader, tänker som längst jobba till 65 år.

Arbetsbelastningen är inte för hög, men Lennart har inte för lite jobb heller. Ytterst hoppas han på ny lagstiftning som begränsar tiden för allt nattarbete.

– I den perfekta världen får vi en arbetstidslag som minskar arbetstiden på natten, hoppas Lennart.

Han pekar på vägarbetstidslagen med starkare reglering för yrkesförare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jessica:
    1 oktober, 2021

    Jag jobbar som väktare ständig natt och trivs med det. Men som i artikeln ovan instämmer jag att det är på tok för många timmar i månaden vi måste göra i jämförelse med andra yrkesgrupper som jobbar ständig natt. Det görs alldeles för lite för att förbättra för nattarbetare. Vi har 8 timmars arbetstidsförkortning i månaden, vilket inte ens är ett pass mindre än någon som jobbar dag.
    Jag jobbar gärna 12 timmars nätter, men färre pass per månad.

  2. stevO:
    30 september, 2021

    Detta är ju inget nytt, att IF Metall har bättre avtal.
    Dom har mer i OB, ATF för alla även om du bara jobbar dag.

    När det kommer till nattarbete, då är det nog värre för väktare. Dom jobbar antingen ständig dag eller ständig natt. Och då är det nästan uteslutande 12-13 timmar. Tänk dig att jobba 1800-0600, 5 dagar i sträck. Det är 60 timmar, på 5 dagar.

Lästips:

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.