Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson
Close
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022
Close
Kongress 2022

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

När ministern var ung jobbade han inom industrin i Kosta. Ingen kollega hade någonsin tagit sig hela vägen till ålderspension. En kollega hann bli 64 år. Kanske skulle han klara det?

­– Men även han blev sjukskriven och fick lämna bakvägen i stället för att bli avtackad.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) berättar att han har med sig den erfarenheten och sina erfarenheter som skyddsombud in i politiken.

– Jag vet hur jobbigt det var för er på Arlanda för ett tag sedan, eller hur tufft det är för er att se utlandschaufförerna som jobbar med svältlön och hur det är att stressas av kör- och vilotider, sa han.

Sverige har infört nya regler för utländska åkerier under sommaren. Det är implementering av EU:s mobilitetspaket. Där finns bland annat regler för när åkerierna får göra inrikestransporter, hur ofta förarna ska få åka hem och så kan facket kräva att företagen tecknar svenska kollektivavtal.

Eneroth varnade för att regeringsskifte kan leda till mindre tillsyn.

– Vi ser att Moderaterna inte lyft ett finger. Någon i Sverigedemokraterna bullrar mycket, men vi har inte sett ett enda krav på att en konservativ regering ska göra något. Det är Socialdemokraterna som gjort förändringarna och nu finns en högerkonservativ falang som vill skapa ett annat Sverige.

Eneroth tog upp att många företag och speditörer delar med sig av detaljerad klimatdata. Med exakta uppgifter om utsläpp, elfordon och förnybara drivmedel.

– Jag vill att man på samma sätt berättar vilka som utför transporterna, om de har kollektivavtal och att de följer lagar och regler.

Eneroth tog också upp att han vill se en särskild yrkestrafikinspektion som samlar alla myndigheter som ska kontrollera transportsektorn. Där innefattas inte bara godstransporter. Buss och taxi ska också ingå.

– Tänk vilken skillnad det skulle vara.

Efter talet fick kongressombuden ställa frågor. Ronnie Persson, taxichaufför från Värmland, fick mikrofonen.

– Vi har många problem som vi inte kan lösa själva. Vi behöver få bort tidboken och få en färdskrivare. Och så har vi procentlön. Den får vi inte bort i avtal. Det är inte lagligt att köra grus eller djur på ackord men vi får köra sjuka och skolbarn. Det måste vi få bort! sa Ronnie Persson och möttes av en applåd.

– Det är inte rätt att fuska med kör- och vilotider. Det är farligt. Föraren har så klart ett eget ansvar. Men framför allt sker det för att det är stressigt på jobbet och pressade arbetsvillkor.

– Den ena delen du är inne på. Gällande löner och avtal. Där behöver vi jobba tätt tillsammans. Jag vill inte klåfingrigt gå in och reglera parternas ansvar. Men vi kan göra mer inom upphandling. Vi kan inte ständigt köpa till lägsta pris och ha modeller som pressar villkor och rycker bort bolag som är seriösa. Den modellen har inte tjänat Sverige väl. Vi har gjort en del för att reformera branschen och gudarna ska veta att det finns mer att göra. Men här behöver vi jobba tillsammans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Insänt logga

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner. Foto: Shutterstock

Så gick det med kraven på cancerkoll och fria mensskydd

Motionerat. På Transports kongress antogs två motioner som berörde och väckte diskussion: Att förbundet ska verka för rätt till mammografi, cellprovtagning och prostataundersökning på betald arbetstid. Och att arbeta för fria mensskydd i alla sammanhang.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.