Close
ETF:s president Frank Moreels står som nummer sex från vänster. Tommy Wreeth, ordförande i Transport, är tvåa från höger.
Close

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

– Vi är vana att se Ikea som ett företag som bryr sig om hållbarhet och om bra relationer och villkor för de anställda. Ikea har gott rykte. Men när vi tittar på företagets logistikkedja jobbar de med underentreprenörer där förhållandena är helt oacceptabla, säger Frank Moreels, ordförande i det belgiska transportfacket och även för hela Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF).

På torsdagen samlades ett 15-tal fackliga representanter från mer än ett halvdussin länder på Transports förbundskontor. Målet är att lägga upp en ny strategi mot Ikea.

Frank Moreels säger:

– Vi vill att Ikea tar ansvar och lever upp till samma minimikrav, för alla som jobbar för koncernen. Det gäller även för transporterna. Tyvärr ser vi ur chaufförer utnyttjas, ibland av företagare som är rena gangsters.

I vilka länder är problemen störst?

– Situationen är densamma över hela Europa, även i Sverige, säger Frank Moreels. I Belgien, exempelvis, jobbar Ikea med seriösa åkerier för de inhemska transporterna.

– Men för de internationella, från Belgien till andra länder, anlitar företaget många åkerier med förare från östra Europa. Förare som får låga löner och inga riktiga anställningskontrakt. Vi vill att Ikea samarbetar med oss för att tackla de här problemen.

Frank Moreels förtydligar att Ikea måste leva upp till minimikraven, för anställda i alla led i transportkedjan:

– De kan göra det! Om de vill. Vi har samlat ihop mycket bevismaterial på fusket, det kan vi dela med oss av till Ikea.

Facket har tidigare drivit en kampanj mot Ikea kring oseriösa transporter. Ledde det någon vart? Och har det kommit ett bakslag nu?

Transports ordförande Tommy Wreeth säger:

– Vi har haft möte på möte med Ikea, och massor av diskussioner. Men det blev mest snack. Ikea sa sig vara medvetna om problemen bland underentreprenörerna. Fast de ville inte dela med sig av informationen till oss.

EU har nyligen beslutat om skärpta regler kring godstransporter på väg. Tommy Wreeth ser nya möjligheter att förmå Ikea att tänka om.

– Danskarna har infört en ny modell, med striktare kontroller. Det är också intressant . Vi borde kunna ta ytterligare ett steg för att sätta press på Ikea. Tidigare har företaget försvarat sig med att man skulle vilja strama upp, men att EU:s regelverk är så luddigt och svårt att tillämpa.

– Vi säger: ”Vi kan hjälpa er att göra rätt. Fast då måste ni också dela med er av information om transportföretagen ni anlitar.”

Wreeth betonar att han är mycket nöjd med torsdagens möte. ETF:s president Frank Moreels håller med:

– Det är viktigt att vi på den fackliga sidan är beredda att jobba tillsammans över gränserna. Problemen vi ser inom Ikea är desamma i alla länder. Ett enskilt land kan inte få rätsida på det.

Frank Moreels konstaterar att missförhållandena inte inskränker sig till Europa. Liknande vittnesmål finns från andra delar av världen. Han är ändå hoppfull.

– Diagnosen är god, tycker jag. Låt oss diskutera problemen öppet och globalt. Det här är en inbjudan till Ikea. Att komma och delta i konstruktiva diskussioner, för att få stopp på lönedumpningen. Och den här gången vill vi se resultat.

Vid dagens fackliga möte enades deltagarna om att gå vidare med målet att dra i gång en ny kampanj mot Ikea.

Transportarbetaren har sökt Ikea för en kommentar och fått följande skriftliga svar:

”Vi känner inte igen den bild av IKEA som målas upp och är därför förvånade över den negativa formuleringen. Arbetsvillkoren för chaufförer som kör vårt gods är en högt prioriterad fråga inom IKEA.  

 Vi har länge arbetat tillsammans med våra transportörer, fackförbunden och andra viktiga aktörer för att bidra till en förbättrad arbetsmiljö. Vi tror på samverkan och dialog som bygger på varandras goda intentioner att hitta nya lösningar.

Under de senaste åren har IKEA implementerat en rad initiativ och åtgärder. Här är några exempel:

  • Vi tillåter endast att de transportörer vi anlitar använder ett lager av underleverantörer. Detta gör vi för att säkerställa inblick och kontroll av att de krav vi ställer också efterlevs.
  • Vi accepterar inte transportupplägg som är baserade på cabotage.
  • Vi ökar hela tiden andelen intermodala transporter. Detta bidrar positivt till förarens arbetsförhållanden. Föraren kör kortare sträckor, vilket gör det lättare att få balans mellan arbetsliv och familjeliv.

Vi ser att det finns utmaningar inom transportbranschen i stort som påverkar förarnas arbetsförhållanden. Det behövs en tydlig och klar EU-lagstiftning och effektiva kontroller längs vägarna för att säkerställa att reglerna efterlevs. Tempot och belastningen på vägarna är idag hög och det behövs bättre rastplatser och faciliteter för chaufförerna. I dag råder det stor brist på chaufförer och det krävs att, vi alla tillsammans, arbetar för att göra yrket attraktivt.

Vi har stor respekt för Europas chaufförer och vi stödjer deras kamp för schysta villkor. Vi ser samarbete och flerpartssamtal som kritiska faktorer för att komma till rätta med problemen. Här bör samtalen ske tillsammans med olika aktörer, såsom transportköpare, transportörer och fackförbund.

Vi välkomnar en bredare dialog där IKEA och fackförbunden är naturliga parter tillsammans med andra.”

Margareta Lantz

Presschef på Ikea

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Transportfacket i EU kräver skydd för chaufförerna

Chaufförer. Vid sidan av sjukvårdspersonal är transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Det europeiska transportfacket skärpte tonen mot EU under torsdagskvällen eftersom chaufförerna inte skyddas tillräckliga mot coronaviruset.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.