Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.
Close
Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.
Close
Mobbning

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

– Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra på jobbet. Man får inte betalt för att bli mobbad, säger Gert Andersson som har haft flera jobb inom transportbranschen: på åkeri, lager och verkstad.

På en arbetsplats, berättar han, var det en kollega som verkade störa sig på att Gert städade när han inte hade några andra arbetsuppgifter.

– Chefen tyckte att det var bra, och det gillade inte den här kollegan. Han gick ofta runt och var arg, skällde och skapade en jobbig stämning. Efter ett tag började han snacka skit och sprida rykten om en annan kille på jobbet. Han påstod bland annat att killen hade stulit saker på arbetsplatsen. När jag sa att han inte kunde gå runt och säga så utan bevis, så blev han arg på mig, säger Gert.

– Vid ett tillfälle skällde han så mycket att jag gick hem och sjukskrev mig. Jag sa till chefen att ”jag tänker inte jobba mer med honom för det känns inte bra”.

Sa upp sig

Då blev Gert kallad till ett möte med chefen, kollegan och facket. Han förberedde sig genom att skriva ner alla gånger som kollegan hade uppfört sig illa mot honom och andra kollegor.

– Men chefen tog den andra killens parti eftersom han hade jobbat där längre. Det slutade med att jag sa upp mig, säger Gert.

På en annan arbetsplats, berättar han, var det en kvinna som trakasserades av en manlig kollega.

– Han gjorde närmanden mot henne både på jobbet och i sociala medier. När hon inte var intresserad straffade han henne och vägrade samarbeta med henne på jobbet, säger Gert.

Han har också varit med om att kollegor inte bjuder med alla när det är after work eller andra aktiviteter.

– Även om vi inte vill umgås med alla på jobbet så måste vi ändå samarbeta och vara trevliga mot varandra.

Tuff uppväxt

Gert berättar att han hade en tuff uppväxt och blev misshandlad av sina föräldrar.

– Det har gjort mig känslig för mobbning och maktmissbruk. Det är nog därför jag har bytt jobb så ofta. Jag tycker inte att man ska acceptera vad som helst, säger han.

Han tror att de som uppför sig illa mot andra på jobbet ofta mår dåligt själva.

– De kanske har det jobbigt hemma eller själva har varit mobbade, men man får inte ta med det till jobbet och sabba för andra.

Nolltolerans

Gert tycker att det borde finnas en ”Jobba sluta mobba”-certifiering för arbetsplatser som arbetar aktivt mot mobbning.

På kongressen 2022 fick han igenom sin motion om att förbundet ska verka för nolltolerans mot mobbning inom Transports kollektivavtalsområden.

– Men nu har det gått över ett år sedan kongressen och jag har inte hört att facket har gjort något än, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Svarta pengar
Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong AB har försett Skatteverket med underlag som visar att ”Peters” företag borde ha betalat löner i Sverige. Foto: Shutterstock

Välkommen till ”Scam trans”!

Åkeri. Ett företag som hyrt ut personal till Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong hade hängavtal, men valde ändå att låta pengarna runda ett bosniskt företag och betala svart. Grundaren av Scan trans d.o.o. tycker att Skatteverket behandlat honom ”skitigt”.

Arbetsmiljö
Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Europadomstolen
Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Drönarpilot
En vanlig arbetsdag i livet som kraftlinjeinspektör. Foto: Michael Moe

Michael inspekterar på höga höjder

Ny teknik. Drönare blir allt vanligare och kommer i framtiden att kunna användas mer och mer för olika typer av transporter. Vilka är möjligheterna, och vilka hinder finns det på vägen? Kommer vi kanske snart att kunna åka drönartaxi om persontransporter blir verklighet?

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.