Close
ETF:s president Frank Moreels står som nummer sex från vänster. Tommy Wreeth, ordförande i Transport, är tvåa från höger.
Close

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

– Vi är vana att se Ikea som ett företag som bryr sig om hållbarhet och om bra relationer och villkor för de anställda. Ikea har gott rykte. Men när vi tittar på företagets logistikkedja jobbar de med underentreprenörer där förhållandena är helt oacceptabla, säger Frank Moreels, ordförande i det belgiska transportfacket och även för hela Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF).

På torsdagen samlades ett 15-tal fackliga representanter från mer än ett halvdussin länder på Transports förbundskontor. Målet är att lägga upp en ny strategi mot Ikea.

Frank Moreels säger:

– Vi vill att Ikea tar ansvar och lever upp till samma minimikrav, för alla som jobbar för koncernen. Det gäller även för transporterna. Tyvärr ser vi ur chaufförer utnyttjas, ibland av företagare som är rena gangsters.

I vilka länder är problemen störst?

– Situationen är densamma över hela Europa, även i Sverige, säger Frank Moreels. I Belgien, exempelvis, jobbar Ikea med seriösa åkerier för de inhemska transporterna.

– Men för de internationella, från Belgien till andra länder, anlitar företaget många åkerier med förare från östra Europa. Förare som får låga löner och inga riktiga anställningskontrakt. Vi vill att Ikea samarbetar med oss för att tackla de här problemen.

Frank Moreels förtydligar att Ikea måste leva upp till minimikraven, för anställda i alla led i transportkedjan:

– De kan göra det! Om de vill. Vi har samlat ihop mycket bevismaterial på fusket, det kan vi dela med oss av till Ikea.

Facket har tidigare drivit en kampanj mot Ikea kring oseriösa transporter. Ledde det någon vart? Och har det kommit ett bakslag nu?

Transports ordförande Tommy Wreeth säger:

– Vi har haft möte på möte med Ikea, och massor av diskussioner. Men det blev mest snack. Ikea sa sig vara medvetna om problemen bland underentreprenörerna. Fast de ville inte dela med sig av informationen till oss.

EU har nyligen beslutat om skärpta regler kring godstransporter på väg. Tommy Wreeth ser nya möjligheter att förmå Ikea att tänka om.

– Danskarna har infört en ny modell, med striktare kontroller. Det är också intressant . Vi borde kunna ta ytterligare ett steg för att sätta press på Ikea. Tidigare har företaget försvarat sig med att man skulle vilja strama upp, men att EU:s regelverk är så luddigt och svårt att tillämpa.

– Vi säger: ”Vi kan hjälpa er att göra rätt. Fast då måste ni också dela med er av information om transportföretagen ni anlitar.”

Wreeth betonar att han är mycket nöjd med torsdagens möte. ETF:s president Frank Moreels håller med:

– Det är viktigt att vi på den fackliga sidan är beredda att jobba tillsammans över gränserna. Problemen vi ser inom Ikea är desamma i alla länder. Ett enskilt land kan inte få rätsida på det.

Frank Moreels konstaterar att missförhållandena inte inskränker sig till Europa. Liknande vittnesmål finns från andra delar av världen. Han är ändå hoppfull.

– Diagnosen är god, tycker jag. Låt oss diskutera problemen öppet och globalt. Det här är en inbjudan till Ikea. Att komma och delta i konstruktiva diskussioner, för att få stopp på lönedumpningen. Och den här gången vill vi se resultat.

Vid dagens fackliga möte enades deltagarna om att gå vidare med målet att dra i gång en ny kampanj mot Ikea.

Transportarbetaren har sökt Ikea för en kommentar och fått följande skriftliga svar:

”Vi känner inte igen den bild av IKEA som målas upp och är därför förvånade över den negativa formuleringen. Arbetsvillkoren för chaufförer som kör vårt gods är en högt prioriterad fråga inom IKEA.  

 Vi har länge arbetat tillsammans med våra transportörer, fackförbunden och andra viktiga aktörer för att bidra till en förbättrad arbetsmiljö. Vi tror på samverkan och dialog som bygger på varandras goda intentioner att hitta nya lösningar.

Under de senaste åren har IKEA implementerat en rad initiativ och åtgärder. Här är några exempel:

  • Vi tillåter endast att de transportörer vi anlitar använder ett lager av underleverantörer. Detta gör vi för att säkerställa inblick och kontroll av att de krav vi ställer också efterlevs.
  • Vi accepterar inte transportupplägg som är baserade på cabotage.
  • Vi ökar hela tiden andelen intermodala transporter. Detta bidrar positivt till förarens arbetsförhållanden. Föraren kör kortare sträckor, vilket gör det lättare att få balans mellan arbetsliv och familjeliv.

Vi ser att det finns utmaningar inom transportbranschen i stort som påverkar förarnas arbetsförhållanden. Det behövs en tydlig och klar EU-lagstiftning och effektiva kontroller längs vägarna för att säkerställa att reglerna efterlevs. Tempot och belastningen på vägarna är idag hög och det behövs bättre rastplatser och faciliteter för chaufförerna. I dag råder det stor brist på chaufförer och det krävs att, vi alla tillsammans, arbetar för att göra yrket attraktivt.

Vi har stor respekt för Europas chaufförer och vi stödjer deras kamp för schysta villkor. Vi ser samarbete och flerpartssamtal som kritiska faktorer för att komma till rätta med problemen. Här bör samtalen ske tillsammans med olika aktörer, såsom transportköpare, transportörer och fackförbund.

Vi välkomnar en bredare dialog där IKEA och fackförbunden är naturliga parter tillsammans med andra.”

Margareta Lantz

Presschef på Ikea

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transportarbetarens logga

Europas flyg på katastrofens rand

Flyg. Över hälften av markpersonalen på Europas flygplatser är utan arbete, visar en kartläggning av Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF. Nu krävs statliga satsningar på flygplatserna och markpersonalen. Sektorn riskerar att slås i spillror om inget görs, hävdar facket.

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.