Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner. Foto: Shutterstock
Close
Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner.
Close
Kongress 2022

Så gick det med kraven på cancerkoll och fria mensskydd

Motionerat. På Transports kongress antogs två motioner som berörde och väckte diskussion: Att förbundet ska verka för rätt till mammografi, cellprovtagning och prostataundersökning på betald arbetstid. Och att arbeta för fria mensskydd i alla sammanhang.

Transportarbetaren har tittat på hur arbetet gått för att förverkliga kraven.

– Jag blev själv förvånad över de starka reaktionerna på motionen och att den motionen fick så mycket uppmärksamhet, säger Sven Sawatzki, ombudsman på avdelning 17 Skövde-Borås.

Han är den som tecknade ned avdelningsmotion Dd7, som behandlades på Transports kongress den 28 augusti förra året. En rad talare stod upp och vittnade om betydelsen av den förebyggande vård som motionen talade om. Och också om kamrater som dött, men som kunde räddats.

Motionen antogs, i strid med förbundsstyrelsens förslag.

– Det är oerhört viktigt att de som vill gå på undersökning kan göra det. Jag vet vilket lidande det innebär för dem som inte kommer i tid för att cancern ska gå att behandla, säger Sven, som gjort noggranna efterforskningar i ämnet som avdelningsmotionen behandlar.

Motionärerna ser rätten till undersökningar, inskrivna i avtalet, som en ren win-win-situation.

– För arbetsgivaren är det fördelaktigt att den anställda kommer i väg i tid, slipper kostnader för sjukskrivningar eller för att ta in vikarier. Och för samhället i stort för vård och ersättningar. För individen är det ytterst livsavgörande.

Sven Sawatzki, ombudsman i avdelning 17, framhåller att det är en vinst för alla parter att anställda får möjlighet att gå på undersökningar för att tidigt upptäcka cancer. Och att det inte är ett krav som bara gynnar Transports medlemmar. Foto: Lilly Hallberg
Sven Sawatzki, ombudsman i avdelning 17, framhåller att det är en vinst för alla parter att anställda får möjlighet att gå på undersökningar för att tidigt upptäcka cancer. Och att det inte är ett krav som bara gynnar Transports medlemmar. Foto: Lilly Hallberg

I de avtalsförhandlingar som pågår under våren och försommaren lyfts kravet, att verka för att rätten till undersökning på betald arbetstid ska skrivas in i avtalet. Men särskilt prioriterad är inte frågan.

Särskilt inte ett år som detta, under en avtalsrörelse där inflationen ligger som ett mörkt moln över allt och där det i mycket – inte bara på Tranports avtalsområden – handlar om att inte förlora allt för mycket i reallön.

– Jag tror att alla tycker att det vore rätt att skriva in det i avtalet, men i förhandlingar handlar det om att välja och välja bort.

Det säger en av flera ombudsmän Transportarbetaren talat med. Och i år handlar det mer än tidigare om att prioritera kronor och ören.

Men andra fackförbund, bland annat Seko och Kommunal, har fått det inskrivet i avtal för vissa av sina yrkesgrupper.

Och Sven Sawatzki framhåller att det inte handlar om en motsättning mellan pengar och vård, tvärtom: Rent krasst ekonomiskt är det lönsamt med förebyggande undersökningar.

– Jag känner till många som inte går på kontroller. Varför? Dels för att de inte har möjlighet att ta ledigt en del av en dag utan måste ta en hel dag, och kanske varken har råd eller sparade semesterdagar, säger han.

– Redan före den kraftiga inflationen var det många som valde bort undersökningar när de blev kallade och i dag är det ännu fler.

Olika villkor splittrar, reell möjlighet att gå på undersökningar kan vara livsavgörande. På Transports kongress antogs en motion om att förbundet ska verka för rätt till bland annat mammografi på betald arbetstid. Foto: Justina Öster
Olika villkor splittrar, reell möjlighet att gå på undersökningar kan vara livsavgörande. På Transports kongress antogs en motion om att förbundet ska verka för rätt till bland annat mammografi på betald arbetstid. Foto: Justina Öster

Sven Sawatzki ser ändå en viss ökad förståelse hos arbetsgivare när det gäller kvinnor som erbjuds mammografi. Det finns en välvillig inställning till att kvinnor ska få göra undersökningen när de kallas. Något som inte gäller män och provtagning för att upptäcka prostatacancer i ett tidigt skede.

Dels kan det handla om att regionerna inte erbjuder alla män provtagning på samma sätt som för mammografi eller gynprov. Dels, med en något mer cynisk blick, kan det också bero på att det är lättare för ett företag där 90 procent av arbetarna är män att erbjuda både ledigt på betald arbetstid – och gratis mensskydd – än att försöka ordna så att det blir så att män i riskzonen kommer i väg på PSV-prov.

– Tidig upptäckt är lika viktig när det gäller prostatacancer som vid bröstcancer. Men som det ser ut i dag är det fortfarande så att grabbarna kommer till vården i slutskedet, säger Sven Sawatzki.

Han upplever en stark förståelse för saken inom förbundet. Även hos många arbetsgivare, av både empati och egenintresse, finns viljan till förändring och försök att ordna så att anställda ska få möjlighet att komma i väg på undersökningar. Tanken kan vara att det ska fungera som en anställningsförmån.

Men det är skillnad på nåd och på rättighet.

– Jag vet flera företag som ger ledighet, men det är inte samma sak som att ha med det i avtalet. Det borde skrivas in i kollektivavtalet för samtliga avtalsområden, säger Sven.

Och:

– Det skulle inte innebära att arbetsgivaren ger upp något. Det vore en vinst för alla parter.

 

Läs även: Cellprov in i Foodora-avtal

”Det är en superviktig fråga”

Emma Brodin, ordförande i Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg
Emma Brodin, ordförande i Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg

Örebroavdelningens ordförande, Emma Brodin, var en av dem som i talarstolen på kongressen vittnade om betydelsen av undersökningar. För egen del gjorde den tidiga upptäckten av cellförändringar det möjligt för henne att alls stå där.

– Det blev operation direkt. Undersökningen räddade mitt liv, säger Emma i dag.

När cellförändringarna upptäcktes var det i tredje stadiet på den femgradiga skalan, stadiet före en fullt utvecklad cancer. Hon var jämförelsevis ung när hon fick beskedet, och jobbade då hos en större arbetsgivare i regionen.

– Det var inga problem att vara borta för att göra undersökningen. För mig är det självklart att det borde gälla alla. Det är en superviktig fråga att driva, säger Emma Brodin.

Samtidigt, under årets avtalsrörelse:

– Att folk ska ha råd att betala elräkningar och mat måste prioriteras. Men för arbetsgivarna borde det vara prioriterat att göra det möjligt för anställda att komma i väg och ta de här proverna, det är ju en bonus för alla.

Men även om det inte blir i år, hoppas Emma Brodin att det på sikt blir norm att självklart kunna gå i väg för provtagning på betald arbetstid även för kollektivare.

– Och för att det ska ske tror jag tyvärr att det krävs att det skrivs in i kollektivavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Svarta pengar
Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong AB har försett Skatteverket med underlag som visar att ”Peters” företag borde ha betalat löner i Sverige. Foto: Shutterstock

Välkommen till ”Scam trans”!

Åkeri. Ett företag som hyrt ut personal till Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong hade hängavtal, men valde ändå att låta pengarna runda ett bosniskt företag och betala svart. Grundaren av Scan trans d.o.o. tycker att Skatteverket behandlat honom ”skitigt”.

Arbetsmiljö
Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Europadomstolen
Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Drönarpilot
En vanlig arbetsdag i livet som kraftlinjeinspektör. Foto: Michael Moe

Michael inspekterar på höga höjder

Ny teknik. Drönare blir allt vanligare och kommer i framtiden att kunna användas mer och mer för olika typer av transporter. Vilka är möjligheterna, och vilka hinder finns det på vägen? Kommer vi kanske snart att kunna åka drönartaxi om persontransporter blir verklighet?

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.