Nya regler för buss i beställningstrafik

Politik. EU-parlamentet och EU:s ministerråd har kommit överens om nya regler om kör- och vilotider. Bland annat ska 45-minutersrasten gå att dela i två delar. Inte tre, som tidigare föreslagits.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om EU:s arbete för nya kör- och vilotidsregler för busschaufförer som kör beställningstrafik. Reglerna kommer att gälla såväl dem som kör i Sverige som dem som kör på utlandet.

När Sverige antog sin position inför att ministerrådet skulle besluta om förhandlingslinje låg förslaget om att dela 45-minutersrasten i tre delar på bordet. Då var Transports ansvariga ombudsman Anderas Kindesjö kritisk och sa:

– Jag ser inget positivt i förslaget, det här kommer bara att gynna arbetsgivarna. En rast på 15 minuter räcker inte för att äta och gå på toaletten. Alla förändringarna tillsammans kommer att ge trötta chaufförer och öka riskerna för olyckor.

Men efter att ministerrådet och Europaparlamentet förhandlat är förslaget att det ska gå att dela 45-minutersrasten i två delar, minst 15 minuter vardera.

När slutförslaget är genomfört kommer den så kallade tolvdagarsregeln också att gälla i inrikestrafiken, och inte bara för dem som kör utrikesresor. I praktiken innebär det att busschaufförer som kör beställningstrafik inrikes kan köra tolv dagar utan helgvila.

Sveriges Bussföretag är positiva till regeländringarna.

– Erkännandet av att buss- och godstrafik har olika förutsättningar är något vi från Sveriges Bussföretag tillsammans med våra systerorganisationer inom EU drivit på för i över tjugo år. Nu ges förarna ett större mandat att anpassa utefter passagerarnas behov och förutsättningarna längs vägen. En lastbil kan stanna och rasta i princip var som helst – det går inte med en buss full av gäster, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag i ett pressmeddelande.

Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, har drivit en kampanj mot ursprungsförslaget. Så sent som i december uttryckte ETF stark kritik.

Men den 24 januari hade ETF ändrat sig och gjorde tillsammans med den Europiska motparten IRU ett gemensamt uttalande där man ställde sig bakom kompromissförslaget och att man ser det som ett steg mot nya regler om utstationering av bussförare, likt de regler som redan gäller för lastbilsförare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan von Eichwald:
    3 februari, 2024

    Bra att de ändrar i kov. 3 stycken kvarts raster hade varit bra ibland. Typ 1-2 gånger mellan två veckovilor och inte samma dag. Att skjuta på dygnsvilan en timme borde gälla all trafik, även inom landet bara inte det sker ofta, kan rädda mycket istället för idag när förare i bland måste bli avlösta nära depån för att trafiken ställt till det. 12 dagar regeln är bra även inom landet. Tänk när vi har ett flott besök och fartyget ligger i ca en vecka eller det är något annat evenemang som håller på i ca en vecka. Då behöver man inte byta ur förarna som kör det uppdraget utan samma förare kan köra uppdraget färdigt, köra hem och sen vara lediga.

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.