Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson
Close
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022
Close
Kongress 2022

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

När ministern var ung jobbade han inom industrin i Kosta. Ingen kollega hade någonsin tagit sig hela vägen till ålderspension. En kollega hann bli 64 år. Kanske skulle han klara det?

­– Men även han blev sjukskriven och fick lämna bakvägen i stället för att bli avtackad.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) berättar att han har med sig den erfarenheten och sina erfarenheter som skyddsombud in i politiken.

– Jag vet hur jobbigt det var för er på Arlanda för ett tag sedan, eller hur tufft det är för er att se utlandschaufförerna som jobbar med svältlön och hur det är att stressas av kör- och vilotider, sa han.

Sverige har infört nya regler för utländska åkerier under sommaren. Det är implementering av EU:s mobilitetspaket. Där finns bland annat regler för när åkerierna får göra inrikestransporter, hur ofta förarna ska få åka hem och så kan facket kräva att företagen tecknar svenska kollektivavtal.

Eneroth varnade för att regeringsskifte kan leda till mindre tillsyn.

– Vi ser att Moderaterna inte lyft ett finger. Någon i Sverigedemokraterna bullrar mycket, men vi har inte sett ett enda krav på att en konservativ regering ska göra något. Det är Socialdemokraterna som gjort förändringarna och nu finns en högerkonservativ falang som vill skapa ett annat Sverige.

Eneroth tog upp att många företag och speditörer delar med sig av detaljerad klimatdata. Med exakta uppgifter om utsläpp, elfordon och förnybara drivmedel.

– Jag vill att man på samma sätt berättar vilka som utför transporterna, om de har kollektivavtal och att de följer lagar och regler.

Eneroth tog också upp att han vill se en särskild yrkestrafikinspektion som samlar alla myndigheter som ska kontrollera transportsektorn. Där innefattas inte bara godstransporter. Buss och taxi ska också ingå.

– Tänk vilken skillnad det skulle vara.

Efter talet fick kongressombuden ställa frågor. Ronnie Persson, taxichaufför från Värmland, fick mikrofonen.

– Vi har många problem som vi inte kan lösa själva. Vi behöver få bort tidboken och få en färdskrivare. Och så har vi procentlön. Den får vi inte bort i avtal. Det är inte lagligt att köra grus eller djur på ackord men vi får köra sjuka och skolbarn. Det måste vi få bort! sa Ronnie Persson och möttes av en applåd.

– Det är inte rätt att fuska med kör- och vilotider. Det är farligt. Föraren har så klart ett eget ansvar. Men framför allt sker det för att det är stressigt på jobbet och pressade arbetsvillkor.

– Den ena delen du är inne på. Gällande löner och avtal. Där behöver vi jobba tätt tillsammans. Jag vill inte klåfingrigt gå in och reglera parternas ansvar. Men vi kan göra mer inom upphandling. Vi kan inte ständigt köpa till lägsta pris och ha modeller som pressar villkor och rycker bort bolag som är seriösa. Den modellen har inte tjänat Sverige väl. Vi har gjort en del för att reformera branschen och gudarna ska veta att det finns mer att göra. Men här behöver vi jobba tillsammans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Insänt logga

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner. Foto: Shutterstock

Så gick det med kraven på cancerkoll och fria mensskydd

Motionerat. På Transports kongress antogs två motioner som berörde och väckte diskussion: Att förbundet ska verka för rätt till mammografi, cellprovtagning och prostataundersökning på betald arbetstid. Och att arbeta för fria mensskydd i alla sammanhang.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.