Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner. Foto: Shutterstock
Close
Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner.
Close
Kongress 2022

Så gick det med kraven på cancerkoll och fria mensskydd

Motionerat. På Transports kongress antogs två motioner som berörde och väckte diskussion: Att förbundet ska verka för rätt till mammografi, cellprovtagning och prostataundersökning på betald arbetstid. Och att arbeta för fria mensskydd i alla sammanhang.

Transportarbetaren har tittat på hur arbetet gått för att förverkliga kraven.

– Jag blev själv förvånad över de starka reaktionerna på motionen och att den motionen fick så mycket uppmärksamhet, säger Sven Sawatzki, ombudsman på avdelning 17 Skövde-Borås.

Han är den som tecknade ned avdelningsmotion Dd7, som behandlades på Transports kongress den 28 augusti förra året. En rad talare stod upp och vittnade om betydelsen av den förebyggande vård som motionen talade om. Och också om kamrater som dött, men som kunde räddats.

Motionen antogs, i strid med förbundsstyrelsens förslag.

– Det är oerhört viktigt att de som vill gå på undersökning kan göra det. Jag vet vilket lidande det innebär för dem som inte kommer i tid för att cancern ska gå att behandla, säger Sven, som gjort noggranna efterforskningar i ämnet som avdelningsmotionen behandlar.

Motionärerna ser rätten till undersökningar, inskrivna i avtalet, som en ren win-win-situation.

– För arbetsgivaren är det fördelaktigt att den anställda kommer i väg i tid, slipper kostnader för sjukskrivningar eller för att ta in vikarier. Och för samhället i stort för vård och ersättningar. För individen är det ytterst livsavgörande.

Sven Sawatzki, ombudsman i avdelning 17, framhåller att det är en vinst för alla parter att anställda får möjlighet att gå på undersökningar för att tidigt upptäcka cancer. Och att det inte är ett krav som bara gynnar Transports medlemmar. Foto: Lilly Hallberg
Sven Sawatzki, ombudsman i avdelning 17, framhåller att det är en vinst för alla parter att anställda får möjlighet att gå på undersökningar för att tidigt upptäcka cancer. Och att det inte är ett krav som bara gynnar Transports medlemmar. Foto: Lilly Hallberg

I de avtalsförhandlingar som pågår under våren och försommaren lyfts kravet, att verka för att rätten till undersökning på betald arbetstid ska skrivas in i avtalet. Men särskilt prioriterad är inte frågan.

Särskilt inte ett år som detta, under en avtalsrörelse där inflationen ligger som ett mörkt moln över allt och där det i mycket – inte bara på Tranports avtalsområden – handlar om att inte förlora allt för mycket i reallön.

– Jag tror att alla tycker att det vore rätt att skriva in det i avtalet, men i förhandlingar handlar det om att välja och välja bort.

Det säger en av flera ombudsmän Transportarbetaren talat med. Och i år handlar det mer än tidigare om att prioritera kronor och ören.

Men andra fackförbund, bland annat Seko och Kommunal, har fått det inskrivet i avtal för vissa av sina yrkesgrupper.

Och Sven Sawatzki framhåller att det inte handlar om en motsättning mellan pengar och vård, tvärtom: Rent krasst ekonomiskt är det lönsamt med förebyggande undersökningar.

– Jag känner till många som inte går på kontroller. Varför? Dels för att de inte har möjlighet att ta ledigt en del av en dag utan måste ta en hel dag, och kanske varken har råd eller sparade semesterdagar, säger han.

– Redan före den kraftiga inflationen var det många som valde bort undersökningar när de blev kallade och i dag är det ännu fler.

Olika villkor splittrar, reell möjlighet att gå på undersökningar kan vara livsavgörande. På Transports kongress antogs en motion om att förbundet ska verka för rätt till bland annat mammografi på betald arbetstid. Foto: Justina Öster
Olika villkor splittrar, reell möjlighet att gå på undersökningar kan vara livsavgörande. På Transports kongress antogs en motion om att förbundet ska verka för rätt till bland annat mammografi på betald arbetstid. Foto: Justina Öster

Sven Sawatzki ser ändå en viss ökad förståelse hos arbetsgivare när det gäller kvinnor som erbjuds mammografi. Det finns en välvillig inställning till att kvinnor ska få göra undersökningen när de kallas. Något som inte gäller män och provtagning för att upptäcka prostatacancer i ett tidigt skede.

Dels kan det handla om att regionerna inte erbjuder alla män provtagning på samma sätt som för mammografi eller gynprov. Dels, med en något mer cynisk blick, kan det också bero på att det är lättare för ett företag där 90 procent av arbetarna är män att erbjuda både ledigt på betald arbetstid – och gratis mensskydd – än att försöka ordna så att det blir så att män i riskzonen kommer i väg på PSV-prov.

– Tidig upptäckt är lika viktig när det gäller prostatacancer som vid bröstcancer. Men som det ser ut i dag är det fortfarande så att grabbarna kommer till vården i slutskedet, säger Sven Sawatzki.

Han upplever en stark förståelse för saken inom förbundet. Även hos många arbetsgivare, av både empati och egenintresse, finns viljan till förändring och försök att ordna så att anställda ska få möjlighet att komma i väg på undersökningar. Tanken kan vara att det ska fungera som en anställningsförmån.

Men det är skillnad på nåd och på rättighet.

– Jag vet flera företag som ger ledighet, men det är inte samma sak som att ha med det i avtalet. Det borde skrivas in i kollektivavtalet för samtliga avtalsområden, säger Sven.

Och:

– Det skulle inte innebära att arbetsgivaren ger upp något. Det vore en vinst för alla parter.

 

Läs även: Cellprov in i Foodora-avtal

”Det är en superviktig fråga”

Emma Brodin, ordförande i Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg
Emma Brodin, ordförande i Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg

Örebroavdelningens ordförande, Emma Brodin, var en av dem som i talarstolen på kongressen vittnade om betydelsen av undersökningar. För egen del gjorde den tidiga upptäckten av cellförändringar det möjligt för henne att alls stå där.

– Det blev operation direkt. Undersökningen räddade mitt liv, säger Emma i dag.

När cellförändringarna upptäcktes var det i tredje stadiet på den femgradiga skalan, stadiet före en fullt utvecklad cancer. Hon var jämförelsevis ung när hon fick beskedet, och jobbade då hos en större arbetsgivare i regionen.

– Det var inga problem att vara borta för att göra undersökningen. För mig är det självklart att det borde gälla alla. Det är en superviktig fråga att driva, säger Emma Brodin.

Samtidigt, under årets avtalsrörelse:

– Att folk ska ha råd att betala elräkningar och mat måste prioriteras. Men för arbetsgivarna borde det vara prioriterat att göra det möjligt för anställda att komma i väg och ta de här proverna, det är ju en bonus för alla.

Men även om det inte blir i år, hoppas Emma Brodin att det på sikt blir norm att självklart kunna gå i väg för provtagning på betald arbetstid även för kollektivare.

– Och för att det ska ske tror jag tyvärr att det krävs att det skrivs in i kollektivavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?